Byta kylare Summit G4

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Jag har varit sugen på att korta tunneln på min Summit G4 och som av en händelse så fick jag tag på en skrotad 146 tunnel som jag tänkte ta kylaren från.
Kanske en massa onödigt jobb men då jag inte har alusvets och troligtvis inte duger till att svetsa och motorn är ändå urplockad så kändes det rimligt att göra detta då den "bara" är nitad.

Men nu när jag började med donatortunneln så inser jag att det är inga vanliga nitar och det verkar inte finnas att köpa via BRP så frågan är vad som är lämpligt att använda?

Originalnitarna verkar inte vara genomgående eller så är de tvådelade på något sätt och det verkar vara en kombo av alu och stål för de knäcker borrarna direkt om man inte kyler. Kommer att bli spännande att ta lös den andra utan att skada resten av tunneln.

Så vad kan vara lämplig sorts nit. Vill ju ha något som håller ihop maskinen över tid och inte ger med sig.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Tillverkarna använder sig av nitar som gör sina egna hål för att undvika glapp. Dvs delarna förborras inte utan nitarna både slår hål och binder samman.

Vad än du nitar med så kommer det bli sämre än fabriks, men ska du ändå nita så är det stålpopnit som gäller. Och försöker du nita stålnit med din vanliga popnittång så kommer den paja rätt fort, (om du är tillräckligt stark i nyporna för att överhuvudtaget lyckas dra stålniten med en handtång), så en tryckluftsdriven popnitpicka måste du också skaffa. Nit köper du exempelvis hos Swedol, dom har storpack som är någorlunda humant prissatta, (eller hade då i alla fall då jag köpte).
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.212
1.045
113
Stora Blåsjön
Dessa nitar har en väldigt hård kärna i stål, de går fint att borra men man måste köpa borrar av hög kvalitet, typ dormer och köra borret i rätt hastighet samt kyla/smörja.
Sen får man ha några borrar i reserv eller slipen redo för de är lätt att förstöra dom.
Ska man bara lös med dom så är det enklast att bara slipa bort baksidan så det blir jämt med plåten, då brukar de lossna från ena sidan, sen kan man ta ett drivdon och en hylsa på över skallen så får man ut den delen också. Ska man ersätta dessa nitar med popnit så får man sätta i tjocka popstålnitar typ 6.4mm för det blir ett stort hål efter dessa nitar och för övrigt så är stålnitar det enda alternativet. Sen får man säkert dubblera antalet nitar eller komplettera med lim om man vill komma upp närheten av originalnitarnas hållfasthet.
 
Reactions: eing9911

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Om du limmar så rek jag Kiltofix starkaste limmet för de va våldsamt starkt och billigt.Jag blandar även i balanseringkulor för bil/lastbilsdäck som är runt 1mm stora för att inte limmet ska pressas ihop för mycket. Polaris mf svindyra lim är gjort så med glaskulor så jag kompierade iden. Jag gjorde först bryttester mellan olika limmer och med och utan glaskulor och Kiltofix i länken med glaskulor va överlägset bäst. Glaskulorna gjorde största skillnaden i bryt o bänd test mellan 2mm alupklåt och 1,2mm rostfri plåt som jag limmat i tunneln där Pro riden 11-15 alltid spricker. Popnitade med 4mm stålnintar med Julas luftdrivna popnitstång. Jag läste att den billiga popnitaren höll rel bra även med så våldsamma stålnitar så den är prisvärd! Men Kiltofix premium extra limmet ythärdar fort och är tjock/trög i konsistens så de är broskande att fåihop skiten. Om de måste limmas långa ytor (mer än 30 cm åt gången så välj hellre Casco superfix + för den har man längre tid på sig att fixera/nita den är bet mjukare i konsistens .

 
Reactions: eing9911

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Började titta på detta projekt igen då vintern närmar sig och kom på att det kanske står något vettigt i servicemanualen. Mycket riktigt så står det i detalj hur man byter kylare så det var ju praktiskt och troligtvis good enough om BRP gör så vid rep.
Men de hänvisade till Hemlok 02221-00815 popnitar som ersättare för SPR-nitarna som sitter där original och de går förvisso att köpa på BRP för 57 kr/st. Tyckte det var i saftigaste laget. Hittade lite STAVEX stålnitar som borde funka men så att Hemlok-nitarna hade typ 3 ggr högre skjuv och draghållfasthet så jag ska kolla om jag hittar någon som säljer Hemlok i bulk i sverige eller någon annan passande modell. Det kanske duger med de jag har också.
 
Reactions: suregom

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Har beställt Avibulb-nitar direkt från Ejot då de har i princip samma prestanda som Hemlok och vad jag kan läsa mig till så i och med att de är kraftigare än de ursprungliga SPR-nitarna pga ökad diameter så är nitförbandet kraftigare än innan så det borde inte behövas fler nitar eller limmas. Får se om det kanske blir lite lim ändå.

Just för stunden är den jäkligt kort...
30826

Ställde även dit en Timbersledkopia vilket födde en och annan dum idé men de får någon annan göra verklighet av ;)
30827

Har dock en buckla på chassit som jag ska försöka rikta innan jag sätter ihop allt. Misstänker att jag måste bort med kedjehuset för att lyckas vilket innefattar att jag behöver nya HUCK nitar och det är ju inget som det dräller av här hemma direkt. Kanske låter Oktan fixa den biten.
30828

Tunneln ligger dock och väntar på att plockas isär. Kommer behöva lacka den då Avibulb stålnitar inte är rostskyddade så jag ska försöka få tag på 2K mattsvart färg. Det skulle räcka enligt Ejot.
30829
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.212
1.045
113
Stora Blåsjön
När du ändå håller på och har allt löst och lättillgängligt passa på att fixa utkastvinkeln fram i tunneln, så kommer den att gå i snö också.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
När du ändå håller på och har allt löst och lättillgängligt passa på att fixa utkastvinkeln fram i tunneln, så kommer den att gå i snö också.
Hur tänker du då? Att göra en flackare vinkel ut vid den röda pilen?
30830

Tror det blir svårt (i allafall för mig). Dels går ju själva kylaren ganska långt ner så det är inte många cm att leka med då svetsenskarven ligger typ 2-3 cm från kanten. Sen måste man nog modda i bulkheaden också antar jag eller om det räcker med plåten mellan de gjutna bulkheadsidorna.
30831
30832
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.212
1.045
113
Stora Blåsjön
Typ så menar jag. Det röda är förbättringen.
Har gjort så på min shredder men inte så den sticker ner till samma nivå som drivaxeln, skulle ha gjort så så blir den säkert 80% bättre än original.
 
Last edited:

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Typ så menar jag. Det röda är förbättringen.
Har gjort så på min shredder men inte så den sticker ner till samma nivå som drivaxeln, skulle ha gjort så så blir den säkert 80% bättre än original.
Aha, då förstår jag , det var precis tvärtom än vad jag tänkte. Borde gå göra en liten plastspoiler som man limmar dit...typ 3d-printa? Ger mig ännu mer incitament till att skaffa en egen 3d-printer. Väldigt bra och illustrativ bild👍
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.212
1.045
113
Stora Blåsjön
Aha, då förstår jag , det var precis tvärtom än vad jag tänkte. Borde gå göra en liten plastspoiler som man limmar dit...typ 3d-printa? Ger mig ännu mer incitament till att skaffa en egen 3d-printer. Väldigt bra och illustrativ bild👍
Att göra den 3d-printad kommer nog tyvärr inte hålla. Den sitter på ett riktigt dåligt ställe för att det ska hålla.
Bästa är nog att göra den i aluminium. Jag gjorde den i rostfritt för det var det enda jag hade hemma just då, men rostfritt är helt värdelöst att bygga saker i., tar bara tid och blir snett :)
Kanske blir en ny i aluminium i år om jag turbon råkar bli klar i förtid...
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Men tanken är alltså att den fortsätter rundningen på tunneln och skickar snön mer neråt-bakåt istället för snett framåt.
Kanske går att bulta i de 4 skruvarna som fäster tunneln mot bulken. Får kolla på det. Tror nitarna kommer idag så då kan man fortsätta bygget.
Ska hitta färg också...vet ni någon som säljer sidenmatt 2k på sprayburk i östersund?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.212
1.045
113
Stora Blåsjön
Men tanken är alltså att den fortsätter rundningen på tunneln och skickar snön mer neråt-bakåt istället för snett framåt.
Kanske går att bulta i de 4 skruvarna som fäster tunneln mot bulken. Får kolla på det. Tror nitarna kommer idag så då kan man fortsätta bygget.
Ska hitta färg också...vet ni någon som säljer sidenmatt 2k på sprayburk i östersund?
Ja precis tanken är att skicka snön som åker runt med mattan tillbaka till mattan så den kan göra nytta istället för att bygga en hög under buken. Är så polarisarna fungerar.
Jag har satt fast min i de 4 skruvarna + de två på sidorna och några nitar under buken.Tror inte den behöver gå upp så lång i tunneln, ev kant fylls ju med snö på 0.1 sekunder.
Ska nog prova göra en ny då jag har en lämplig bit 3mm alu hemma nu.

Denna färg har jag kört med på 4st maskiner, lätt att måla med och stryktålig, väldigt lik originalfärgen på brp. Har inte hittat den i stan.
https://verktygsboden.se/bilvard/farg-lack/lackstift/spraymax-2k-ktl-reparationslack-sv
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Röööv....fick ju nitarna förra veckan så i fredags fick jag tag på popnitspistol på jobbet (superdupervärsting Avdel Genesis G3...) men såklart så är ju spliten på dessa avibulbnitar ännu större än vanliga 6,4mm nitar så nu måste jag försöka hitta någon annan pistol eller om det finns någon manuell popnitstång som fixar dessa.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Äntligen börjar det likna en skoter igen. Jag lyckades hyra Milwaukees största popnitspistol och den fixade att nita dessa Avibulb stålnitar. Så nu är det bara resten kvar. Måste beställa lite nya bussningar i boggien, bromsklossar, ny vajer till Skinz ARCen och fixa en bakbåge. I övrigt tror jag allt finns hemma så med lite tur så kanske den är komplett till jul.

30839