bygga om nytro rtx till mtx

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
182
63
Offerdal, Jämtland
Beställde lager till både drivaxel och sekundäraxel från lionparts igår. Det är All Balls racing lager så jag hoppas de funkar. De verkar få både bra och dåliga omdömen på olika forum (som allt annat). Jag använde dessa på min 4-hjuling och de höll i allafall den tiden jag hade den (å andra sidan så gick i princip allt annat sönder under tiden...jävla skitmaskin).

DuPont slides verkar kosta mer eller mindre lika mycket i USA vs Sverige så då blir det Sverige. (Det var inte så jättestor prisskillnad på lagren heller men jag hittade inte till båda axlarna på den korta tid jag hade tid att leta så då blev det USA.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
182
63
Offerdal, Jämtland
Ja då har man rivit lite i maskinen.

Oljan i kedjehuset såg ut som brunsås (vatten i oljan)..., bulten till nedre drevet var av..., sen har jag fått chassiet svetsat lite vid ena fotholken då det börjat bli en par sprickor där.

Nåt mer hann jag inte med i kväll. Fortsättning följer nästa torsdag. Då har jag kanske fått hem alla lager också så jag kan börja montera ihop den igen. Kanske ett par slides också.

Hur byter man avgaspackningarna? Ska man av med tanken för att komma åt dem?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
182
63
Offerdal, Jämtland
Dåså, då var avgaspackningarna på plats, skenförlängningen är monterad men jag ska putsa upp allt lite så det nästan ser bra ut i alla fall. Jag kan förövrigt säga att det är inte fullt så bra passform på Muffinworks skenorna men det funkar. Den där ovala delen de har fräst fram är ca 5 mm kortare än det ovala hålet i originalskenorna. Det är väl mest en kosmetisk detalj dock. Jag passade på att borra i fettnipplar i spindlarna vid skidbulten och bussningar som troligtvis har betydligt bättre toleranser är beställda. De lär väl komma om några dagar. Jag tror faktiskt att jag skippar att byta lagren till sekundäraxeln då de dels är OK, enligt en massa förstå-sig-påare så slits de inte lika mycket som för drivaxeln och det såg allmänt krångligt ut att få isär skiten. Jag tar det när det blir ett problem.

Drivaxellagret kändes också OK men eftersom jag ändå har isär allt så kommer det att bytas. Boggiehjulslagren är också OK så de få vara. Det som saknas nu är just drivaxellagret, slides samt montering av tunnelförlängningen. Sen ska jag nog göra en egen båge bak. Jag måste dock engagera "lasermannen" på jobbet litegrann så han får skära ut någon snygg design...

Allt måste fixas inom 2 veckor dessutom för sen byter jag jobb och då har jag inte tillgång till den här verkstaden och dess resurser.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
182
63
Offerdal, Jämtland
Nu sitter tunnelförlängningen på plats så nu skulle man ha haft den där snygga designen på dragbågen i ett lämpligt filformat till laserskäraren...hmm...måste nog cadda lite i kväll. Finns det något bra gratis cadprogram som gör dxf-filer?

Bussningarna till spindlarna hade kommit också så de ska pressas i imorgon. Drivaxellagren lyser med sin frånvaro tyvärr annars hade den nog blivit klar i morgon.
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
precis fått i min boggie i min idag. Det va inte bara. jisses va jag fick slita hehe.
Fullt med grejer i garaget och första gången. släppte inte på några balataremmar eller nåt. så kanske får skylla mig själv.
Ska också försöka ta tag i lyftbågen bak nu. Hade drag monterat så hoppas jag fortfarande kan använda den bågen. Annars får jag också snickra till något
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
182
63
Offerdal, Jämtland
Det går sakta framåt men det har i allafall monterats följande:
nya lager för drivaxeln+ett lager för sekundär axeln (inget lager behövdes egentligen bytas), nya DuPont slides, påbörjat montering av allt igen så nu sitter i allafall drivaxel, matta på plats och jag har lyft I boggien men inte monterat den än. Det behöver jag hjälp till för det saknas en massa armar känns det som. På fredag måste den vara klar för då slutar jag på det här företaget...

Någon båge har jag inte fått till ännu och det lär jag inte hinna med nu men det lär nog ordna sig.
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
ja å få boggin på plats krävs det 2 pers. :) Ett jäkla bök, jag satte fast fram först och sen så blev det spännband för att få bakre upphängningen på plats.

Vette fasen om jag har missat nåt eller om det är för att jag inte har kunnat spänna mattan som man ska med vikt under än. Men känns som min boggi säckar ihop mer än innan jag tog loss allt. trots att jag inte ändrat nåt mer än förlängningen
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
182
63
Offerdal, Jämtland
Jag fick ihop det mesta igår. Skidorna ska på igen (sitter hjul där nu) och dragbågen är inte helt färdig. Det blev nå vajsing med lasern så det såg ut som kattskit bitvis. Får väl nuya plåtar nästa vecka.

Fick även en mindre trevlig överaskning...felkod 12... efter en massa labbande med vevaxelgivare och dess kablage small den igång och sen gick den. Den kan ha varit lite väl lite ström i batteriet så jag laddade det under tiden jag felsökte.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
182
63
Offerdal, Jämtland
Kanske ska ta en liten summering. Jag har väl kört 10-15 mil nu och det funkar bra. Angående felkoden så är det startrelät som spökar så det ska skaffas ett nytt. Två långa mejslar funkar också att använda som startnyckel utan att behöva plocka av kåporna...

Jag såg dock att jag i all jäkt och stress lyckats vända mattan åt fel håll så jag ska riva ner det så fort jag känner att jag har några timmar över. Jag har inte fått dragbågen ännu så jag lugnar mig med mattan tills bågen är på plats så att jag har något vettigt att lyfta den i.

Dämparna ska justeras in lite bättre då jag inte är riktigt nöjd men det ska väl gå att lösa i och med att det är en RTX SE i grunden så justeringsmöjligheterna finns ju där...man ska bara ta sig tid att göra det också.

Primärvariatorn ska få sig en titt också för jag klarar inte av yamahas original setup. Det är ju i princip omöjligt att köra sakta med den så till att börja med så blir det ny fjäder sen får vi se om det behövs nya vikter också. (Appropå det, är det någon som har koll på vad det sitter i en original Nytro MTX 162" årsmodell 2010 då jag kan få en uppsättning originalvikter av en sådan?)

I övrigt så skottar den på bra efter mattbytet och den känns spontant lite mindre nervös i vissa lägen så nu ska det bara komma en massa snö så man får köra lite.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
182
63
Offerdal, Jämtland
Ja jag har läst lite om det. Påverkar det något i andra änden av registret när man gör så?

Finns det någon variatorguide-for-dummies som beskriver i enkla drag vad som påverkar vad när man pillar i variatorn? Jag har aldrig orkat fördjupa mig i det men jag har förstått så pass mycket att om man ändrar en liten sak så påverkar det en massa andra saker också...eller?
 

Frozen

Aktiv medlem
1 jan 2000
92
0
6
Vilhelmina Sverige
Satt in rosa/rosa fjäder i primärn i min mtx, blev bättre men skulle vilja kunna smyga iväg ännu bättre, lät väldigt intressant det mr tvåtakt skrev, beskriv gärna mer.