Bygga skotergarage! Tips?

Hansson6001

Prospect sledder
7 maj 2015
2
0
0
Sandviken
Ska passa på att bygga ett litet garage till skotern nu i sommar. Är det bästa att ha kallgarage eller är isoleringen viktig?

Garaget/Boden kommer att vara fristående.

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Du kommer tacka dig själv om du kostar på isoleringen när du ska meka i -20. :)

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
18
Örnsköldsvik
jag personligen tycker att värme är jävligt viktigt, inte kul å stå i ett "garage" som det är -20 i och hålla på med skotern då allt blir så jävla kallt.. Känns som att det blir mycke "jag väntar tills imorgon då det förhoppningsvis är lite varmare"
Men det kanske bara är jag som är känslig också :p

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det beror ju på hur förutsättningarna ser ut, om det också finns ett varmgarage på gården där man kan komma in och meka, och skotergaraget bara är till för förvaring, så behöver man kanske inte kosta på någon isolering. Men det är ju alltid bra att bygga så att det går att isolera i efterhand. Smäller man upp ett uthus så kommer det ju kanske att stå kvar i 50 eller 70 år, och det kan tänkas att användningsområdet hinner ändras flera gånger under den tiden.

Hur ser planerna ut i övrigt? Hur många skotrar ska få plats där? Ska du dra in el? Fri genomkörning med port på båda gavlarna? Blir det någon form av riktigt golv (betongplatta/trägolv) eller grus?
Ska du söka bygglov eller räknar du med att klara dig med ett "attefallshus" eller att komma undan med de bekvämare regler som gäller för jordbruksfastigheter eller utom detaljplanelagt område? Ser budgeten ut så att du måste snåla så långt det går eller är det bara att kosta på?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.287
1.111
113
Stora Blåsjön
Somsagt är det bara en förvaring för skoter mm så duger det med ett oisolerat skal, däremot är det bra om skotern inte står direkt på marken utan antingen om man har en isolerad platta eller ett enkelt trägolv, så man slipper mycket av fukten.
Men ska det skruvas och så så är ett uppvärmt garage väldigt viktigt, annars blir bara det absolut nödvändigaste åtgärdat. Som det lätt blir när man är uppe i stugan.
Ska snart bygga hus och då blir nästan hela bottenplanet ett garage, så för mig är ett varmt garage viktig om man ska få något gjort.. :)