Buskörning på skogsplantering! Idioter = skoterhobbyns död...?

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
IDIOTER!!! Faan för såna skoterhatare! Har samma problem här i Ö-vik åxo jag har satt upp förbuds och/eller planteringsskyltar med ca 20m mellanrum efter en kraftlina som leden går efter, planterat på båda sidor av linan men likt förbannat så äre nå jädra idioter som ha kört på hyggena..! Markagaren som även har upplåtit stora delar av sina ägor till skoterled var inte speciellt glad...

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Trist att se detta gång på gång varje säsong både som tidningsrubriker och därute.

Det är ju rent f.r.....gt!

Har många gånger undrat vad som saknas hos de som kör på detta sätt eller är detta vad somliga förknippar med friåkning, i så fall finns det ett grundläggande feltänk.

Tänk om skotermedia både papper och digitala samlat skulle köra en artikelserie över säsongen där man tydligt påvisar möjligheter och begränsningar i de regelverk vi ska rätta oss efter, vett och etikett i ord och bild på så att säga, på sikt skulle detta vara bra för oss alla då då det når ut till väldigt många och vi vill ju alla bevara friåkningen oavsett vilken kategori snöskoteråkare vi anser oss tillhöra

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag är ny på detta med skoterkörning och är ännu inte helt insatt i vilka regler som gäller, så därför väljer jag att hålla mig till de leder som finns.
Jag skulle nog mycket väl tänka mig att jag kan göra fel om jag vill prova på att åka utanför leden på områden där andra har åkt före mig i tron om att det är ok.

Men det finns inte en chans att jag skulle åka på ett ställe som så tydligt är uppmärkt att det är frågon om en plantering och/eller skoterförbud.

Tompis

Välkänd medlem
6 mar 2011
146
0
6
Örarna
Jag är också ny på skoterkörning och tog förarbevis förra året. Det var mycket av utbildningen som handlade om just det med hyggen och nyplanteringar. Alla ungdomar torde med andra ord veta om det eftersom de troligtvis (men inte säkert) har tagit förarbevis. Tyvärr är det ju så att det alltid finns "häftiga" människor som vägrar följa lagar och regler.

Tyvärr verkar det här vara en väldigt utsatt hobby. Det är inte mycket positivt som sägs om skoteråkning i media. Jag anser att det hellre får vara tyst än att alla skoterförare ska dras över en kam som förstörare och lagbrytare. Det är väldigt synd för det är en underbar hobby som fler borde prova på. Tyvärr skulle väl det bara leda till fler idioter.

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Fattar inte vad som är nöjet med att köra på hyggen är? äre nånstans man inte vill köra så äre väl endå där´!?

Man skadar inte bara plantorna utan även sina mattor om man klöser över en stubbe o dylikt.....

Det som gör mig så j*vla förbannad är att dom som kör som idioter förstör lika mkt för dom som kör "lagligt" genom att skapa dåligt rykte om skoterförare bland annat....

Gasglad 16-åring som man är så kör man väl inte helt lugnt ibland, men nog fan respekterar jag andras marker!

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
31
Älvhöjden
Visst händer det att man korsar hyggen med plant, men då försöker man ju att sick sacka mellan plantorna om man kan vill säga eller så åker man i kanten och försöker förstöra så lite som möjligt!

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Fruktansvärt beklämmande!

Har all förståelse för de skogsägare/jordbrukare/LRF som börjar få måttet rågat och diskuterar hur man ska kunna förhindra sådant här vare sig det är av oförstånd eller av ren och skär bristande respekt för naturen (läs idioti.....)

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
I helgen passerade jag ännu en plantering där några j***a Sledneck-wannabees hade buskört runt runt...! :mad2::mad2::mad2:

Pungspark!

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Har hört mig för lite var det här hände mer exakt, och jag kan säga att den här buskörningen är galet onödig. Leden (mycket bred, slät och välhållen) går över ett antal åkrar, sen i skogsbrynet (lika bra led där) några hundra meter och då har man den här planteringen till vänster om sig. Finns noll anledning att köra där ute, man genar ingenstans där utan det är ren okynneskörning.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
En bandvagn har ett marktryck per kvadratcentimeter som betydligt understiger en gående person.
Fast det är inte det som bönderna anser är problemet utan det är att snön packas ihop.
En skoter har också betydligt lägre marktryck än en människa.

Edit: Inte alla bönder, en del ser inga problem.