Bra rengöringsmedel

JunkYarD

Välkänd medlem
14 mar 2005
200
0
16
Håller på med ett projekt på en gammal skoter och tänkte rengöra den ordentligt i motorrummet mm. Det sitter mycket olja och annan skit där.

Finns det något riktigt effektivt rengöringsmedel mot olja osv som löser upp och tar bort sånt? Alltså inte avfettning eller nåt liknande "vanligt" medel.

Tacksam för hjälp!

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
"Lika löser lika" gäller även i högsta grad i detta fal.
Om du inte är alltför brydd, så går det alldeles utmärkt med diesel, fotogen eller kristallolja. Men det kan lukta lite starkt och torka ut huden, så använd handkräm och skyddshandskar.

600Triple

Medlem
31 jan 2008
24
0
1
37
Håller med rails.. Bräkleen fungerar hur bra som helst. Luktar gott gör det också. :)

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Använd för guds skull inte diesel!!!!

1 droppe diesel smaksätter 1 m3 vatten om det tar sig ut i vatendragen. Extremt dåligt för miljön!

Annars är det bräkleen som gäller eller någon annan bromsrengöring om du kan få tag på det.
Bromsrengöring biter ta mig fan på allt

E

ejwbegysv

Jag provade förgasarrengöring, tror det var fråm Motul... Det tog bort för mycket :) Texten på alla varningslappar försvann... Så se upp med dessa starka medel...

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Rensa-totalt:
Bromsvätska. =)

Grovrengöring:
Brääklen á 80-90:- från CRC alt. Bromsrengöring från Biltema för halva priset.

"Finrengöring" utan att riskera dekaler:
Cat Cleaner

"Prick bort" från MAC-serien är svinbra skit för just asfaltsprickar på bilen (även "Flug bort" är bra), men har aldrig tänkt på att testa det på skotern...

Lite tänka på vid användning av avfettning:
Vid höga koncentrationer kan det fläcka det mesta om det får verka "för länge".

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Jo, Bräkleen tar bort allt :beer:
Annars är det bräkleen som gäller eller någon annan bromsrengöring om du kan få tag på det.
Bromsrengöring biter ta mig fan på allt
Nja, tar inte bort ALLT. Använde det och mycket annat på ett par fruktansvärt skitiga giljotiner, gick inte bort. Fick använda en träbit för att skrapa bort det värsta yttersta lagret sen gick det bra med bromsrengörning.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Nja, tar inte bort ALLT. Använde det och mycket annat på ett par fruktansvärt skitiga giljotiner, gick inte bort. Fick använda en träbit för att skrapa bort det värsta yttersta lagret sen gick det bra med bromsrengörning.
Avgasportarna kan man rengöra med roterande stålborste.
Jag brukar ta baksidan av Moran och karva bort ev. sotavlagringar och sedan är det lite roterande borste på det så blir det svinbra.
Och du har väl de rostfria? Då är det ju bara köra på som fan.

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
CRC motortvätt på "hög"trycks flaska e bra,sen hyffsat tryck på slangen. Man kan ju undvika o spruta direkt på elprylarna.i värsta fall ta man en gammal diskborste o gnugga lite

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
lyft ur motorn och ta en hetvattenstvätt.
bättre resultat tror jag knappast man kan få.