boggiedämpare fryser när det är kallt?

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
tjenare, skulle ut och köra lite skoter förut, så jag körde iväg men när jag hade kommit nån km så tyckte jag skotern vart så stum, så jag stannade och kollade, då var boggien låg och stum, så jag åkte hem och kollade, och hittade inget fel på boggíen, så då slog det mig att kanske dämparen hade frysit, så jag tog ut cupevärmaren och riktade den mot dämparen sen for jag iväg en sväng och när jag kom tillbaka så hade jag fjädring igen osv... varför kan dämparen frysa? kan ju bli lite jobbigt om den ska hålla på så när det är ganska kallt, den har alldrig gjort så förut, men inatt så har det varit ganska kallt... eller kan det bero på att jag råkade köra i lite vatten på en tjärn i helgen och inte kört så mkt sedan dess?

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Dämparen är ju slut då den tar in vatten, hände min srv på 500 mil, köpte en öhlinare då, när jag ändå höll på och ruinera mig, men det gjorde ju att boggien fungerar ännu bättre...lagrade om boggien och lät nån svarva nya axlar när jag ändå var igång...

//johan

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
mjoo visst känns dämparen lite mjuk men den slår inte igenom heller... men är väll inte säkert heller? kanske beror på att man haft vatten osv i boggien sen man körde i lite vatten i helgen?? eller?

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Hade en SRV som gjorde likadant då man hade varit ute o kört i blötföre.. Kom fram till att den helt enkelt frös ihop i boggin, pga att vattnet helt enkelt blev till is... Ingen raketforskning direkt :)

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
okej.. för den har alldrig gjort så förut och har funkat kanon sen jag tinade upp den... har varit ute och hoppat över vägar, utför slänter, uppför slänter osv osv idag utan ett enda genom slag så dämparen kan väll inte vara så dålig?? jag väger ca 82kg så lite belastning borde det ju bli när man hoppar och så :)

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Hade samma fel renoverade dämparen snål som jag är och den funkade som ny, den var full med vatten.

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
blanda inte ihop dämpare och fjäder, bara för att dämparen är slut så behöver det inte innebära att den blir så mycket mjukare. En dämpare ska ju dämpa fjäderns gång så att det inte blir så stutsigt. Fryser dämparen så är den garanterat dålig, eftersom den inte är tät....om den inte är full med is på utsidan vill säga, det kan ju också vara fallet.

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
joo jag vet men det jag menar är att den blir inte studsig efter led eller när man hoppar osv och den slår inte igenom med mera, allt känns skit bra osv... joo kan ju vara så för hela ***** boggien var en stor ***** isklump imorrse nästan så :D