Broms problem, Lynx enduro

Thaguiltyswede

Aktiv medlem
20 nov 2015
59
0
6
Det är en 2 polig lampa, men det är bara en av trådarna som lyser, Den som är "kortast", Provat med en ny lampa och det är samma

Thaguiltyswede

Aktiv medlem
20 nov 2015
59
0
6
Mätte med en multimeter och den har kontakt från styret bak till baklampan. Är det verkligen bromsljuset det är fel på? så det inte är halvljuset som krånglar, vad jag fattat sitter det en "Ljusomvandlare" eller vad det heter. Om den är paj som gör att den skickar på mer ström till bakljuset? För det är bara en av trådarna som lyser, När bromsljuset lyser ska väl både vanliga bakljuset och bromsljuset lysa på båda "trådarna"?

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Är lamphållaren gjord så att det går att sätta i lampan felvänd eller passar den bara på ett sätt? Tvåtrådslampor har ju de båda styrpinnarna på olika höjd.

Thaguiltyswede

Aktiv medlem
20 nov 2015
59
0
6
Vred lampan 180 grader och då lyste bakljuset betydligt mindre. Som det ska göra alltså. Dock så får jag inget bromsljus, Har bromsljuskontakten i handen och provar. När jag skulle i med lampan så var det inte som innan, Innan trök du i lampan och vred om så det vart "låst" Nu när det funka "bra" så kunde man bara trycka i den.

Thaguiltyswede

Aktiv medlem
20 nov 2015
59
0
6
Någon som har nån ide? Testat jorda om och det blev heller ingen skillnad. När jag bromsar blir det som omvänd effekt. Ljuset lyser starkt och när jag bromsar så blir det svagare....

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Någon felkoppling vid lamphållaren?
Titta noga på lampan både när du bromsar och när du inte bromsar, och se efter om den ena eller båda glödtrådarna lyser i respektive fall.

Thaguiltyswede

Aktiv medlem
20 nov 2015
59
0
6
När vanliga lyset lyser en tråd, när jag bromsar så släcks den och den andra lyser svagt. Kollat bakom och testat alla möjliga olika kopplingar men inget ger resultat...

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Vet inte om det är samma ledningsnät som på Doo, (konstigt om finnarna ödar tid och pengar på att tillverka ngt som redan finns på lagerhyllan i Canada), men vad är det för färg på de tre kablarna i baklyset på din Lynx? Färg på kablarna på bromsljuskontakten och efter kontaktstycket där kablarna från bromsljuskontakten ansluts?
Kan du meddela färgerna så kan jag kolla mot kopplingsschemorna jag har för Doo.

Det verkar, enligt din beskrivning, att det är någon felkoppling eller jordfel. Bakljustråden i glödlampan ska nämligen inte slockna när bromsljuset tänds.

Har du lyft på dynan och kikat på kablage och kontaktstycken därunder?

Har du tillgång till multimeter för både lik och växelström,
- växelström är det till all belysning i din maskin, (bör ha minst volt och ohmmätare)? Om inte, åk och köp en, finns billiga på Biltema, Jula, Clas, etc. En sådan är ovärdelig vid felsökning i elsystem.

Thaguiltyswede

Aktiv medlem
20 nov 2015
59
0
6
Tack för alla svar, Har hittat felet nu. Va så enkelt att han innan hade lött kablarna fel på bromsljus kontakten, Bytte plats på dom och vips så funkade det:D