Burkningsteknik

S

Slednecks 7

Nästan alltid när jag burkar så går det jävligt dåligt. Har just börjat köra skoter. Jag försöker burka i lössnön och lyckas vicka på skotern men då åker jag bara rakt fram på tippningsgränsen.... Hurfan ska man trycka till för att få bra svängning när man burkar? Tekniktips mm!
 
J

jonathan

du måste testa in balansen så skotern ligger exact i balansläget.... o sen gasen i botten

ski-doo mxz 600 -01 pwns
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Det handlar nog lite om självförtroende och hur bra man känner skotern. Man måste vara bestämd och ta i stenhårt. Gör inget om man misslyckas i början
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Gasar du extra så sladdar ju skotern!
Själv lägger man upp den så den i stort sett glider på fotsteget/baljan/min häck...har man bara fart så finns det nog med "kraft" att tippa tillbaks igen ;)
 
J

jonathan

ja tycker iaf att de e lättare då man gasar till lite xtra o då blir det ju mycke fiinare också då skotern "sladdar" lite :)

ski-doo mxz 600 -01 pwns
 

bullit

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Tror ett fel som många gör i pudret är att de har för lite fart oxå. Precis som Keihin sa så är det ju lättare att ta sig upp sedan med mer kraft. Stannar man av innan burken och smyger runt den så är det lättare att den välter. I alla fall enligt min erfarenhet.
 
S

Slednecks 7

Kör ni med båda fötterna på samma sida eller som vanligt då?
 

revsummit

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
jag står då bara å rycker över åt den sidan jag vill burka å sen gör det ju inget om man gasar på lite extra om man inte har fart man ska absolut inte sitta.
skönaste är ju när man har hög fart å lägger upp den i stora mjuka svängar :)
 
Ö

öll3

alla hära värkar juh köra på blankis!hur kan man ''sladda'' i snön!om det är typ 4 dm går det kanske men då är det juh knappt vinter!
 
Jag lärde mig detta under förra säsongen. Min teknik går ut på följande:

Vi börjar i lite snö. Några decimeter lössnö känns bra. Då gör det inget om man ramlar av eller lägger omkull.
Jag sitter ner med fötterna i holkarna.
Styr till höger och lutar mig åt "fel" håll.
Samtidigt gasar jag till och skotern sätter sig och vickar över åt vänster.
Nu är det "bara" att balansera med gas styre och lutning. Övning ger färdighet.
 

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
37
Södra Prästholm, Råneå
>alla hära värkar juh köra på
>blankis!hur kan man
>''sladda'' i snön!om det är
>typ 4 dm går det kanske men
>då är det juh knappt vinter!


om det är typ 4 dm, det är ju typ 4 dm så vad är problemet :)
 

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
37
Södra Prästholm, Råneå
själv brukar jag stå med ena foten på fotstödet alldeles utanför fothålet och andra benet med knät på dynan och den foten på samma sida som den andra foten(om ni förstår vad ja menar) sen styr ja åt fel håll och lutar mig innåt och ger gas.