Nu får ni hålle er till ämnet !! : crossfire R8 , fattar inte varför de bara snackas DD
,
angående vinandet är det inget jag upplevt själv men läst om det ,däremot har alla maskiner jag kört haft det irriterande klonket då man drar iväg, samma sak med haverier , jag har varken kört av en kjedja eller sönder en DD men har bara 200 mil på DD , men DD känns mkt rackligare , att inspektera ett kjedjehus delar å veta att allt är fräsht går snabbt , jag har får ihop det igen med olja å allt innan jag ens fått ur torxskruvarna ur DD locket !
jag gillar som bekant inte DD (hatar den faktist) , vi kan börja med effektiviteten : enligt teorin kan en kuggväxel ha ngt bättre effektivitet än kjedja , jag är dock mkt skeptisk till att den har det i de här fallet , DD har ju en hel drös av kuggingrepp å massa fler lager , oljan blir svart trots att den är svindyr ! dessutom är det ointressanta sifror som det handlar om när vi här pratar om + - 0,5 hk , jag undrar varvför inte denna (enligt Arctic helt överlägsna) uppfinnig sitter på snopron ? där skulle ju kanke 0,5 hk vara av intresse , och varför vill inte dom som kör dragracing ha den ? är huset kvar är det ofta en kjedja i det ...
här är lite av de jag inte gillar : svampig broms= felkonstruerat ok ,liten sekundär =hög startväxel , mekaniskt glapp (klonkanade), viner ofta, rasar ofta, dyra ovanliga utväxlingar,ett rent hvete at dreva om , dyra ovanliga helixar och fjädrar, lätt att få vatten på remmen (dels för at sek sitter lågt och för att det sprutar vatten mellan DD och chassi), täta oljebyten, ingen packning (ett skämt att behöva grisa med orange gegga), ingen oljesticka ? , innan arctic kom med DD fick dom ständigt bra kritik för backshiften , när DD kom blev det tvärt om , det är ingen slump att det finns en uppsjö av olika utbytessekundärer och ombyggnadskitt på marknaden , sekundären är felkonstruerad och äter bussningar (som inte går att köpa ny !) ,
man kan ju inte heller låta bli att fundera på vad den kostar att tillverka/utveckla mot ett beprövat kjedjehus ?
jag gissar på minst dubbel så mkt ! dels för presicionen och dels för antalet delar ....
jag kan komma på 4 fördelar : lägre tyngdpunkt , man kan bromsa (när) den havererar , justera remspänningen enkelt, och byta matta utan att oljan rinner ut ...
nää DD är ett otyg som jag har hoppats skulle ha försvunnit för längesen ....
__________________
Nää du verkar ju ha en jäkla känsla för allt.
Att sen sitta och fördömma och negliera andras ideer och
frågeställningar känns inte speciellt seriöst enligt mig.
Speciellt en som inte har erfarenhet av DD.