Cabby-släp bygget! (långtidsprojekt)

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta

Det var nog den bästa bilden jag har under bygget som visar alla lampor... total kostnad hittills är under 700:- för alla el, inkl alla lampor, kablar och 13-polig kontakt.

Bry er inte så mycket om släpet... målet är att det ska passa mig och mina behov och vara klart för under 4500:- inkl inköp av släpet jag började kapa sönder för ett par veckor sedan.
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag har valt att ha ett backljus och ett dimljus bak, gula sidoljus, sen är även de röda reflexerna monterade numera, och vita reflexer fram.
Tanken var att ett backljus borde räcka med tanke på extraljusen, så då valde jag dimljus på andra sidan
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Dom ingår inte i budgeten för mitt bygge haha
Men tråden handlar om saftblandarens cabby som är mer i den stil och storlek som de flesta brukar vilja se och ha, jag visade bara bilden för att visa vad jag hade för tankar och idéer om belysning.
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Är du fortfarande inne på att bygga för tre skotrar?
Tror att det blir svårt om du skall kunna lasta lagligt med de vikterna du har på släpet nu.
Det går ju att bygga det stort nog för tre st skotrar, men jag har en känsla av att det rusar iväg i vikt. Inte så mycket lastvikt kvar dvs.
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Har fått höra att belysning som krävs är:

-Bak, Bromsljus, Positionsljus, Blinkers och röda trianglar som gärna ska vara så långt ut som möjligt

-Sidorna, orange ljusmarkeringar framför och bakom hjulen

-Fram, Positionsljus på sidorna

Någon som kan bekräfta att det är detta som gäller? Tycker det här är en djungel. :p
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Är du fortfarande inne på att bygga för tre skotrar?
Tror att det blir svårt om du skall kunna lasta lagligt med de vikterna du har på släpet nu.
Det går ju att bygga det stort nog för tre st skotrar, men jag har en känsla av att det rusar iväg i vikt. Inte så mycket lastvikt kvar dvs.
Svaret är ja. Det ska iaf finnas plats för tre skotrar. Någon som vet hur det är att typa upp ett släp? Vad krävs osv.
Jag är dock väl medveten om att det kan bli tajt viktmässigt, ska försöka bygga så lite som möjligt så det blir så lätt som möjligt. :)
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
För att typa upp en vagn så måste du ha en handske och en axel som skall klara vikten som du skall typa till.
Försök att inte bygga så lätt som möjligt utan att räkna på det. Annars så får du åka runt med en banan till vagn efter säsongen.
Bak på vagn: Position, broms, blinkers och röda trianglar. Trianglarna skall sitta max 40 cm från kanterna.
Sidorna: Gult ljus med reflex, långt fram och långt bak.
Fram: Vit reflex som får vara i vilken form som helst utom triangulär. Vit lykta på vardera sida.

Sätt lamporna så långt ut mot sidorna som bara möjligt. Så inte du, eller någon annan, luras att vagnen är smalare än vad den är när det är mörkt ute.
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Så här har jag satt lysena bak på min vagn:



Rampen är numera ombyggd och blinkerslamporna sitter mellan bak-/bromsljusen nu istället för längst ut åt sidorna.
Notera positionsljusen som jag har på gummiarmar på sidorna av vagnen. Då skall ingen bli lurad att vagnen är smalare än vad den är.
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Hur gör man för att typa då? Är det bara att säga till vid reggningen? Eller måste man ansöka och grejer?

Självklart vill jag ju bygga så robust som möjligt, men jag är lite lur på kilona.

Jag och min far provade iaf att lyfta vagnen för hand igår. Vi stod på varsin sida och lyfte, jag kan säga att det gick ganska så lätt. :) så den kan inte väga så mycket just nu
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Kollade på detta för ett år sedan i samband med ett vagn bygge och detta kom jag fram till:

Du måste ansöka om att få ett chassi nr (WMI KOD), själva koden består av 17 tecken där flertalet av dem betyder något tex urpsrungsland, årsmodell osv. 2 står för tillverkaren. Det går att ansöka om "Enskilt godkännande" tror det kostar 1500 kr (ev tillkommer moms). Detta chassi nr skall sedan stansas in i en vital del av konstruktionen.

Därefter skall du ansöka om "Registrering av fordon". Osäker på vad det kostar. När det sedan är godkänt så skall reg papper och reg plåt skickas ut.

När detta sedan är gjort ska det vara möjligt att beställa reg. besiktning. Kostar väl en tusenlapp eller 2.

Se till så att belysning, handske, axel, osv är e-märkt och att hjulens maxbelastning är högre än totalvikten. Se också till att fixa ett dokument med vikter och annan data samt en tillverkarskylt nitad på chassiet.

Berätta gärna hur det går för dig.
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Enklast är att ringa bilprovningen och fråga.. sitter folk och har som jobb att besvara just frågor som dessa. Funkade kanon inför mitt bygge som snart är klart..

