Byta matta, 51mm kammar -> 32 mm, missnöjd?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jo så här är det.
Min matta är en 358*38*51. Värsta udda dimensionen. Och det har gått en massa kammar.
När jag ska byta ligger det närmast till hands att byta till en 365-matta.

Men, på begat-marknaden finns mest bara RipSaw 32mm-mattor.

Frågan är, hur "sjukt" missnöjd kommer jag att bli med greppet i en 32mm matta jämfört med 51mm matta?

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
MYCKET! Ripsaw är inte den bästa lössnö mattan! På hårdpackad led är den suverän, men inte i lössnö :(

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
Kör du mycket utanför leden, som jag tror du gör, kommer du garanterat känna skillnad, ripsaw verkar inte direkt vara en matta för mycket snö heller. :p

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
ja du lär bli missnöjd om du inte bara kör led vilket jag antar att du inte gör då du har en mountain.. så mitt råd köp 51mm

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
51mm mattorna är ju så perverst dyra bara. :eek:

Såg att AC M5 har 141"-matta med 40mm kammar, men frågan är om delningen är rätt...

D

Draken

Inget under 44mm!! Då förlorar du ju hela iden med mountainmaskin.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jo, jag vet, ingen borde åka med mindre än 51mm kammar!
Synd bara att den kostar rätt så stor del av vad maskinen är värd...

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Flytta bak boggien så du får en en 144" matta.
Förläng inte, utan flytta bak. Då kommer du få bättre attackvinkel o flyt i maskin.

144" med 51mm från en polaris rekomenderar jag.
Kör med polaris matta, jag har misshandlat min rätt hårt. Gjort nån fin svart repa på asfalten :laugh:
Även ett antal stubbar osv har blivit maskerade
Inte en kam försvinner på mattan.

Sen ang 32an, glöm det innan du ens tänkte det. Möjligtvis om du kört av mattan o är i desperat behov typ, dagen innan påsk!

:beer:

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
44
Kiruna
Jag har för mig att 51mm är billigare än 32mm ripsaw nya? Inte i dina mått men 307 så är 51mm billigare än 32mm ripsaw! Skumt!

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Flytta bak boggien så du får en en 144" matta.
Förläng inte, utan flytta bak. Då kommer du få bättre attackvinkel o flyt i maskin.

144" med 51mm från en polaris rekomenderar jag.
Kör med polaris matta, jag har misshandlat min rätt hårt. Gjort nån fin svart repa på asfalten :laugh:
Även ett antal stubbar osv har blivit maskerade
Inte en kam försvinner på mattan.

Sen ang 32an, glöm det innan du ens tänkte det. Möjligtvis om du kört av mattan o är i desperat behov typ, dagen innan påsk!

:beer:
Vilka Polaris har 144"-matta?
Har du nåt mått på hur långt man ska flytta bak boggien?

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Som sagt, köp absolut inte ripsaw 32 ! finns ingen sämmre matta än de tyvärr. Du kommer bli äckligt missnöjd med den mattan om du köper och kör mkt i lössnö. Finns inget grepp nånstans med den mattan.

Bättre att lägga ut nån tusen lapp extra och köpa dig en riktig matta (51mm)

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Fattar inte varför alla påstår att 32mm ripsaw är en så usel matta utanför leden. Gissar att 80% av dom som påstår de inte har kört med en sån matta i lössnö. Jag har kört ca. 300 mil med min matta nu och de är inga problem att ta sig fram utanför leden. Visst man får planera lite mer vart man ska köra å se till att hålla gas, men va fan de får man ju göra med alla lågkamms mattor.

De finns både bättre å sämmre mattor än 32mm ripsaw i lössnö, men inte är den så dålig som alla påstår.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.277
1.097
113
Stora Blåsjön
Lägg slantarna på en 51mm matta. Men tycker du det är värt att spara 1000-2000kr och blir grymt missnöjd och less på maskinen så köp en "billig" ripsaw 32a.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Fattar inte varför alla påstår att 32mm ripsaw är en så usel matta utanför leden. Gissar att 80% av dom som påstår de inte har kört med en sån matta i lössnö. Jag har kört ca. 300 mil med min matta nu och de är inga problem att ta sig fram utanför leden. Visst man får planera lite mer vart man ska köra å se till att hålla gas, men va fan de får man ju göra med alla lågkamms mattor.

De finns både bättre å sämmre mattor än 32mm ripsaw i lössnö, men inte är den så dålig som alla påstår.

Vi vänder på steken, har du någonsin kört en skoter med 44 / 51mm matta..? :)

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Nä under 38as ska jag aldrig ha nåt mer iaf.. Hade 28a på xltn, gick inte!
Mattan är ju det "viktigaste", annars skottar det ju ingenting :rolleyes:

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Vi vänder på steken, har du någonsin kört en skoter med 44 / 51mm matta..? :)
Jadå, har ganska många mil på såna mattor :) Å jag förnekar inte att dom är överlägsna på nästan allt. Men ni får de att låta som en 32mm ripsaw inte går att köra utanför leden överhuvudtaget.
De e där jag reagerar lite. De går att ta sig ganska långt med en 32mm ripsaw oxå bara man väljer spåren bättre å vet vad man håller på med.

Min nästa matta kommer att bli en med 38 lr 44mm kammar.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Jag kör så mkt lössnö som bara möjligt å e ganska så nöjd med min matta. Jag har den här mattan eftersom jag fick med den helt ny då jag köpte skotern eftersom den gamla mattan var så dålig att jag kunde bryta loss kammarna..

När den är slut ska jag köpa en med högre kammar. Men den verkar hålla hur länge som helst.. Har kört ca. 300 mil med den nu och den har spunnit på både stenar å stubbar å bara nåra sidokammar har lossnat..

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Om du tycker att 32mm ripsaw är bra i djupsnö så kommer du att ändra din uppfattning när du köper en 38/44. Min förra skoter hade jag en 32mm ripsaw och nu har jag en 32mm (back country?) och det är till och med stor skillnad mellan dessa (fördel back country mattan) fast det är samma kamhöjd plus att den nuvarande mattan är i riktigt uselt skick. Till topic igen så skulle jag aldrig i hela mitt liv köpa en ripsaw.