Boggie höjning..

erkehe

Välkänd medlem
17 jul 2007
164
0
6
Umeå
Undrar om något vet om man kan höja en Arctic Cat Zr600 -00 i boggien? vet att det går men är det svårt och kostar det mycket att göra? Vad krävs för att kunna göra de, material osv..

Tacksam för svar! / Erik

erkehe

Välkänd medlem
17 jul 2007
164
0
6
Umeå
Tänkte inte mycket.. bara för utseendet skull! typ nåra cm..

Blir det skillnad på fjädringen då? att de håller sämre kanske?

Tacksam för svar!

HerrSjögren

Välkänd medlem
17 nov 2006
452
0
16
Sundsvall/ Matfors
nej det är inte svårt! sök här på forumet så hittar du en massa trådar.. men nu ska jag hjälpa dig ändå. bygg så kallade "dropbrackets" , det är en platta som du bultar/nitar i orginalboggieinfästningarna, sen borrar du nya hål längre ner.. altså sänker du boggien , fast den blir högre. det du behöver till det är plattjärn, bultar, borrmaskin, nitar. men om du inte vill ha den så mkt högre så är det ju bara att borra i chassiet och flytta ner fästerna där.

erkehe

Välkänd medlem
17 jul 2007
164
0
6
Umeå
Nej alltså! vill ju bara ha lite högre.. kollade runt i lite forum och dom som höjde mycket var ju tvungen att höja framvagnen också..

Men vad menar du? kan man bara borra nya fästen i chassit? :confused:

HerrSjögren

Välkänd medlem
17 nov 2006
452
0
16
Sundsvall/ Matfors
aa de kan du. men du får kanske förstärka lite med en fastnitad plåt. men varför ska du höjja den för syns skull?

edit: editera istället för att dubbelposta hela tiden!!!

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
när jag höjde min Phazer 2a så plockade jag lös mina gamla boggiefästen och vandrade till ett plåtslageri och bad dem göra nya i samma form men med hålet där själva boggin fästs lite längre ner, tyckte det skulle se bättre ut än med plattjärn, den nya plåten var dessutom lite tjockade och mycket kraftigade än orginal, har funkat och hållit än så länge :D

anl till att att jag bytte från början var för att fästet på högersidan gått av.