Ang. lastberäkning, mm så ska de kravet vara borttaget enligt vad jag fick reda på.
 

erixon93

Ny medlem
4 okt 2011
2
0
1
uppsala
hej har nyss köpt en husvagn som jag tänkte bygga skotersläp av nån som kan förklara hur man går tillväga med bygget besiktningar osv tacksam för svar :)
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Kollade på detta för ett år sedan i samband med ett vagn bygge och detta kom jag fram till:

Du måste ansöka om att få ett chassi nr (WMI KOD), själva koden består av 17 tecken där flertalet av dem betyder något tex urpsrungsland, årsmodell osv. 2 står för tillverkaren. Det går att ansöka om "Enskilt godkännande" tror det kostar 1500 kr (ev tillkommer moms). Detta chassi nr skall sedan stansas in i en vital del av konstruktionen.

Därefter skall du ansöka om "Registrering av fordon". Osäker på vad det kostar. När det sedan är godkänt så skall reg papper och reg plåt skickas ut.

När detta sedan är gjort ska det vara möjligt att beställa reg. besiktning. Kostar väl en tusenlapp eller 2.

Se till så att belysning, handske, axel, osv är e-märkt och att hjulens maxbelastning är högre än totalvikten. Se också till att fixa ett dokument med vikter och annan data samt en tillverkarskylt nitad på chassiet.

Berätta gärna hur det går för dig.
tack för infon!

det blir lite ändrade planer, bredden blir 220 istället för 240 då det kan bli lite obehagligt när man kör i fjälls osv. ;-) ska nog räcka ändå.

sedan, grundtanken på tre skotrar kommer nog inte att hålla. det får bli den vikt det blir, men man kommer nog aldrig kunna köra lagligt med tre skotrar på.
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
ÄNTLIGEN har man kommit igång!! :D

Fick hem allt stål i fredags så då var det bara att sätta igång.

Det som blev gjort under helgen var:

- Kapa till alla bitar
- Fixa stödhjulet
- Svetsa det som hinns

Bredden har dessutom hunnit bli ändrad från 240 till 220 cm bred. Varför? Känns skönare med en lite smalare vagn då man mestadels ska köra den till och från snötrakterna i norr där det kan vara riktigt smala vägar med jobbiga möten.

här kommer lite bilder: :)

DSC_0065.jpg
Det nya hjulet till höger ;)

DSC_0106.jpg
Såhär hade jag tänkt att det skulle se ut, förutom att det ska till två bitar fram och två bitar bak. Det ska alltså se ut som i mitten. ;) Sen så tillkommer det några småbitar på utsidan som blir själva breddningen. Men det kommer senare. ;)

DSC_0109.jpg
Så långt har jag hunnit just nu. Nu väntar jag bara på en u-balk som jag ska ha längst bak för att stoppa in lysena i. :)

Detta var då allting som har blivit gjort hittils, förhoppningsvis blir det mera gjort i vweckan. :)

Mvh
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Vad roligt att få bygga släpvagn! Själv så väntar jag fortfarande på ett underrede som jag har köpt. Men han som jag har köpt det av är segare än kola.
Förhoppningsvis så blir det en släpvagnstråd till snart =)

Ser bra ut det du bygger. Hur har du tänkt att det skall se ut längst ut i kanterna?
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Roligt med folk som kommenterar och dessutom gillar bygget! :)

Utmed kanterna kommer jag att ta en två-tre bitar bakom och framför vardera hjul och sedan lägga en lång bit längst ut. Dessutom så blir det extra stöd, tror mig inte att det blir så jättetungt där ute men det är ju bättre att vara säker.

Hjulen kommer då att bli "fria" så att man lätt kommer åt dom.

Blir lättare att förklara senare med bilder. ;-)
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Update! 25/10

Det blev lite gjort igår med. :) Mest jobb på breddningen men också lite pyssel med stödhjulet. Det var nämligen förbaskat svårt att få dit bultarna som håller själva hållaren! haha, men det gick iaf. :)

Har fått pris på mitt stål nu, 1333 :- för alltihop, vilket jag tycker är godtagbart. :)

DSC_0120.jpg

DSC_0121.jpg
Bilder på breddningen. Hadelite pyssel med att få rätt avstånd till hjulen så att det inte ska ta i med skärm och allt, men nu ska det nog vara löst. :)

DSC_0118.jpg

DSC_0115.jpg
Dålig bild, syns inte så väl vart jag hade problem. Nåja, fint med en rosa knopp iaf. :eyebrows:

Dessutom så har jag hittat ett par däck hemma, med hyfsat fin fälg, som jag ska byta sula på och använda som vinterdäck. Borde ju funka, har suttit på en bil tidigare så borde tåla nått/några ton. :blink1:

Hur mycket som jag lagt ut på projektet kan jag bjuda på iaf. :)

Cabby Nova0 kr
Surrningsfästen - 300 kr
Balk - 1333 kr

Vinterdäck - hittils 0 kr

Flakmaterial -


Allt för denna gång, håll utkik efter updates! :ciao:
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Lite info on bygget.

Nästa stora update kommer när jag har svetsat allting, alltså innan flakmaterialet ska på. innan dess kan det dock bli några småbilder och så. :)

Just nu funderar jag mest på hur jag ska göra med bakbalken. Givetvis blir det en u-profil ca 80x140x80. Endera köper jag en svindyr eller så bockar jag nån plåt och svetsar ihop. vad tycker ni? Själv är jag mest inne på plåten..

På återseende! ;-)