E
NAE? Handlar det om teknik? Klart man kan åka lika fort eller fortare med en mindre maskin, men hur fort går din 125:a på maxvarv? Mja, ska inte leka machoman då det oftast resulterar i bråk och annat tjafs, men det är väl allt som oftast det går runt 100:a och över på skoterled.Pitabroed skrev:Metta: Varför skulle det inte gå att köra ifrån skotrar med en 125'a? Du kör inte fortare bara för att du har en större maskin, mycket beror på tekniken. Bara på sjöar det blir tajt. Men hur ofta går det runt 100? Där jag kör 90-95 med crossen ligger dom max i 70-80 med skotrarna för det är så ***** guppigt.
Dom jag kör med kör inte sakta precis.. Kör jag min skoter har jag knappt nån chans o hänga på dom..
Metta skrev:NAE? Handlar det om teknik? Klart man kan åka lika fort eller fortare med en mindre maskin, men hur fort går din 125:a på maxvarv? Mja, ska inte leka machoman då det oftast resulterar i bråk och annat tjafs, men det är väl allt som oftast det går runt 100:a och över på skoterled.
Det ska vara riktiga ***** hål i marken för att det inte ska gå att ligga på rejält med skoter, och sådana hål borde en cross få problem med också om dom kommer kontinuerligt, speciellt i 90-95...
Jajja...blir nog bra det.
kanske det kanske men det blir djupare spår av en mc en av en skoter och det är desutom inte lika farligt med skoter spår än med mc!!!!!!Ej medlem/Inloggad skrev:Men det är väll självklart det blir spår efter en mc. Men vad blir det efter en skoter i leden då? Vin kanske?????????
haha bra sagt =) farbror blå kan gå å lägg säblizzard skrev:börja gnälla hos polisen för lite crosskörning.. smart. mycket bra för grannsämjan..
Allt utanför vägen är ju terräng, vad jag vet så gäller det bara terrängfordon att man inte får köra om man kan skada marken. Cross/enduro är ju inga terrängfordon utan motorfordon och därmed gäller andra regler, alltså man får inte köra i terrängen med motorfordon.Ej medlem/Inloggad skrev:Vad är det för ***** snack om att det är olagligt att köra mc på led?(självklart reggad, besiktigad, försäkrad)
Jag ringde polisen och de svarade att så länge du inte förstör marken, NOTERA marken inte snön så kan de inget göra. Men kommer man ner till marken så träder terrängköningslagen in. Men den gäller bara på bar mark, inte uppepå snön. Enligt denne polis så skulle det teoretiskt vara ok att köra bil på skoterleder.
/kenta
Rotade lite bara för skojs skullXC600 skrev:Allt utanför vägen är ju terräng, vad jag vet så gäller det bara terrängfordon att man inte får köra om man kan skada marken. Cross/enduro är ju inga terrängfordon utan motorfordon och därmed gäller andra regler, alltså man får inte köra i terrängen med motorfordon.
Du får nog ringa polisen och fråga vad han heter och om han står för sitt uttalande och att man kan hänvisa till honom om man åker fast.
Ps. glöm inte att skriva hans namn här så att hela sverige vet vem man ska hänvisa till.
Det är väl främst graden av tokighet som sätter gränserna, och när det gäller tokighet så ligger crossförarna bra till. På den tiden jag hade skoter så försökte jag hänga på en crossnisse efter en led i skogen och jag kan meddela att jag inte hade skuggan av en chans att hänga med. Om detta endast berodde på att han var tokigare än mig låter jag vara osagt, men jag tror inte att det bara berodde på det.ToBe_ skrev:för de första så tror inte jag att en cross kör ifrån en skoter.. möjligtvis larven.. för de andra så tycker jag det är j*vligare när cross / fyrhjulingar (!!) kör än dom som rider i skoterleden..
Ej medlem/Inloggad skrev:Det är väl främst graden av tokighet som sätter gränserna, och när det gäller tokighet så ligger crossförarna bra till. På den tiden jag hade skoter så försökte jag hänga på en crossnisse efter en led i skogen och jag kan meddela att jag inte hade skuggan av en chans att hänga med. Om detta endast berodde på att han var tokigare än mig låter jag vara osagt, men jag tror inte att det bara berodde på det.
Så länge det är rakt och slätt så lär väl snöskotern vinna, för det är ju inte så svårt att nypa tumgreppet mot styret och hålla i sig, men blir det gropigt och krokigt så tror jag inte skotern har en chans. Alldeles för många kilon att bryta i och fjädringen på en snöskoter är ju trots allt rätt löjlig i jämförelse.
Men i djupsnö är jag övertygad om att tom larven vinner!
Till sist så tycker jag att det inte borde vara några problem att samsas. Borde finnas plats för skoterdårar, enduro- och crossidioter, skidpuckon, fotgängarmiffon och hästgalningar. Gissar att alla har lika stor rätt att vistas i spåren, om man ser krasst juridiskt på det (förutsätter att fordonen är lagliga då).