Bortmontering av Bender pipor Viper

vwbubbla61

Aktiv medlem
16 nov 2008
72
0
6
Hej !
Nyligen köpt en Viper med bender pipor på, den går bra helt klart.
Jag har original burken kvar och funderar på att göra den original igen.
Dessvärre saknar jag grenröret 3-1 mot topparna. Har kollat vilket art nummer det har och den heter 8EK-14610-00-00 de övriga 700 trippar tex SX 700 har nummer 8CH-14610-00-00, någon som vet om det är samma rör trots skillnaden på de första nummren?

En annan fråga, vipern har gått 570 min på mätaren, dessvärre vet jag inte hur långt den har gått med pipor. Har kollat kompet och det låg på ca 8,5kg på alla 3 cylindrarna jämt och bra någon som vet om det är okej värden. Behöver jag vara orolig ? Stiften såg fina ut en gyllenbrun färg. Om man måste byta kolvar, kan man köra på Kimpex kolvar från skoterleden.se ? eller måste man ha original.

Många frågor här.... har läst lite på forumet och det verkar finnas många här som kan en hel del om dessa motorer :)


//Magnus
 
Senast redigerad av en moderator:

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Hej !
Nyligen köpt en Viper med bender pipor på, den går bra helt klart.
Jag har original burken kvar och funderar på att göra den original igen.
Dessvärre saknar jag grenröret 3-1 mot topparna. Har kollat vilket art nummer det har och den heter 8EK-14610-00-00 de övriga 700 trippar tex SX 700 har nummer 8CH-14610-00-00, någon som vet om det är samma rör trots skillnaden på de första nummren?

En annan fråga, vipern har gått 570 min på mätaren, dessvärre vet jag inte hur långt den har gått med pipor. Har kollat kompet och det låg på ca 8,5kg på alla 3 cylindrarna jämt och bra någon som vet om det är okej värden. Behöver jag vara orolig ? Stiften såg fina ut en gyllenbrun färg. Om man måste byta kolvar, kan man köra på Kimpex kolvar från skoterleden.se ? eller måste man ha original.

Många frågor här.... har läst lite på forumet och det verkar finnas många här som kan en hel del om dessa motorer :)

//Magnus
Ska du ha skotern kvar själv och räknar med att åka mer än 500 mil så skulle iaf jag klockrent beställa OEM kolvar från staterna till den. Yammas standardkolvar har jäkligt bra kvalitét och t ex Wiseco (smidda kolvar) i den maskinen ger inga fördelar utan snarare nackdelar pga olika värmeutvidgningsegenskaper.

Just my 2 cents.

//Rob
 
Senast redigerad av en moderator:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Grenröret passar _INTE_ från andra motorer än just SX viper.
Ang kolvarna så köp _INTE_ kimpex eller liknande, kan du lika gärna gå och köpa en lott, kvalitén på de där kolvarna diffar något enormt mycket.

Yamaha har mycket bra kolvar som robster skrev tidigare, enda rätt i mina ögon.

Jag skulle inte oroa mig än över att byta kolvar. Håll koll på kompet i jämna mellan rum bara.

//Rasmus
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Skulle då inte vara orolig för att ett kolv byte på maskinen om den bara gått 570mil, är ju en yamaha! och du har testat komp test och allt de såg ju bra ut. Du kan köra minst 500 mil till utan nå problem med motorn eller sånt :)
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Skulle då inte vara orolig för att ett kolv byte på maskinen om den bara gått 570mil, är ju en yamaha! och du har testat komp test och allt de såg ju bra ut. Du kan köra minst 500 mil till utan nå problem med motorn eller sånt :)
Vipermaskinerna äter formligen kolvar med pipor så är man rädd om maskinen och man inte vet hur långt den gått med pipor så är det för mig en självklarhet att man byter kolvar direkt. Normalt rekommenderas att man bör byta kolvar efter 5-600 mil om man har pipor monterade på sin viper och eftersom ett ras blir svinigt mycket dyrare än om man byter första gången ett par hundera mil för tidigt så är valet enkelt i min värld.

//Rob
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Vipermaskinerna äter formligen kolvar med pipor så är man rädd om maskinen och man inte vet hur långt den gått med pipor så är det för mig en självklarhet att man byter kolvar direkt. Normalt rekommenderas att man bör byta kolvar efter 5-600 mil om man har pipor monterade på sin viper och eftersom ett ras blir svinigt mycket dyrare än om man byter första gången ett par hundera mil för tidigt så är valet enkelt i min värld.

