Bytte hjälm, vilket lyft!

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Om man får ont (förutom TS som har gjort illa sig) så måste träna lite nack-muskler. Om man inte orkar hålla upp skallen och får ont i nacken med en normaltung (1200-1500g?) hjälm så är nog dags :)
Det där har jag kännt med kåplös båge, men då i farter runt 130 och över i många mil.

Till skärmnissarna, skärpning fjortisar! :hello:

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
en 400gram lättare hjälm har en rörelseenergi på ca 3.9kg vid en 50km krock
ökar man farten till 100 så blir det nästan 26kg
låter inte mycket med 3.9kg, men gå till kylen och lyft upp 4kg mjölk och tänk dig att ha det på huvudet.

på min hjälm strl 58 står det 1000g men med hakskydd och skärm så väger den 1214g,
fast det är lite sent att reklamera den, köpte den runt -91
(facemasken väger 144g)

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
på min hjälm strl 58 står det 1000g men med hakskydd och skärm så väger den 1214g,
fast det är lite sent att reklamera den, köpte den runt -91
(facemasken väger 144g)
Den hjälmen skulle jag byta ut illa kvickt, skruvade hakskydd är inte bra. Då kan man lika gärna åka utan

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
vad är det för fel på ett skruvat hakskydd? alltså om du hellre rekommenderar att ta bort det.

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Att dom inte håller helt enkelt, inger bara falsk säkerhet.

En kille härifrån smällde in i ett träd med skallen (med riktigt hakskydd) och slog loss hakskyddet, slog av underkäken å tryckte den bakåt i skallen samt en hel del andra skador.
Vill inte vet hur det hade slutat med en hjälm utan eller skruvat hakskydd, och är dessutom hjälmen nästan 20 år så misstänker jag att plasten börjar bli ganska spröd

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Tänkte samtidigt investera i en ny hjälm till nästa vinter.
har dom senaste åren mest haft med mig ungarna och befintlig hjälm duger bra när man puttrar,
hakskydd är bra för att inte 5åringen ska skalla mig med sin hjälm när hon sitter framför.
har haft nyare hjälmar men dom har fått fötter och försvunnit, gamla hjälmar får inte fötter.

Senast redigerad av en moderator:

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
ja om man är dum i huvudet så krossar jag henne mot styret, med vett så gör jag det inte.
(Och nu kommer det en massa inlägg om hur jag kommer krossa ungen i allafall)

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Då är du medveten om riskerna iallafall, så nu lämnar vi det.

Det jag blir jävligt förvånad över när jag sitter å kollar på bilder, filmer å läser inlägg är att synen på skyddsutrustning genom lag inom skoteråkningen är jävligt låg.
Man kan byta huvar å montera dittan å dattan för jag vet inte hur mycket, eller köpa en skoter för en halv årslön. Men att skaffa en bra hjälm, ryggskydd och övrig personlig skyddsutrustning för ett par tusenlappar, näe det går inte alls...

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
31
Älvhöjden
Ja jag köpte budget Teek-west i sommras när jag skulle på atv träff med krav på ryggskydd å dä använder ja när ja åker skoter numera och man känner sej faktiskt mycke tryggare nu mä dä på!

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Bra hjälm och ryggskydd borde vara en miniminivå för skoteråkning. Inte pga lag, men pga självbevarelsedrift!

Räknar man på vad sjukskrivning/kroniska skador kostar, så är det billigt att lägga ut säg 5000 kr på sin egen säkerhet.

Plus att man får bättre grejor! Kan säga att min Airoh-hjälm är rena drömmen.

Lone

Välkänd medlem
1 jan 2000
168
0
16
51
Gällivare, Sverige
Byt den iaf, att åka med en hjälm som är äldre än tio år är som att åka barhuvud när man talar om skydd.
De flesta MC åkare som är lite seriösa byter hjälm vart femte år om de inte kraschat den innan dess, UV ljus bryter ned plast.
Och näe, det är defenitivt inte bättre kvalite på skoter/kross-hjälmar jämfört med MC hjälmar.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Byt den iaf, att åka med en hjälm som är äldre än tio år är som att åka barhuvud när man talar om skydd.
De flesta MC åkare som är lite seriösa byter hjälm vart femte år om de inte kraschat den innan dess, UV ljus bryter ned plast.
Och näe, det är defenitivt inte bättre kvalite på skoter/kross-hjälmar jämfört med MC hjälmar.
Hur mycket sliter UV-ljuset på en kolfiber-/glasfiberhjälm, i jämförelse med en plasthjälm?
Är ytskiktet/lacken en "bärande" del i hjälmens konstruktion, eller kan man bortser från slitage på den? (givetvis är en repa en anvisning till en spricka, osv - men rent allmänt)

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Det är nog inte UV ljuset som påverkar plasten eftersom den inte är i solljuset speciellt stor del av sin livstid.
tror dom flesta byter hjälm pga övrigt slitage och att det är kul att förnya sig.

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Så du tror alltså att det måste vara strålande sol för att du ska utsättas för UV ljus?

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
nej men i snitt hur många timmar per dygn är en hjälm ute? jag tar i allafall in hjälmen när den inte används
jag vet att uv ljus finns även en molnig dag.