c-tec2 VS e-tec

comsys

Välkänd medlem
29 jan 2006
293
0
16
Norrbotten
Har mina funderingar att byta mig en arctic cat med c-tec2 600 motorn.
Hur är den motorn, bränsle snål, drar lite olja.? Ja allt som är bra att veta.

Kör nu lynx med e-tec 600 motorn.
Hur står dessa sig mot varandra?
 

Kuba

Välkänd medlem
4 dec 2016
101
1
18
Gävle
Har själv en xf 6000 hc, har endast provat 600 e-tec på en sträcka på kanske 500 meter totalt.

Min åsikt är att c-tec tar e-tec alla dagar i veckan. oljeförbrukningen har jag ingen koll på. Själv har jag fyllt på olja 2 ggr på ca 120 mil. Bränsleförbrukningen är väl snarlik, vad jag hört så har e-tecen något bättre. Men det är nog knappt märkbart. Farsan kör 900 ace och i jämförelse med min c-tec2 så är det absolut inte många liter som skiljer på en veckas åkning.

En liten nackdel som jag upptäckt med min och fick höra innan jag köpte, är att man kan behöva ta omtag. För att simulera lite.. Om jag pumpgasar 5 pumpar så blir det ibland så att motorn bara registrerar 4 pumpar (Kanske lite dåligt förklarat). Men det är inget som inträffat när jag tagit fulltag och har inte skapat några problem för mig.. Men det finns där.

Överlag C-tec2 > E-tec om det är kraft och driv man är ute efter. Är man ute efter något lite lugnare så skulle jag satsa på E-tecen.

/mvh
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Har själv en xf 6000 hc, har endast provat 600 e-tec på en sträcka på kanske 500 meter totalt.

Min åsikt är att c-tec tar e-tec alla dagar i veckan. oljeförbrukningen har jag ingen koll på. Själv har jag fyllt på olja 2 ggr på ca 120 mil. Bränsleförbrukningen är väl snarlik, vad jag hört så har e-tecen något bättre. Men det är nog knappt märkbart. Farsan kör 900 ace och i jämförelse med min c-tec2 så är det absolut inte många liter som skiljer på en veckas åkning....

/mvh
Förlåt, men skulle vara väldigt förvånad och orolig om min ACE tog mer olja än en 2-taktare :weird:
 

Kuba

Välkänd medlem
4 dec 2016
101
1
18
Gävle
Jodå, fyllt på olja 2 gånger på 120 mil. Kollar du runt lite så får du ganska snabbt reda på att c-tec 2 drar väldigt lite olja.
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
En kompis har en XF 6000 som han har haft i två år. Underbar motor. Jag har en Viper som är i det närmaste identisk med 57 mm Power claw matta.

Förbrukningen på 600 ctec2 är ungefär som på Vipern, han får tanka lite mer än mig efter en dags körning men det skiljer inte mycket. Har aldrig kollat exakt.

Jag ska köpa en till skoter nästa år och det blir med största sannorlikhet en M 6000. Klockren motor.
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Vi var och körde ett gäng kompisar i tre dagar. Polaris Axys SKS, AC XF8000, Ski-Doo gtx 550, Boondocker 800, XF6000 och jag på Viper.

De som inte fyllde på olja var XF6000 och Boondockern. Inte jag heller för den delen då...

Så nej, de drar inte mycket olja heller.