Byte av bakre av boggiehjul

  • Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

Har upptäckt att jag måste byta ut lagret på det boggiehjul som sitter längst bak i mitten. Hur ska jag göra? Är det bara att lossa på mattan och sedan ta bort axeln och byta ut lagret och sedan skruva tillbaks allt igen?
 

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
Just precis! Lagret brukar sitta lite hårt på axeln så lite våld kan måsta förekomma! Men slå inte direkt på axeländan med en hammare, de blir då en kant å lagret går inte få tillbakas utan att slipa till kanten igen!
 
E

Ej medlem/Inloggad

det blir ju problem eftersom att det går ju inte att ta bort axeln.. hur fan ska jag kunna byta ut lagret som sitter mellan skenorna?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Vårda språket !!!

Ej medlem/Inloggad skrev:
det blir ju problem eftersom att det går ju inte att ta bort axeln.. hur fan ska jag kunna byta ut lagret som sitter mellan skenorna?
Vårda språket.....


...eller också raderas ditt inlägg/fråga !


- - - - - - - - - - - - - - -
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Du lossar på muttern (eller bulten) som sitter utanför boggiehjulet och drar sedan ut axeln. Det sitter hylsor och brickor utanpå axeln för att nypa fast inre lagerhalvan då du drar fast muttern (eller bulten).

Dock så kan det hända att hylsorna kärvar på axeln och då är det CRC556 samt slag med träklubba som gäller.

Då du fått ut axeln så ramlar det mittersta hjulet lös, samt även hylsorna/brickorna som finns på varsin sida. Det kan vara bökigt att få tillbaka allt om boggien sitter på plats och då måste du släppa ner boggien för att komma åt. Men det märker du ;)

När du sedan fått lös hjulet så tar du bort låsbrixkan till lagret och knackar eller pressar ut lagret och PRESSAR in det nya, du får absolut inte slå tillbaka det nya lagret för då förstörs det.