Boggi på SKS 700 01:a

Cedrix

Välkänd medlem
26 mar 2005
164
0
6
Örnsköldsvik
Hej!

Har en SKS 700 01:a, den funkar fint att köra ensam på, men om det sitter någen passagerare så slår boggien igenom hela tiden.

Har funderat på att köpa en ny dämpare typ, Engans, FOX eller Öhlinare, men jag vet inte riktigt vilken man ska satsa på.

Engans finns med en extrafjäder runt dämparen (om jag förstår texten i skoterbutikens katalog rätt). Någon som provat denna?

Blir det så stor skillnad i övrigt om man byter till ny dämpare?
Finns det extra kraftiga fjädrar att köpa till, och byta ut mot orginalfjädrarna?
 

colinmcrae

Välkänd medlem
6 nov 2005
198
0
6
Åshammar
På min Sks 600 -99:a så sitter det starkare boggie fjädrar och orginal oljedämpare och det funkar fint att skjutsa på utan genomslag (2st 90kg personer). Annars kan jag rekomendera Engans dämpare. Har haft en sådan på min förra skoter som var en Indy 500 -91:a.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
På min RXL SKS fick jag ställa upp fjäderförspänningen på max i boogien om jag skall åka bak, då är jag ganska tung.
 

Sir-Jonsson

Ny medlem
16 feb 2006
4
0
1
skummande oljedämpare.

Problemet med original oljedämparen som sitter i boggien är att när man kör två på skotern så måste dämparen jobba extra hårt. Detta medför att oljan inte hinner rinna igenom och blir istället som skum. Min far hade tidigare detta problem på sin SKS 500 – 01a men efter att ha bytt till en FOX gasdämpare så har allt fungerat fint. Allt är blir nog bra om du byter till en gasdämpare, men du ska satsa på en något dyrare istället för en billig SnoPro-dämpare.
 

steklunds

Medlem
27 jan 2006
46
0
1
Långsele
Prova att justera fjäderförspänningen-skruva in skruven på dämparen,3 varv ger 300% hårdare- vrid bakre saxstoppet till högre läge. Om du testar allt detta till max och du fortfarande slår igenom, ja, då är ni tung ;) och det återstår bara att byta dämparen. men jag väger 110kg och min -01:a blev som stumsvetsad efter detta. Det är ju trots allt lite billigare att prova sig fram först innan man bestämmer sig för att byta dämparen även om en dyr dämpare är mycket bättre
 

Cedrix

Välkänd medlem
26 mar 2005
164
0
6
Örnsköldsvik
Sir-Jonsson skrev:
Problemet med original oljedämparen som sitter i boggien är att när man kör två på skotern så måste dämparen jobba extra hårt. Detta medför att oljan inte hinner rinna igenom och blir istället som skum.

Som jag har försått så sitter det gas dämpare orginal på 01: orna, eller har jag fel?
Jag har ställt fjädringen på max, men jag har inte skruvat på själva dämparen.

Är det den lilla spårskruven som sitter längst fram/ner på dämparen man ska skruva på?
Totalvikt på oss är ca 180Kg + om man har något i packlådan.

Tycker att skotern är lite för låg i boggin (hoptryckt) när man står still också, blir detta också bättre av att skruva på dämparen???? Sitter det en fjäder i dämparen??
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
vet ej om det är gas orginal på denna modd... men skruva lite på den där skruven som du pratar om så ska du se att det blir skillnad!.........
 

steklunds

Medlem
27 jan 2006
46
0
1
Långsele
Det sitter gasdämpare på din skoter men den har ingen utanpåliggande behållare som hjälper till att kyla oljan ( mer olja + utanpå kyler bättre) en olja som blir väldigt varm tappar en del av sin tröghet och det gör att dämparen känns dålig. Det är den lilla spårskruven vid botten på dämparen du ska skruva in för att öka hårdheten. Om du tittar på bakre bultinfästningen på boggien/chassiet så ser du att det finns ett hål till under fotstöden, sätt boggien där istället så blir skotern 10cm högre där bak.OBS!!! du måste sätta en bult och mutter i gamla hålet i chassiet annars kan popnitarna sprätta bort. Om du vrider saxstoppet (dom små fyrkantiga plastklackarna som sitter på boggieskenorna framför och bakom momentarmen, där bak)
så att det blir kortare väg för momentarmen att röra sig så kommer mer kraft att flyttas till den främre fjädern och dämparen i boggien, man kan säga att dom hjälper varann vid hårda tider.
Skotern blir inte högre av att skruva på dämparen och det finns ingen fjäder i den heller.
Det är värt att lägga ner några timmar med att fippla med boggieinställningen för resultatet kan bli rätt så bra..Lycka till....:)