Boondocker, ranger eller freeride

Rowbart

Medlem
3 jan 2010
22
0
1
Boden
Hej alla glada!

Jag har bestämt mig för att byta min nuvarande maskin (MXZ 800 2002)
Mot en nyare lång smalbandare för bättre lössnökörning men som också funkar på led med en mindre pulka.
Jag vill hålla mig till Skidoo eller Lynx, och har såhär långt sett 49 Ranger, Boondocker eller freeride som alternativ.Har inte kommit så långt att jag grottat ner mig i enskilda årsmodeller, utan är mer ute efter generella råd.
Förslag på bästa alternativ?

Tack för tagen tid.
/Robert
 

Rowbart

Medlem
3 jan 2010
22
0
1
Boden
Tilläggas ska att om det ska väga över åt något håll i egenskaper ska det vara åt lössnö/terräng hållet
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Till din lista kan man nog även lägga till Lynx Xterrain och ev. Ski-doo Backcountry. Ski-doo Summit tar jag inte med, den är lite väl specialiserad på lössnö och är inte något större nöje på led. Där är Freeride och Boondocker bättre tack vare bättre stötdämpare. Samma att jag inte tar med Ski-doo Renegade eller Lynx Xtrim, de är mer specialiserade på led och tappar då för mycket i lössnö istället.

Av de modellerna så är i alla fall Lynx 49 Ranger mest lämpad för att dra med, eftersom den kommer original med en luftkylare (det gör även Xterrain Pro för den delen). Det är en fördel om man ska dra runt familjen eller dra ved eller något i mer långsamt tempo. Om du bara har planerat att ha med typ en packkälke eller lättare kälke som du kan hålla lite högre tempo med så fungerar egentligen vilken modell som helst att dra med, bara man har isrivarna nedfällda. Om du vet med dig att du inte kommer behöva dra runt familjen eller annars dra något tungt medan du måste köra långsamt så tycker jag egentligen att du kan skippa Lynx 49 Ranger från din lista. Då har den egentligen inte några fördelar jämfört med övriga modeller för det användningsområde du skriver om.

Om man ska försöka sig på en generell lista, från fokus lössnö till fokus ledkörning, på de modellerna så skulle den se ut ungefär enligt nedan:
  • Ski-doo Freeride (anses generellt något bättre än Boondocker i lössnö)
  • Lynx Boondocker
  • Lynx 49 Ranger (åtminstone om man talar om modellen med 4100 lång matta)
  • Lynx Xterrain (vissa modeller är väldigt lika Lynx Boondocker, dock med sämre dämpare, t.ex. Xterrain Pro)
  • Ski-doo Backcountry
Generellt råd är att, bara du har råd, försöka hitta samtliga modeller i G4-chassiet (Ski-doo) eller Radien-chassiet (Lynx). Om du inte har råd att köpa helt nytt förstås, då är ju både Ski-doo G5 samt Lynx Radien2 att föredra. Det är i alla fall från 2017-2018 (beroende på modell) som de kom med G4 respektive Radien istället. De är ett stort lyft jämfört med föregående XM-chassiet (Ski-doo) och REX2-chassiet (Lynx) vad gäller åtminstone lössnökörning. Motormässigt så älskar jag ju 850 e-tec, riktigt rapp motor med mycket kraft. Men, om du prioriterar hållbarhet över effekt så är 600R e-tec ännu bättre (även om 850 e-tec inte är dålig i det avseendet heller). Gällande längd på matta så antingen 154"/3900 eller 165"/4100, om du vill ha bra framkomlighet i lössnö. Det går med 146"/3700 också, men jag tycker att de blir lite väl vilda (vill gå på bakrullen hela tiden) och att man måste vara så jäkla snabb snabb i reaktionerna och ha sån fart med sig för att ta sig fram i riktigt djup snö eller uppför backar. Jag är åtminstone inte nog snabb, modig eller teknisk för 146"/3700.

Men, om övervikten ligger mot lössnö/terräng så definitivt Ski-doo Freeride eller Lynx Boondocker från den listan. Tack vare bra stötdämpare så går de att köra med rätt bra tempo på led också (däremot pga. smalt mellan skidorna och lång matta så kan de upplevas lite vingliga och svårare att ta kurvor med i hög hastighet). Vill du ha lite bättre ledegenskaper på bekostnad av lite sämre lössnöegenskaper så Lynx Xterrain eller Ski-doo Backcountry. Lynx 49 Ranger eller Lynx Xterrain Pro om du ska kunna dra hyfsat tungt och köra långsamt samtidigt.
 
Last edited: