Byta kylare Summit?

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
221
4
18
Någon som vet hur man lättas byter kylare på en Ski-doo Summit 800etec 2013.

Den främre alltså.

Kan man byta den under ifrån dvs ur med boggie och matta
men hur sitter den fast och kommer man åt alla slangar därifrån ?

Tacksam för tips//Enslow
 
Last edited:

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
221
4
18
Ingen som bytt främre kylare på en summit 800 etec 2013?.
Bör väl sitta lika på många modeller kan man tycka.

//Enslow
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
Kolla sprängskisserna, då brukar man få en rätt bra uppfattning, men utan att ha gjort det så skulle jag tro att du måste isär med hela maskin.
Börjar du nu så är du klar under helgen… :)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.389
174
63
Offerdal, Jämtland
Det går säkert göra utan att plocka ur motor men det blir garanterat lättare om du tar ur den och har ett tomt chassi. Jag antar att den är nitad men det går inte se på sprängskissen vilka nitar det är.

Jag håller på med en liknande operation på en G4a men då är det ju hela tunnelkylaren som ska bort och den är nitad med något som heter SPR (Self Piercing Rivets) som dels är pain in the ass att få ur för de är stenhårda och käkar borrar och sen har jag inte hittat något bra sätt att ersätta dem med. Det finns ersättningsnit som verkar heta Flow form rivets men det verkar inte vara så lätt att få tag dem och sen behövs ju speciella verktyg för att nita dem så den vägen kommer jag inte att gå. Men i ditt fall lär det väl räcka med ett gäng popnit av bra kvalitet.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
Jag håller på med en liknande operation på en G4a men då är det ju hela tunnelkylaren som ska bort och den är nitad med något som heter SPR (Self Piercing Rivets) som dels är pain in the ass att få ur för de är stenhårda och käkar borrar och sen har jag inte hittat något bra sätt att ersätta dem med. Det finns ersättningsnit som verkar heta Flow form rivets men det verkar inte vara så lätt att få tag dem och sen behövs ju speciella verktyg för att nita dem så den vägen kommer jag inte att gå. Men i ditt fall lär det väl räcka med ett gäng popnit av bra kvalitet.
Bästa sättet jag tycker på dessa nitar är att slipa baksidan släp med plåten och sen knacka ur den, då får man ha en hylsa + mothåll på andra sidan niten.
Men att ersätta dem är inte helt enkelt, för det blir ett rätt stort hål när man fått bort de. Speciellt på den sidan man slipade på, då materialet flänsas upp. Men för att dölja hålen lite snyggt kan man använda 6.4mm blindnit, och ev sätta en extra nit mellan varje också.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.389
174
63
Offerdal, Jämtland
Bästa sättet jag tycker på dessa nitar är att slipa baksidan släp med plåten och sen knacka ur den, då får man ha en hylsa + mothåll på andra sidan niten.
Men att ersätta dem är inte helt enkelt, för det blir ett rätt stort hål när man fått bort de. Speciellt på den sidan man slipade på, då materialet flänsas upp. Men för att dölja hålen lite snyggt kan man använda 6.4mm blindnit, och ev sätta en extra nit mellan varje också.
Ja det är så jag har gjort typ men det har tagit några försök. Hittade en video på hur de nitas och tas bort och hur de ersätts med flow form nitarna och då ser det ju skitenkelt ut men de har ju en stor handhållen press som man kan sätta i olika backar i. De lär ju va svindyra och går inte använda för detta projekt pga tunnelsidorna.

En kille på youtube bytte hela kylaren på en G4a och han använde vanlig nit som man nitade med en trycklufthammare. Det såg absolut snyggast och enklast ut och rimligtvis borde man kunna få det starkt eftersom man sätter ihop flygplan på det viset. Det ska i allafall vara starkare än en alupopnit av motsvarande storlek.

Jaja nu har jag kapat den här tråden tillräckligt.