Bra och dåligt med RX1 -06 - -07

J

Jona$

Får leta länge då, namnet är Apex sedan 2006. sedan beror det på dit användningsområde.

Men man missar nåt utan turbo :p
 

srxOlsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
187
1
16
51
Rimbo sweden
Jag köpte en warrior -07 i höstas och det är den skoter jag har varit mest nöjd med utav alla skotrar jag ägt genom tiderna.
Har ej provkört någon med turbo men för min körning så räcker den till som orginal.
Det negativa som jag upplever är smällarna i från monoschock boggin vid gropig led.
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Klockren motor, går som en dröm. Drevade ner min 3 kugg och det blev som en ny skoter, kände att den inte behöver gå 200 blås.
Det som brukar vara dåligt är framvagnsbussningarna, sen så är det som srxOlsson skriver att den smäller i boggien om man kör sakta på riktigt dålig led. Men det är bara att öka farten lite, då slutar det....
 
J

Jona$

lösningen på smällandet är att bara byta ut plastbussningarna i controlrod:n mot nåt mer slittåligt, jag använde tex ett starkt packningslager. helt tyst nu i iaf 100mil till.
 

Swedde

Välkänd medlem
12 aug 2010
570
0
16
Hörnefors
Kanon grabbar ...bra å veta ..frågan är bara om man ska köpa en Apex den har 44" matta nonslip och bredare skidor eller en warriar ..den har bara 32:as matta och smala skidor
 

srxOlsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
187
1
16
51
Rimbo sweden
Jag funderar på att byta upp mig till en 38a iallafall men 32an funkar bra ,Har kört ospårat i 80 cm pudersnö utan att fastna
 

Rajd1

Ny medlem
6 dec 2009
2
0
1
Bergvik
Har avverkat ett antal mil på RX1 -08 GT vilken är likadan som -06 och 07 och det finns inte mycket jag tycker är dåligt. En sak är att den är spårkänslig med orginalskidorna, men det är lätt åtgärdat med något som kallas "Dartless". Köp eller tillverka ett par själv. Detta anser jag är ett måste. Går som på räls efter det. Det som klonkar i boggien när man kör på "puckel pist" är "transfer rod" som man justerar viktöverföringen med. Klonkandet elimineras nästan helt om man öppnar den och byter två bussningar/packningar till de som sitter på 2010:an. De är av ett annat material som är mjukare. Var noga tjockleken för det finns olika. Variatorremmarna håller nästa hur länge som helst. Körde mer än 600 mil med orginalremmen och den var fortfarande som ny när jag sålde den. Det är en helt underbar ledskoter.
 

Swedde

Välkänd medlem
12 aug 2010
570
0
16
Hörnefors
Har avverkat ett antal mil på RX1 -08 GT vilken är likadan som -06 och 07 och det finns inte mycket jag tycker är dåligt. En sak är att den är spårkänslig med orginalskidorna, men det är lätt åtgärdat med något som kallas "Dartless". Köp eller tillverka ett par själv. Detta anser jag är ett måste. Går som på räls efter det. Det som klonkar i boggien när man kör på "puckel pist" är "transfer rod" som man justerar viktöverföringen med. Klonkandet elimineras nästan helt om man öppnar den och byter två bussningar/packningar till de som sitter på 2010:an. De är av ett annat material som är mjukare. Var noga tjockleken för det finns olika. Variatorremmarna håller nästa hur länge som helst. Körde mer än 600 mil med orginalremmen och den var fortfarande som ny när jag sålde den. Det är en helt underbar ledskoter.
Ja det låter bra det ...
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Nu finns det lite saker man bör känna till. 08an har lite andra prylar i boggien än tidigare. Dvs den ska hålla. Kolla efter sprickor i W-armen dom brukar kunna gå av där. Men 08a ska ha sista utförandet. Generellt sett är det samma maskiner men dom sista modellerna har förbättringar tex så kan man smörja hela framvagnen på dom senare (09 och frammåt vill jag minnas) detta gör att bussningarna håller...

Generellt sett kan man säga att bussningarna är 4t akilleshäl det gäller framvagn, boggie, styrning osv..

RX1/Apex är en mkt fin maskin men glöm att du tar dig fram i besvärliga förhållanden utan att bära en hel del, bästa föret för en Apex är flövatten.. då har man iaf fäste =). Var gymt nöjd med min RX'1a men ledsnade på att fastna stup i ett. RE'n tar sig 100gånger bättre.

Användningsområdet avgör vad du vill ha.