byta skoter formula z->familjemaskin

gur

Medlem
26 jan 2006
12
0
1
hej,

jag har en skidoo formula z -96 som inte funkar så bra att dra pulka och ha familjen på tycker jag, vad bör jag byta till som fortfarande är roligt att köra utan att behöva lägga så mycket pengar imellan?
Min skoter är i bruksskick, vet ej hur långt den gått, vad kan den vara värd?

/gurra

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Längre kammar och justera inslagsvarvet på variatorn så blir den helt ok att dra med. Slår den in vid 2500 varv så blir körningen mjukare.

gur

Medlem
26 jan 2006
12
0
1
tack för svaren, är det krångligt att justera inslagsvarvet för en normalhändig?

/gurra

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag har aldrig bänglat med min primär så jag har inte haft behov av att lära mig den än, men om jag inte e helt ute och cyklar så är det väl styvheten på fjädern i primären som styr inslagsvarvet?

Nåja det finns gott om folk härinne som är mer lämpade än mig att svara på den frågan så jag lämnar över bollen.

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
vill du få ner inslagsvarvet men så kan du t.ex. byta primärfjädern till en med lägre starttryck och samma sluttryck, din handlare har fjädertabeller. själva bytet är inte krångligt och inga specialverktyg behövs, ev. en lång bult/en bit gängstång för att enklare komprimera fjädern men det går utan (har gjort det).