Byta kolvar på en Summit 600 -99?

  • Trådskapare Fredrikkoraudi
  • Startdatum
F

Fredrikkoraudi

Som topic säger, när ska/bör man byta kolvar på en Summite 600 -99? Den har gått 890 mil totalt o 890 mil på dessa kolvar... man märker INGEN skillnad alls från då den var ny tills nu att kolvarna skulle börja tröttna eller dylikt.. men om någon råkar ha en servicebok där det står om man ska byta kolvar efter X antal mil?

Aldrig varit några problem motormässigt.. frågar därför jag ska upp till fjälls V 10 o ska gå igenom den helt.. har börjat redan nu, har fettat in hela skotern, gått igenom hela boggien, dvs alla lager o hjul, spännt mattan precis så den inte kuggar över, helt ny variatorrem, rengjort variatorer med tryckluft o cellförtunning på skivorna för att få bort allt skit.. primärvariatorn växlar helt upp till toppen också, testat att rita ett sträck med tusch och hela är bortnött, kollat balataremmarna, rengjort RAVEportar och bytt packningarna.. självklart fyllt olja o kylarvätska.. bytt kedjehusolja, kollat kedjespänningen o den är helt perfekt...

Några som har några mera tips man kan göra ?

Tacksam för svar om de finns nått kvar att göra! =)

/F
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
34
Västernorrland
Många säger att maskin gått precis som den dagen den var köpt, men när kolven är bytt känner man vilken skillnad det blir... man vänjer sig och märker inte med tiden att man tappar effekt, det är väldigt svårt att känna!
 
F

Fredrikkoraudi

Ante@näslundens skrev:
Många säger att maskin gått precis som den dagen den var köpt, men när kolven är bytt känner man vilken skillnad det blir... man vänjer sig och märker inte med tiden att man tappar effekt, det är väldigt svårt att känna!
Då känner du inte mig.... :) MINSTA FELET känner jag av... minsta missljudet så söker jag felet tills ja hittar det o jag är helt säker på att den har gått som den ska... men jag tror dig, man blir van osvosv men jag full koll :)
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Är det inte lätt att kolla? Kompressionsprov först med "torr cylinder" och sedan med 1 matsked tvåtaktsolja i cylindern (genom tändstiftshålet). Om skillnaden i kompression blir stor så byter man kolvar/ringar. Så trodde jag?
 

Jeppe W

Välkänd medlem
9 jan 2006
106
0
6
51
Sundsvall
Jepp, stämmer bra det, samma princip i "bilvärlden". Samma komp före och efter oljan, samma komp på båda cylindrarna. Om inte så kan det vara läge att byta antingen ringarna eller både kolv + ring!
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Med ett kompressions prov kollar du endast ringarnas kondition!! Kolvarna kan vara i väldigt dåligt skick, ha sprickor och dyligt, och du får ändå ett perfekt komptest!!
Ta loss grenröret och kolla in på kolvarna där, då ser du iaf hur dom ser ut på avgassidan!
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
34
Västernorrland
Varför det är sprickor på kolven beror ju på att den slitits och spelet har ökat mot cylindern, då "vickar" kolvpaketet fram och tillbaka i cylindern, till slut spricker kjolen eller så blir kolven sönderslagen...

Är det inget spel, slår inte kolven fram och tillbaka och då är det inga sprickor, kanske överdrev lite nu men ett komptest talar nog om en hel del om man regelbundet kollar motorn, naturligtvis är det bästa att öppna och kolla.

Ett tipps, ska du byta kolvarna se till att cylindern INTE är sliten, för är det för stort spel kommer.. ja precis som jag beskrivit ovan!
 
F

Fredrikkoraudi

Jag gjorde ett komptest o båda visade sågott som lika, minimal skillnad så det är ju bra. För säkerhetsskull så tog ja bort toppen å cylindrarna å kollade diamtern på kolvarna o dom hade inte nöts nästan något.. vi talar inte ens om 1mm, båda hade precis lika diamter så de var skönt. Knackade också en ny packning till cylindrarna å smetade sedan på såndär gägga som bubblar om de läcker men inget.. så nu anser jag att den är väl genomgången o redo för fjälls :)

Edit snabbt: Cylindrarna hade inte en repa i sig... smetade in kolvarna med 2taktsolja innan jag satte in dom försikigt också =)
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Hade en summit 600 -99 som jag sålde i somras och jag kan bara hålla med om att den kändes väldigt fräsch i motorn trots sina mil. Min hade gått 6-700 nånting. Tror serie 3 593 kommer gå till historien som en mycket hållbar skapelse!
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
zTeve skrev:
Med ett kompressions prov kollar du endast ringarnas kondition!! Kolvarna kan vara i väldigt dåligt skick, ha sprickor och dyligt, och du får ändå ett perfekt komptest!!
Ta loss grenröret och kolla in på kolvarna där, då ser du iaf hur dom ser ut på avgassidan!
Kan verkligen hålla med, av personlig erfarenhet.
Jag klantade mig lite med skotern vilket resulterade i att nikasilet släppte på tre ställen i ena cylindern och delar av det fasnade på kolven istället. Kolven blev ordentligt repig runt om och cylindern såg verkligen inte fin ut.
Men för att få hem skotern tog jag bara bort det värsta med en fil och honade cylindern lite. Efter det kollade jag kompet mest för kul, tänkte att det knappt skulle ge utslag men tvärt om så var båda cylindrarna perfekta!
Var t.o.m. så att den dåliga gav aningen högre värde! (ca. 0,1kg skillnad)
(Finns bilder från den här händelsen under "veckans bild" på min hemsida, hände för några veckor sedan. Nu är dock allt bytt till frächa prylar igen. :eek: )

Nåväl det här hade ju inte så mycket med ämnet att göra men det är helt klart att kolv och cylinder kan se välligt fula ut trots att kompressionen är bra!
 

Former Summit

Aktiv medlem
20 okt 2005
52
0
1
Luleå
Jag hade en summit 600-99 ifjol som jag körde från 490 mil till 890 mil.

jag bytte kolvar bara för att jag inte ville att det skulle hända nånting, i förebyggande syfte.

Jag kollade kompet före och efter kolvbytet, före var det exakt 9 kg på båda.

Efter kolvbytet så var det 10 kg på både så kompet ökade med 1.0 kg.

Men det blev en stor skillnad på draget i maskinen, kändes betydligt rappare än tidigare.

Jag satte i snopro kolvar som var uppmätte på firma och jämförda med orginalkolvar.

Det var knappt mätbar skillnad på kolvarna i mått och vikt.

Om jag var du så skulle jag ta och byta drivaxellager på skotern, både på variator sidan och på kedjehus sidan.

har maskinen gått 890 mil och det aldrig är gjort så är det på tiden.

Enligt de mekaniker som jag pratat med så skall man göra det kring 800-900 mil.

Ett tips om du beställer lager från en skidoo handlare, ta lös lagrena från skotern före du beställer dom. så du vet exakt vad dom heter.

skidoo handlarna har fel artikelnummer i sina listor på lagret som sitter på variatorsidan, så om du går efter deras listor så får du fel lager.
Lagret som sitter på variatorsidan är inte platt på ytterbanan utan rundat.

Men på kedjehus sidan har dom rätt artikelnummer

Jag bytte lager både på summiten och på min nuvarande Mxz 800x-01 , och det var samma där jag fick fel lager.

Man tycker ju att dom borde koll upp det.


/Former Summit