Köp så ny årsmodell som möjligt som går ner i vevhuset för de blev tjockare o tjockare cylinderväggar ju nyare de blev. Tyvärr går inte 13-15 cylindrar som är bastant ner i vevhuset utan våldsam urslipning av vevhus, jag tvingade ner 13- cylinder i en 08a men då fick jag plasta igen vattengropar i blocket och tätytan ut från vevhus blev bara 2-3mm trjock på vissa ställen så de rek jag inte13-15 cylindrarna för de är för mycket jobb och svårt. Näst bäst är 12 men jag "tror även man måste slipa ur för dem? Asker svarar säkert snart ang hur nya du kan sopa i utan urfräsning block.
2008-09 spricker jäkligt lätt 10-11 också men ev lite bättre än 08-09 de enda jag är säker på är att 12orna kan hålla ganska bra och 13-15 kan inte ens spricka.
Obs 08-09 cylindrar har inte samma grenrörsinfärstning som 13-15 och i värsta fall inte 12or heller? De innebär att du kan bli tvungen byta grenrör och ev pipa om du byter till nyare cylindrar!
Ett annat alt är att kolla om de finns lösa stålfoder att sätt i 08 cylinder för då håller det.
Snabb gogg på foder så hittade jag ett som förmodligen passar, de står vika cylinder nr de passar en bit ner i beskrivninbgen av fodret. Men obs de kräver en jäkligt bra firma för att få fodret tätt uppe vid toppen så man kan inte traska in till första bästa firma som påstår sig klara jobbet!
www.lasleeve.com