bulten till primär variatorn Av..

Jappower

Välkänd medlem
20 sept 2006
238
0
16
Söderhamn
jo precis.. var ute å körde lite idag åå allt var frid å fröjd... Men så börja det skramla å *****s fram i variatorn. öppna huven och kolla. då hade bulten som håller fast primären gått av så den låg å skramla. så ja fick ut en ca 1,5 2 dec lång bult. men det sitter ca 2cm kvar av bulten inuti primären.. så hur ska jag gå till väga med att få ut den?? det skulle kanske gå med en grispitt. men då läre ja ha en ganska lång borr får att få ett litet hål å dra pitten i.ja ja vet inte riktigt ja??

när ja tog ut bulten å kolla på den. så vare kanske 5 hela varv med gängor kvar.. dom andra hade nötts bort på nå sätt. nån som har nån teori hur det har kunnat gjort de?....

Ante

Last edited:

Jappower

Välkänd medlem
20 sept 2006
238
0
16
Söderhamn
Om bulten gått av så bör du ju kunna ta loss variatorn och på så sätt komma åt bättre?
ja du menar med en variatoravdragare??. nej det går inte. för den gängar man fast i vevaxeln. å sedan pressar den ut variatorn så att den lossnar.tror ja. men bulten har gått av innan gängorna börjar. så avdragaren går inte att fästa.. så ja ska försöka med en grispitt..

ssnd

Aktiv medlem
26 dec 2005
90
0
6
51
Älvsbyn
ja du menar med en variatoravdragare??. nej det går inte. för den gängar man fast i vevaxeln. å sedan pressar den ut variatorn så att den lossnar.tror ja. men bulten har gått av innan gängorna börjar. så avdragaren går inte att fästa.. så ja ska försöka med en grispitt..

Jag tror att du har fel där...
Avdragaren gängar man fast i variatorn, och pressar den vägen

///ssnd

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Pk du har postat två trådar med samma problem.
Har svarat dig i den andra.

Å Avdragaren använder sig av gängorna i hålet i variatorn.
Den pressar sen mot vevaxeln så vaiatorn lossar.
Nu funkar inte det om du har lite av bulten kvar efter som avdragaren ska trycka i botten av vavaxelhålet.
Ev kan du kapa avdragaren motsvarande det som sitter kvar i axeln eller göra som jag skrivit i andra tråden.

bild på en avdragare
http://www.jofrab.se/commercePortal/showImage.aspx?rubrik=sko16Avdragare&refRubrik=&picturepath=plus12-164-12&x=500&y=500&show300=yes

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
varför skriva om samma problem i två trådar??? blir bara tjorvigt då! jag skulle lägga skotern på sida och fylla hålet i variatorn med motorolja och pressa lös variatorn med hjälp av en bult som passar i gängorna i variatorn och hydraltryck från oljan. (man måste ha gängtape på bulten.)