Varför är alla så kåta på 800
r? det är inte en optimal motor... Finns väldigt många andra som kan vara mycket bättre bla 700 trippel ifrån en yamaha, där finns det kraft så det räcker till, finns fler tal tillfällen den tar en 800:a.. annars har artic några äldre kraft paket som man kan använda sig av...
För mycket cc med grov komp och mycket hk gör bara så att grejorn slits mer, se som ski-doo rem ätare?
En ganska bra recept för en lyckad ren odlad snö racer...
Sk riktig framvagn och inga termosdämpre!
Lätt chassi,
där har du bla
iq rr (dock gillar jag inte hur det ser ut..)
Motor med vridet men ändå inte över kraften. För att få mattan att snurra sitter det i utväxlingen i primären, sekundären, drevning och drivhjulen till mattan, så att du kan vist få en gammal 550 att gå i puder... Bara man vill...
Rätta mig om jag har fel...
Större motor hör bara hemma hos turbo byggen annars räcker en 700 gott och väl!!
Sedan skall du ha en boggin som är lätt och är väldans många inställnings möjligheter (som PB boggin hos yamaha)<-- nu menar ja inte att han skall andvända den utan att den har många inställnings möjligheter! för att den boggin du nu väljer skall utrustas med mjuka dämpare och ställd för att lyfta skidorna så den surfar!
min mått för längden på den är 365, helst längre med då är vinklade skenor på slutet att rek
så man kan lättare hantera den på led.
Mattan som sagt på en löss snö maskin skall vara det min 44hk (tips där är challenger) (gärna väldigt hårda kammar)<-- av den anledningen att det skyfflar bättre i puder.
Skidor skall det gärna vara av plast och av ev slp pp xtx? heter dom så kanske?
Finns väldigt många trådar om skidor, med ett par ganska breda plast är att rek!!
Dämpningen fram skall ha ganska lång fjädringsväg och gärna vara lite hårda (i min värld så om boggin är ställd att få skidorna att flytta skall väl då dämparna pressa skidorna mot snön och få buken att flyta upp?)
en ganska upp vinklad slut del på chassit så inte snön fastnar där (lätt att det kan packas och gå tyngre vilket kan leda till fastkörning)
Förar miljön, hmm.... där i mitt tyckte skall du känna att när du står upp skall du nästan ha raka armar lite avslappnad! (för i löss snö står man 9 gånger av 10) i mitt tycke...
Du skall gärna ha styrhooks, för att det minskar risken för att helt enkelt tappa greppet om styret...
Sedan är en burk rem att rek, därför att när man burkar/skråar så kan man hålla ena handen på den och så har man hooken att hålla i..
sedan kraftiga fotsteg som inte är hala, och som släpper igenom snö
Det är väl mitt recept som jag kommer på..