//Rob
Jasså du, är de så? Har då faktiskt inte jag märkt eller hört att de är så, min kusin har en viper mtn som han har kört orginal flera år och hela förra vintern kört med slp pipor och v-kit monterat och har då aldrig hänt nå med den. Inga kolvbyten alls. Går och går ;)
 

vwbubbla61

Aktiv medlem
16 nov 2008
72
0
6
Av min erfarenhet av motorer så påverkas slitaget mer beroende på vart toppeffekten ligger i registret. Tydligen skall tex Bender pipor ha samma effekt kurva som orginal bara det att den när högre över hela registret. (mer HK vid samma varvtal.
Vissa andra pipor flyttar men effekten till högre områden i varvtalsskalan. Det borde ha en högre slitgrad på kolvar. Får den då lite förlite bränsle på toppen slits det ännu mer.

Om motorn inte varvar mer än orginal borde det inte slita mer förutsatt att man har rätt bränsleblandning.

Sen borde ju slitaget följa hand i hand med variator bestyckning ? Dom som har hårdare variator setup:er flyttar ju upp motorns arbetsområde 1000-1500 varv. Det bör ju sluta med mer slitage.

Har jag förstått det rätt att tex SRX 700 och Viper har samma kolvar ?
Skulle då SRX:en oxå behöva byta kolvar var 500 mil ? bara pga högre effektuttag ? Eller har den bara en bra harmoni mellan variator/varv/bränsleblandning osv som är svår att uppnå vid egna "effekt uppgraderingar"

Vad tror ni ??
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Jasså du, är de så? Har då faktiskt inte jag märkt eller hört att de är så, min kusin har en viper mtn som han har kört orginal flera år och hela förra vintern kört med slp pipor och v-kit monterat och har då aldrig hänt nå med den. Inga kolvbyten alls. Går och går ;)
Alla motorer går till de rasar. Det är sällan det händer något bara för att trippmätaren slår om till något specifikt. Men frågan är var exakt gränsen är nådd innan det verkligen rasar. De som rör sig på Snowest och Totallyamaha är rätt överens om att det är dumt att köra mer än 500 mil med en pipad viper mellan kolvbyten. De är rätt många och ofta duktigt seriösa så dem litar jag på. Litar du på någon annan så gör du det.

//Rob
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Av min erfarenhet av motorer så påverkas slitaget mer beroende på vart toppeffekten ligger i registret. Tydligen skall tex Bender pipor ha samma effekt kurva som orginal bara det att den när högre över hela registret. (mer HK vid samma varvtal.
Vissa andra pipor flyttar men effekten till högre områden i varvtalsskalan. Det borde ha en högre slitgrad på kolvar. Får den då lite förlite bränsle på toppen slits det ännu mer.

Om motorn inte varvar mer än orginal borde det inte slita mer förutsatt att man har rätt bränsleblandning.


Sen borde ju slitaget följa hand i hand med variator bestyckning ? Dom som har hårdare variator setup:er flyttar ju upp motorns arbetsområde 1000-1500 varv. Det bör ju sluta med mer slitage.

Motorn slits betydligt hårdare om du har mer effekt (och såklart utnyttjar den). 150 hästar gör "mer ont" än 120 hästar. Överdrivet så skulle annars en vipermotor tåla 1000 hästar om den varvade som original eller lägre samt hade rätt bränsleblandning. Tyvärr är det inte så, men högre varvtal sliter definitivt betydligt hårdare på grejorna då kolvhastigheten ökar så resonemanget med benderpipor är korrekt.

Variatorns tillslag kan säkert slita lite på motorn, men att komma med hög fart över en synnerligen guppig led där man delvis är uppe i luften med hela mattan för att plötsligt få maxfäste när man landar sliter nog betydligt hårdare.

//Rob
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Alla motorer går till de rasar. Det är sällan det händer något bara för att trippmätaren slår om till något specifikt. Men frågan är var exakt gränsen är nådd innan det verkligen rasar. De som rör sig på Snowest och Totallyamaha är rätt överens om att det är dumt att köra mer än 500 mil med en pipad viper mellan kolvbyten. De är rätt många och ofta duktigt seriösa så dem litar jag på. Litar du på någon annan så gör du det.

//Rob
OKey okey, nämen nog litar jag på vad du skriver. Är säkert så också. Vet bara att han inte än har haft nå problem med sin viper med pipor.
 

vwbubbla61

Aktiv medlem
16 nov 2008
72
0
6
Motorn slits betydligt hårdare om du har mer effekt (och såklart utnyttjar den). 150 hästar gör "mer ont" än 120 hästar. Överdrivet så skulle annars en vipermotor tåla 1000 hästar om den varvade som original eller lägre samt hade rätt bränsleblandning. Tyvärr är det inte så, men högre varvtal sliter definitivt betydligt hårdare på grejorna då kolvhastigheten ökar så resonemanget med benderpipor är korrekt.

Variatorns tillslag kan säkert slita lite på motorn, men att komma med hög fart över en synnerligen guppig led där man delvis är uppe i luften med hela mattan för att plötsligt få maxfäste när man landar sliter nog betydligt hårdare.

