Bränsleproblem rotax 500 -97

Haggelin

Välkänd medlem
1 aug 2006
201
5
18
Lofsdalen
Skulle provstarta skotern igår men det gick inte så bra:eek: Är en ski-doo formula 500 från 97. Problemet är att ingen soppa vill komma in förgasarna, trots att jag både dragit ett antal gånger och pumpat på primern. Bensinnivån i slangen börjar först ca 15 cm från förgasarna.
Till saken hör att när man pumpar på primern så känns inget som helst motstånd, den går hur lätt som helst, vilket den inte gjorde senast jag startade skrället....
Är rätt kass på sånt här så jag skulle verkligen uppskatta lite råd och tips från nån som har bättre koll.

solken

Medlem
22 nov 2006
10
0
1
Hej! problemet med primern avhjälps enklast med att skruva bort tanklocket och blåsa i tanken(täta så att det blir tryck)
sedan funkar nog primern!:)

Haggelin

Välkänd medlem
1 aug 2006
201
5
18
Lofsdalen
Har nu provat att täta och blåsa med munnen. Detta resulterar i att bränslenivån i slangarna ökar lite, men inte tillräckligt för att nå fram till förgasarna eller primern....
Nån som har nått annat tips?? Skulle verkligen uppskattas:D

jodujadu

Välkänd medlem
28 okt 2006
128
1
6
kopparberg
var samma med min primer o då var de gummipackningen innuti primern som var trasig. den sög bara upp bensin men sprutade aldrig ut de genom den andra slangen. kolla om den gör de om inte så har du säkert samma fel. jag köpte en helt ny primer pump och efter de startar den hur lätt som helst :)

Haggelin

Välkänd medlem
1 aug 2006
201
5
18
Lofsdalen
Nu har jag fått igång den. Var en vecka sen jag försökte sist genom att blåsa osv. Nu när den stått har det väl antagligen bildats ett tryck av sig själv och idag startade den som sagt efter att jag fått dra en hel del:)

Tackar så mycket för den hjälp jag fått!!!