Cylinder material?

pr0m0

Välkänd medlem
10 dec 2007
114
0
6
Hedemora
Hej! Jo det är så att ja plockade av cylindrarna på min skoter idag. Då fick jag se att den ena cylindern hade en reva som var ca 2 cm lång, ovanför utblåset. Konstigt nog är det inget jag märkt av på skoterns gång eller komp provet. Så min fråga är, går den att borra eller är det nikasil i dom cylindrarna. Skidoo mxz 700 årsm -00

pr0m0

Välkänd medlem
10 dec 2007
114
0
6
Hedemora
Tackar, Sen undrar jag vad som kan ha gjort en reva eftersom kolven o ringarna såg bra ut. Kanske gamla ägaren visste om men inte sa nåt

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Tackar, Sen undrar jag vad som kan ha gjort en reva eftersom kolven o ringarna såg bra ut. Kanske gamla ägaren visste om men inte sa nåt
Det är nikasil i dina cylindrar! Det kan vara förra ägaren som fått något haveri eller kanske ägaren innan honom? Eller en skada som blivit när han demonterat cylindrarna för eventuell koll/byte av kolv eller ringar.

pr0m0

Välkänd medlem
10 dec 2007
114
0
6
Hedemora
Ok, Tänkte nu när skotern gått bra och så, så kanske revan inte har någon större betydelse då? Revan sitter ovanför utblåset.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
En reva är en skråma är en en skuren cylinder = problem...

Åtgärda felet om du ändå har upp cylindern, det betalar sig.

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
en skråma eller reva som du kan känna som ligger ovanför avgasporten sänker automatiskt kompressionen..det där e nog en skada som ngn tidigare ägare geggat med tyvärr..e det nicasil går det att skicka in o göra ny nicasil i den..blir precis som ny!!