Boondocker RE -18 har dämpare 40 HLCR och 46 HLCR Bak
Boondocker RE -19 och framåt ha det sparats lite på , 36 cr ( tror jag dom heter) och 46 HCLR bak (men iallafal enbart en (1st) dämpnings justering, inte skild hög o låg fart som på -18 HLCR40)
Har haft bägge modeller, annars ingen skillnad på -18 och -19 utom nåt litet fäste här o där...
Kör en hel del led själv, så saknade nog Fram 40.orna från -18 då jag började köra -19
Men boggien e ju nog viktigare med fjädringen än fronten, går ju att joxa lite i körstilen o ta lite mer på fjäderkraften , även om de e lite "fel" väg att gå...
Dessa var bägge 3700 lång ( 146) och 38" bred, jag tror dom kallar -19 o framåt för -39" bred, och kan hända -19 var 1-2 cm bredare, men det lilla har ju ingen betydelse, inte vad jag märkte ( körde dom alltid på smalaste inställning, så då fick man nån cm till då man var o bökade i nå sluttningar....
skulle säga som tidigare här, att Freeride= Boondocker RE ,
Summit= Boondocker DS
dessa sist nämnda, har ju olika boggie konstruktion, men fram fjädring exakt lika o bak, samma dämpare o lika klena boggieskenor
Helt nya freeride och Boondocker RE har väl exakt samma dämpar setup.. ( den som RE -19 hade)
Kom ännu på det om att: "den reser sig lätt" på Boondockern gör ett snäpp på balata remmen verkligen stor skillnad, släpper du ut den max har du en verklig lekfull maskin, går att lyfta o slänga den hur som helst ( mitt favorit läge) vid ledkörning kanske du tappar lite, men liiit liite pumpgas i svängarna så du får skidorna att bita lite..så går den väldigt stabilt o snabbt även på leden..
drar du in boggien 2 snäpp känns den nästan tung framme, tajmingen på ojämn led måste anpassas lite för att inte va för sen i större gupp..( beror ju förstås mycket på föret oxå, om de e halt eller bra grepp)