Did it!
Sågen åkte fram på fredag kväll. Det är lite pirrigt att sätta sågen i ett par skidor för 4000 spänn, men men...
Jag sågade som på bilden överst.
Och hur blev det, undrar alla?
Reflektioner hittills:
* Hård led: ingen skillnad.
* Lössnö: finns ingen sån just nu.
* Skarsnö: nog går det lättare att lägga ikull den minsann!
Att köra på skrå och lägga ikull blev märkbart enklare, eftersom bakre ytterdelen på skidan, som tidigare "jobbade emot" vid motsväng (counter steering), inte är där längre. Den är även snällare att lägga ner nu när föret är ganska hårt, tidigare blev det lätt att det kastade upp ur svängen.
Nackdel:
* Det som jag märkt hittills är att det blir lite obalans i skidan, eftersom bakre halvan av skidan inte har samma bärighet längre. I lite lösare före, eller när skidan går genom skaren, blir det att bakdelen skär ner lite mer. Lite "racerbåts-stuk", kan man säga. Inte så det stör så värst, men det är en effekt som uppstår.
För att motverka detta har jag nitat fast plattjärn under skidstoppen (gummit), så att skidorna ska få lite mer motstånd och röra sig mindre. Får se sen hurpass det funkar, den skida som jag har hunnit göra detta på verkar iaf flaxa lite mindre.
Så på det stora hela är jag hittills rätt så nöjd. Med reservation för att det inte finns nåt puder att prova i just nu.