Carl's Cycle mod på SLP PP?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Did it!
Sågen åkte fram på fredag kväll. Det är lite pirrigt att sätta sågen i ett par skidor för 4000 spänn, men men...

Jag sågade som på bilden överst.

Och hur blev det, undrar alla?

Reflektioner hittills:
* Hård led: ingen skillnad.
* Lössnö: finns ingen sån just nu.
* Skarsnö: nog går det lättare att lägga ikull den minsann! :) Att köra på skrå och lägga ikull blev märkbart enklare, eftersom bakre ytterdelen på skidan, som tidigare "jobbade emot" vid motsväng (counter steering), inte är där längre. Den är även snällare att lägga ner nu när föret är ganska hårt, tidigare blev det lätt att det kastade upp ur svängen.

Nackdel:
* Det som jag märkt hittills är att det blir lite obalans i skidan, eftersom bakre halvan av skidan inte har samma bärighet längre. I lite lösare före, eller när skidan går genom skaren, blir det att bakdelen skär ner lite mer. Lite "racerbåts-stuk", kan man säga. Inte så det stör så värst, men det är en effekt som uppstår.
För att motverka detta har jag nitat fast plattjärn under skidstoppen (gummit), så att skidorna ska få lite mer motstånd och röra sig mindre. Får se sen hurpass det funkar, den skida som jag har hunnit göra detta på verkar iaf flaxa lite mindre.

Så på det stora hela är jag hittills rätt så nöjd. Med reservation för att det inte finns nåt puder att prova i just nu.

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Vi just ja, glömt att rapportera. Kört ca 30 mil med söndersågade skidor :)
Inte märkt nåt negativt eg, tycker dom funkar som vanligt på led och i snö förutom att dom är lättare att bryta omkull. Svårt att säga hur stor skillnad det eg är.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag tycker det blev betydligt lättare att vrida ikull maskinen nu när det är hårt före. Det blir inte alls samma kast, den lägger ner snällt o fint.

Men nu får man lära sig att burka igen, jag föll av 2 gånger på en åker. :)

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Tog fram sticksågen för en vecka sedan och sågade som på bilden överst.
Som ErikBerg skrev så var det lite pirrigt att sätta sågen i skidorna, men efter några djupa andetag så var man igång.

Körde hela helgen i det fina puder som Sälenfjällen hade att erbjuda, och jag vet inte om det bara var ren inbillning, men nog kändes skotern enklare att lägga omkull och hålla på skrå. Särskilt där det var lite hårdare och mindre snö.
Än så länge så upplever jag ingen nackdel med att kapa i skidorna, men det visar sig..

Baner

Medlem
19 okt 2012
46
0
6
kiruna
Funderar också på att testa sen till våren, just nu är det ju 1 meter + puder överallt så inga problem att slänga omkull, inte testat att skråköra med slp skidorna än iaf. Men antar att det går bra även det nu om man vill.

I vilket läge kör ni med era slp pp skidor? har mina främre hålet just nu = tungstyrt men inte speciellt spårkänsligt.

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Kapade mina för några veckor sedan men har inte hunnit köra så mycket men de jag kört så känns de bra.

Har mina skidor så långt bak som möjligt för att få så kort "hjulbas" som möjligt :)
Tycker inte heller att det dom är så spårkänsliga som det påstås.

Mvh Erland