Cobra Ultra ( 1996 ) Boggie byte... ?

• Trådskapare JagLuktarGott
  • Startdatum
J

JagLuktarGott

Farsan är sugen på att köpa en nyare boggie och klämma in i ultran sin, för han är nöjd med allt utom boggie dämpningen..

så han har börjat fundera på om man kan ta en nyare boggie från g-type chassiet kanske och försöka få in? blir det mycket modifieringar tror ni? Kommer det bli skillnad i dämpning? blir den högre och får längre fjädringsväg? Eller finns det nån annan lösning på problemet? för ni som har kört en ultra lär ju veta att det inte är så trevlig boggie på dom :p

skulle man kunna klämma in en sk "Piippola boggie" på den?
Vet inte riktigt hur mkt boggien från 96orna skiljer sig mot dom nyare upp till 00? skulle en boggie från min 440 racing -00 passa tex? fast iofs är den 307 och hans är 320, men rent generellt bara?

Aja, ös på med vettig information då detta är nått som ska ske under sommaren om det går.. annars blire en nyare skoter för honom!

Mvh

Offset

Välkänd medlem
6 feb 2007
388
0
16
Bolleberget(Bollnäs alp):)
Sv: Byte av boggie på Lynx cobra ultra -96 ?

Posta om ni har lyckats med ett boggie byte.Då byter jag nog på¨våran ultra också.om inte jag har handlat ny maskin till mig då.

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
nog skulle väl du kunna klämma in din 00-:s boggi med en förlängningssats (går ju o göra själv)
de är väl bara själva infästningen de sitter i? vill man så gåre! :D
borra nya hål om det behövs o förstärk lite när du lix är på G...

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
En 345:a ska väl kunna gå att trycka in.. Du måste ju köpa en ny matta men jag tror inte att bandtunnel nödvändigtvis måste förlängas...

Litet långskott här för jag har inte provat, men 320 - 345 är inte mer än 25 cm skillnad.

Vilken boggie som helst passar ju rent teoretiskt på vilken bandtunnel som helst. (om bredden är den samma och längden inte avviker för mkt.) Det är ju visst jobb men jag har sett några bra trådar om ämnet.

frollan

Välkänd medlem
23 jan 2006
320
1
16
Grängesberg
jag håller på med att försöka klämma in en 99-ans g-type boggie i min enduro -96.och man måste såga av boggieskenorna från g-typen för att dom är typ 1dm längre än mina original

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ja ska du behålla din 320's matta så måste boggien kortas...

Men byter du både boggie och matta ska det väl gå?

frollan

Välkänd medlem
23 jan 2006
320
1
16
Grängesberg
okej
men är det någon som har prövat att sätta på en gtype boggie och en 345 matta?
måste något modifieras?

J

JagLuktarGott

okej, berätta gärna hur resultatet blev när du är klar! :)

frollan

Välkänd medlem
23 jan 2006
320
1
16
Grängesberg
Det var inte så konstigt att min original boggie var 1 dm kortare än gtype boggien,för när jag tog av mattan så mätte jag den och de va en 307 matta, så dom som hade skotern före mej hade korta boggien.

Så nu har jag prövat med att sätta i gtype boggien utan matta och den passade perfekt utan modifieringar!Det som jag behövde göra när det gällde boggien var att ta den bakre stötdämpar fästet original boggien å sätta på gtype boggien, för att gtypens stötdämpar fäste var smalare än min original.
Så nu är jag på jakt efter en 320 matta.

Fråga om ni undrar över nått!
När det gäller boggie byte!