Cobra-583 ( 1994 ) Byte kedjehuspackning... ?

Nduro

Medlem
11 dec 2005
34
0
1
Jämtland
Hej

Tänker byta packning för kedjehuset på min Cobra Enduro 583 -eftersom det fanns vatten i oljan :-( ... men är lite fundersam på hur man får dit packningen enklast? Är det lättare att skruva ur hela kedjehuset så att man kan "limma" fast packningen runt kedjehuset?

Verkar annars lite bökigt att få packningen att ligga kvar medan man sätter dit kåpan eftersom den gärna vrider sig och åker av- är det någon som har tips på detta så hör gärna av er!
 

CrazyDave

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
38
Umeå
Som jag förstår det så har du tänkt byta packningen mellan "locket" och kedjehuset.
Säker på att det är den och inte packningen runt drivaxeln tillexempel.
Jag skulle föreslå att du byter alla när du ändå är igång.
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Jag brukar limma fast tätningen mot huset med snabblim, det håller tillräckligt länge för att man ska hinna sätta dit kåpan. Men du får göra om limproceduren nästa gång du river den.
 

Nduro

Medlem
11 dec 2005
34
0
1
Jämtland
Hej
Tack för era svar, limma med snabblim verkar vara en bra lösning. Packningen var ordentligt trasig så jag är ganska säker på att det är felet, tror inte packboxarna ska behöva bytas.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Kan vara bra att veta för andra...

Vilken Årsmodell ?

( Cobra 1992 ---> 1996 )

92 --> 95 har en sorts packning ( Lynx kedjehus )

1996 har en annan sorts packning ( Ski-Doo kedjehus )
 

Nduro

Medlem
11 dec 2005
34
0
1
Jämtland
Min maskin är en Cobra enduro 600 -94, och nu sitter packningen på plats och det är torrt & fint under den :) Limmning med superlim fungerade riktigt bra.
 

Nduro

Medlem
11 dec 2005
34
0
1
Jämtland
Tyvärr kanske CrazyDave hade rätt, efter att ha kört runt 30 mil verkar det redan vara lite vatten i oljan (den är ljusgrå). Hastighetsmätarwiren har varit ur vid vinkelväxeln under en del av de milen (skakade loss) kan det komma in vatten den vägen? Annars är det väl packningen vid drivaxeln - hur mycket jobb är det att byta den, måste man ur med axeln eller räcker det att bara ta bort själva växelhuset? Tacksam för tips, gillar inte grå olja...
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Nej det kan inte komma in vatten genom hålet för hastighetsmätarwiren!
Gjorde du riktigt rent i kedjehuset då du byte olja? det behövs inte många droppar vatten innan oljan blir grå!

Inte speciellt svårt att byta packbox, bara ta bort kedjehuset...inte axeln...tänk bara på att slacka på mattspänningen
 

Nduro

Medlem
11 dec 2005
34
0
1
Jämtland
"Tyvärr" var det absolut rent innan jag fyllde på olja, jag demonterade kedja & drev och gjorde rent allt... Så då är det väl bara att köpa en packbox och ta fram verktygen igen :-(

Vet inte riktigt hur länge man törs köra med lite grådaskig olja, men det känns inte bra.
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
tror igentligen inte att det är så väldigt farligt...jag själv anser då inte att transmissionen behöver så avanserad smörjning...annat hade det ju varit om det varit en växelåda på tex en mc!
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
zTeve skrev:
Nej det kan inte komma in vatten genom hålet för hastighetsmätarwiren!
Gjorde du riktigt rent i kedjehuset då du byte olja? det behövs inte många droppar vatten innan oljan blir grå!

Inte speciellt svårt att byta packbox, bara ta bort kedjehuset...inte axeln...tänk bara på att slacka på mattspänningen
Hejsan,

"Bara att dra av kedjehuset, inte axeln..??" På min Polaris (och även andra märken misstänker jag) så sitter det väl ett kullager fast på själva axeln som i sin tur sitter i chassit. Packboxen sitter på andra sidan av kullagret, så min åsikt är att hela axeln måste plockas ur för att först ta bort kullagret för att i sin tur komma åt att ta av och ersätta packboxen.....

Eller???

/Ralle