Ok, nu har jag testat maskinen med den nya mattan. Är 0-gradigt idag så det är rätt tung snö, men i skogen är det puder.
Jag tycker inte att man märker att maskinen blir dålig efter leden. Inte alls faktiskt, man tänker inte på det. Stenhård väg fungerar, men är ju aldrig särskilt roligt. I snön har den BETYDLIGT mycket bättre fäste, och när jag gasade över den lilla stenpiren på havet utanför, där jag normalt får ge fullt för att få skidres, trillar jag nästan av. Maskinen ställer sig rätt upp och jag blir överraskad och tappar fästet och hänger och dinglar efter maskinen när den flyger över piren.. VILKEN SKILLNAD!
När man lägger omkull maskinen och ger gas, där den normalt bara glider ner lite djupare i snön, så kastar den sig nu iväg och man får vara beredd och hålla sig fast. Djupa nerlägg är INGET problem att gasa sig ur!
Över lag får jag känslan att maskinen går mer ovanpå snön nu än tidigare, mer likt summiten jag körde tidigare.
Kort sagt: Det borde vara straffbart att köra -12:ans boondocker med originalmattan, om man inte bara drar pulka efter led med den...