Bra Skoter För Nybörjare?

Freesnow

Medlem
12 jan 2011
20
0
1
Hej!

Den här frågan har säkert ställts många gånger men vilken är det bästa märket för en nybörjare som mig?

Med det bästa märket menar jag med vilken skoter som håller bäst för minsta pris.

För vanligt bruk och kanske nått småhopp.

Mvh Daniel

nickejakobsson

Välkänd medlem
18 aug 2010
211
0
16
skellefteå
rev/re 550, nya skoterar till lågt pris kostar fan inget att äga, motormässigt behöver du inte göra nånting,bra körställinng osv MEN du kommer definitivt att sakna effekt efter ett tag, 600:eek:r funkar bra med samma skotrar(re 600) är mkt dyrare än 550in, även rep.kostnader/försäkring/bensförbrukning typ allt osv. men jag skullle tagot en 600

E

ejwbegysv

Hur långt är ett snöre? Är j usvårt at tsvara på beroende på vissa saker som tex. budget, körstil osv...

Jag brukar rekommendera Skidoo Summit 550f 07 eller nyare för nybörjare.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Köp en äldre välskött maskin av gubbmodell eller -touring. Gärna fläktkyld. När du senare blivit mer erfaren säljer du den för samma pengar och köper en som passar just dig bättre.

Att köpa en beg sportskoter är garanterad ekonomisk katatsrof och du kommer bara att få meka istället för att köra. Sådant dödar skoterintresset.

Freesnow

Medlem
12 jan 2011
20
0
1
Hur långt är ett snöre? Är j usvårt at tsvara på beroende på vissa saker som tex. budget, körstil osv...

Jag överreagerade på mitt svar först, ändrade de nu... förstår att de kan vara svårt att svara om jag inte är tydlig.

Min Budget ligger på billig skoter och med billig skoter menar jag runt 10-20 000 kr, förstår att man inte kan få något som går för mindre än så.

Tack för tipset!

Last edited:

Freesnow

Medlem
12 jan 2011
20
0
1
Köp en äldre välskött maskin av gubbmodell eller -touring. Gärna fläktkyld. När du senare blivit mer erfaren säljer du den för samma pengar och köper en som passar just dig bättre.

Att köpa en beg sportskoter är garanterad ekonomisk katatsrof och du kommer bara att få meka istället för att köra. Sådant dödar skoterintresset.
okej, det är just det jag tänkte på, vill inte meka så mycket, vet vilken pina de är att sitta i garaget och meka istället för att åka. Och inte är man gjord av pengar heller,
tipsen ovan på sportskotrar är ju 30 000 kr och uppåt.

Vilken billig gubbmodell rekommenderar du? =)

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Jag läste en annan tråd på annat forum med liknande klagomål, försökte formulera mig rätt så tänkte jag skulle slippa klagomål första dagen på forumet.
Så är det i princip alltid på nya forum om man är nybörjare, blir riktigt irriterad!
Hur ska jag kunna veta min körstil när jag knappt vet något om skotrar, ska inte vanlig åkning och små hopp räcka?

Min Budget ligger på billig skoter och med billig skoter menar jag runt 10-20 000 kr, förstår att man inte kan få något som går för mindre än så.

Tack ändå för tipset!
det största problemet när man säger vanlig åkning är att vanlig åkning är olika från förare till förare, för vissa är vanlig körning lössnö körning och för vissa efter leder. men skit i det nu, en skoter jag rekomenderar är en enduro 494 eller 583 mellan 97 och 00, samt ski-doo summit 500 eller 583 mellan 96 och 99. lynxen klarar av hopp bättre men är sämmre i lössnö, och summiten är en lössnö skoter som går hyffsat bra i lössnö men klarar inte av hopp lika bra, samt är vinglig efter leden

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Jag köpte min första skoter förra vintern. En Polaris Indy 440 -94. Har knappt mekat nåt på dom 60 mil jag kört. Kanske ingen skoter att hoppa med men den duger åt mig.

Mvh Hans

Forsbergarn

Välkänd medlem
15 okt 2010
124
0
6
Gällivare
Nu var ju inte budgeten 162k utan 10 till 20 000 och i den prisklassen föreslår jag Polaris rmk 500, en längre, eller indy 500, en kort. Lagom skotrar.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det viktigaste är att man hittar en skoter som ingen fjunis under 30 någonsin suttit på. De har nämligen en förmåga att förstöra allting.

Därför skall du leta en ngt äldre touringskoter med få eller en ägare.

Freesnow

Medlem
12 jan 2011
20
0
1
det största problemet när man säger vanlig åkning är att vanlig åkning är olika från förare till förare, för vissa är vanlig körning lössnö körning och för vissa efter leder. men skit i det nu, en skoter jag rekomenderar är en enduro 494 eller 583 mellan 97 och 00, samt ski-doo summit 500 eller 583 mellan 96 och 99. lynxen klarar av hopp bättre men är sämmre i lössnö, och summiten är en lössnö skoter som går hyffsat bra i lössnö men klarar inte av hopp lika bra, samt är vinglig efter leden
Jo jag vet, jag överreagerade lite där, men det är många forum man känner sig dum på när man ställer en nybörjarfråga, och ännu dummare känner man sig när man får ett lite otrevligt svar tillbaka, men aja, skit samma, hehe.

Tack så mycket för tipsen jag fick! jag kanske borde lägga ut lite extra när jag ändå ska köpa. =)
.

Freesnow

Medlem
12 jan 2011
20
0
1
Tack så mycket för svaren allihopa!

Jag kanske kör på att betala lite extra. Skare va så skare va =)

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Kliv upp på 25 och välj Yamaha. Där har du ett bamse sortiment och maskiner som bara går och går..själv kör jag lynx men har även haft Yamaha och en sak måste man säga och det är att deras skotrar är väldigt driftsäkra och roliga ledmaskiner.
Runt 25 hittar du sportmaskiner om det är av intresse men jag skulle nog kliva på en 600 touring, en Venture hos Yamaha. En Venture 600 kommer du som nybörjare uppleva som väldigt pigg och kul att köra. Eftertraktade maskin på beg marknaden. Du kan hitta , som någon tidigare sa, en maskin som är körd av medelålders man och i fint skick. Du kommer inte tappa mycket på den när du säljer den. Begpris på -97 eller -98 runt 25. Motor ca 90-100hkr

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Walk the talk. Jag köpte nyss en likadan, en 700 från 1998. Prisklass 25-35.

Det är dock inte min första skoter men man skall alltid eftersträva nytt eller nyskick när man köper saker. De som köper Yamahas Touringmaskiner är inte intresserade av att vålda med sina maskiner, dessutom fungerar de som nya även när de kommit till åren.