//Rob
Visst gör effektskillnaden en del i slitaget men inte så mycket som man tror så länge man inte höjer kompförhållande osv ?
Värme och oförmåga att smörja cylinder och kolv vid höga varv är nog största boven till att vissa maskiner går 100 mil kontra 600mil innan prylarna ger upp. Därigenom felbestyckning, Höga varv gör att kolven tippar och slits och tillsist får man kolvknack och den går sönder.
Men jag tror att dom flesta ras med pipor är rena kolvskärningar.
 

Dannesxr

Medlem
1 jan 2000
40
0
1
Piteå
Hur är det med sxr kolvarna då? Min har gått nu ca740mil med pipor, med ett varvtal nästan aldrig under 9000varv. Först satt det psi &nu sitter det aaen.
Det roliga var att när jag böt till mig sxr:en så hade den gått strax över 100mil, & varvade 10400@140km/h i toppfart den var gjort för backe. Har aldrig haft några problem med motorn än..
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Gå till din lokale Yamaha handlare. kolla vad orginal kolvar SRX jämfört med viper kostar så får du reda på varför kolvarna ALDRIG håller i en pipad viper
 

kroken_83

Välkänd medlem
3 dec 2006
130
0
6
Dalarna
allt handlar om rätt mängd soppa , inget annat , att en srx håller bättre är att den kommer med pipor från fabrik. Alltså det är rätt intjusterat av yamaha och rejält testat .
Hur många haverier på vipers beror på felbestyckningar.

tempen ökar när du byter till pipor, ökat vavtal sliter på kolvbult och osv . För att kyla ner så måste mer soppa tillkomma. samma i alla motorer .
Sen kan kolvarna tåla olika mycket temperatur, srx kolvarna klarar kanske mer temp än vipers . men det har jag svårt att tro,

Brosan hade en viper 02 med bender pipor på , köpte den hade den gått ca 100 mil alla dessa med pipor på, han körde 600mil så gick den mittre kolven . Orsak? fel bestyckat
det hade gått förvarmt där en längre tid, kolven hade gröpts ur från mitten till avgasporten . dom hade satt det större av dom 3 munstyckena på en av dom ytre istället för den mittre som man ska .
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
allt handlar om rätt mängd soppa , inget annat , att en srx håller bättre är att den kommer med pipor från fabrik. Alltså det är rätt intjusterat av yamaha och rejält testat .
Hur många haverier på vipers beror på felbestyckningar.

tempen ökar när du byter till pipor, ökat vavtal sliter på kolvbult och osv . För att kyla ner så måste mer soppa tillkomma. samma i alla motorer .
Sen kan kolvarna tåla olika mycket temperatur, srx kolvarna klarar kanske mer temp än vipers . men det har jag svårt att tro,

Brosan hade en viper 02 med bender pipor på , köpte den hade den gått ca 100 mil alla dessa med pipor på, han körde 600mil så gick den mittre kolven . Orsak? fel bestyckat
det hade gått förvarmt där en längre tid, kolven hade gröpts ur från mitten till avgasporten . dom hade satt det större av dom 3 munstyckena på en av dom ytre istället för den mittre som man ska .
Det större munstycket ska sitta på PTO (variator) sidan ingen annan stans...............
 

kroken_83

Välkänd medlem
3 dec 2006
130
0
6
Dalarna
inte om man läser hur kolvarna såg ut. den mittre hade gått för varm , är bara så hade det suttit ett större där så hade det aldrig hänt ren fakta, ska man tjusera en motor rätt så finns det inga färdiga bruks annvinsningar , enda rätta är i en bromsbänk med temp på alla cylindrar.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
original är det pto sidan som ska gå fetare även när jag bänkade mig med pipor va det pto sidan som skulle gå fetare... ja ALLA yamaha som jag har haft direkt kontakt med som har pipor ska ha större på pto sidan sen om din brorsa hade haveri på mitten cylindern är defenetivt inte pga det mindre munstycket... jag tror juh det enbart beror på slarv i ex förgasar synkning eventuellt skit i nåt munstycke... men vet man inte vad man håller på med ska man defenetivt inte "gissa" vilken cylinder som ska ha vilket munstycke bara att lämna in o bänka så det blir riktigt från början.....
 

kroken_83

Välkänd medlem
3 dec 2006
130
0
6
Dalarna
pratade precis med abris om detta , fick lov att beställa ett nytt motor fäste , priset på viper kolv 2570 kr srx samma. srx kolvar passar ej , inte samma storlek m,m .

Om du känner dig osäker på motorn , lyft av toppen å kika. då ser du om det är nått galet.
 

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
jag har köpt en viper mountain -04. från vänster = variator sidan har den 8.2-9-9 i komp tycker det var underligt att den bara har 8.2 på variator sidan men då minns jag att jag läst nån stanns att dom gjordes med lägre komp av nån anledning på den sidan.

men det är ju nästan samma som polaris som har fetare bestyckning där istället? eller har ni nån annan ide varför det är lägre komp i den cylen för mig?