Crossfire R8 2009

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Visst det är lite dyrare och bängligare att dreva om en DD. Vinandet vet ja inte vad ni pratar om :hmmmm: Har kört F6, F8 och CF 8 utan att höra nått vinande.

Men smaken är som baken ;) Allt beror ju på vad man ska ha skotern till.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
DD har sina för och nackdelar, samma med vanligt kedjehus. Sen är det upp till var och en vilken man tycker är bättre än den andra.
 
B

Biosteel

Ge dig nu. DD är bevisligen rackligare än vanligt kedjehus.
vars e bevisen då jag vill hålla igång en tråd här och vore nog kul för alla andra att läsa den här tråden sen om vi har fått lite belägg om varför dd skulle vara så dåligt :ciao:
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
vars e bevisen då jag vill hålla igång en tråd här och vore nog kul för alla andra att läsa den här tråden sen om vi har fått lite belägg om varför dd skulle vara så dåligt :ciao:
Ok, bevisligen var ju att ta i ordentligt. Men, enligt mina erfarenheter så har dd en tendens att paja oftare än kedjehus.
Fick intrycket av att du bara vill argumentera för argumenterandets skull då någon har kritiserat AC.
 
B

Biosteel

Ok, bevisligen var ju att ta i ordentligt. Men, enligt mina erfarenheter så har dd en tendens att paja oftare än kedjehus.
Fick intrycket av att du bara vill argumentera för argumenterandets skull då någon har kritiserat AC.
alltid roligt med kritik mot märkena och deras lösningar. personligen har jag bättre erfarenhet av DD än kedjehus.:p sen vore de kul om nån som verkligen vet kan lägga sig i med lite matnyttig information:confused:
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Nu får ni hålle er till ämnet !! : crossfire R8 , fattar inte varför de bara snackas DD :) ,
angående vinandet är det inget jag upplevt själv men läst om det ,däremot har alla maskiner jag kört haft det irriterande klonket då man drar iväg, samma sak med haverier , jag har varken kört av en kjedja eller sönder en DD men har bara 200 mil på DD , men DD känns mkt rackligare , att inspektera ett kjedjehus delar å veta att allt är fräsht går snabbt , jag har får ihop det igen med olja å allt innan jag ens fått ur torxskruvarna ur DD locket !
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Nu får ni hålle er till ämnet !! : crossfire R8 , fattar inte varför de bara snackas DD :) ,
angående vinandet är det inget jag upplevt själv men läst om det ,däremot har alla maskiner jag kört haft det irriterande klonket då man drar iväg, samma sak med haverier , jag har varken kört av en kjedja eller sönder en DD men har bara 200 mil på DD , men DD känns mkt rackligare , att inspektera ett kjedjehus delar å veta att allt är fräsht går snabbt , jag har får ihop det igen med olja å allt innan jag ens fått ur torxskruvarna ur DD locket !
Håll dig till topic.:bootyshake:
 

cobraeyes

Aktiv medlem
2 mar 2009
58
0
1
Arjeplog
den finns kvar men den tas inte in i Sverigeinför säsongen 2010. Rättelse...brorsan köpte en R1000 från Mellanströms Motor i Arvidsjar och samtliga R1000 som levererades därifrån hade SnoPro kit....dvs Fox Fload i framvagnen samt 38mm ripsaw. Han led dock av samma problem som mig att skotern drog av remmarna så vi beställde nya drev kit från Black Diamond Extreme.
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Nu får ni hålle er till ämnet !! : crossfire R8 , fattar inte varför de bara snackas DD :) ,
angående vinandet är det inget jag upplevt själv men läst om det ,däremot har alla maskiner jag kört haft det irriterande klonket då man drar iväg, samma sak med haverier , jag har varken kört av en kjedja eller sönder en DD men har bara 200 mil på DD , men DD känns mkt rackligare , att inspektera ett kjedjehus delar å veta att allt är fräsht går snabbt , jag har får ihop det igen med olja å allt innan jag ens fått ur torxskruvarna ur DD locket !
jag gillar som bekant inte DD (hatar den faktist) , vi kan börja med effektiviteten : enligt teorin kan en kuggväxel ha ngt bättre effektivitet än kjedja , jag är dock mkt skeptisk till att den har det i de här fallet , DD har ju en hel drös av kuggingrepp å massa fler lager , oljan blir svart trots att den är svindyr ! dessutom är det ointressanta sifror som det handlar om när vi här pratar om + - 0,5 hk , jag undrar varvför inte denna (enligt Arctic helt överlägsna) uppfinnig sitter på snopron ? där skulle ju kanke 0,5 hk vara av intresse , och varför vill inte dom som kör dragracing ha den ? är huset kvar är det ofta en kjedja i det ...
här är lite av de jag inte gillar : svampig broms= felkonstruerat ok ,liten sekundär =hög startväxel , mekaniskt glapp (klonkanade), viner ofta, rasar ofta, dyra ovanliga utväxlingar,ett rent hvete at dreva om , dyra ovanliga helixar och fjädrar, lätt att få vatten på remmen (dels för at sek sitter lågt och för att det sprutar vatten mellan DD och chassi), täta oljebyten, ingen packning (ett skämt att behöva grisa med orange gegga), ingen oljesticka ? , innan arctic kom med DD fick dom ständigt bra kritik för backshiften , när DD kom blev det tvärt om , det är ingen slump att det finns en uppsjö av olika utbytessekundärer och ombyggnadskitt på marknaden , sekundären är felkonstruerad och äter bussningar (som inte går att köpa ny !) ,
man kan ju inte heller låta bli att fundera på vad den kostar att tillverka/utveckla mot ett beprövat kjedjehus ?
jag gissar på minst dubbel så mkt ! dels för presicionen och dels för antalet delar ....
jag kan komma på 4 fördelar : lägre tyngdpunkt , man kan bromsa (när) den havererar , justera remspänningen enkelt, och byta matta utan att oljan rinner ut ...

nää DD är ett otyg som jag har hoppats skulle ha försvunnit för längesen ....
__________________
Nää du verkar ju ha en jäkla känsla för allt.
Att sen sitta och fördömma och negliera andras ideer och
frågeställningar känns inte speciellt seriöst enligt mig.
Speciellt en som inte har erfarenhet av DD.
 

RHH916

Ny medlem
26 mar 2009
2
0
1
Ursäkta att det blir lite av sidoämnet i tråden, men måste i alla fall få dela med mig. En polare har en F1000 -07 som gått ca 950 mil, dags för kolvbyte tyckte han... så ut med motorn och byta kolvar. Sen kom han på om allt han har läst angående DD'n, lös och isär med den för att kolla hur allt BORDE ha sett ut (enligt många här iaf), hoppsan, inte ett enda fel eller dåligt lager... (kan tillägga att sekundären är hur fräsch som helst också)
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
Finns alltid undantag.. jag klankar inte ner på DD eller Kedja det är ju endå tillverkaren som bestämmer varför dom ska ha det.. jag har då kört av några kedjor och det är ju dock skönt att det är lätt att byta åtminstonde... Sorry för OT