Dämpare/fjädring till Formula Deluxe 700 -00

merkurius

Medlem
23 feb 2008
8
0
1
Hejsan forummedlemmar!

Jag har lite funderingar kring dämpare/fjädring till ovan nämnda skoter. Är det någon här som har just den årsmodellen eller har testat den nån gång? Ni kanske rent utav kommer ihåg någon som skrivit något om den här på forumet?

Vi har haft den sedan den var ny och jag har hela tiden stört mig på komforten. Jag har dock bott i södra Sverige, sedan året efter vi köpte den så jag har inte gjort något åt saken men nu är jag less. För er som inte vet så var denna modell modifierad av den skandinaviska agenturen. Det är ju en ensits-skoter men de har satt på en dubbeldyna och därefter bytt fjädring och/eller dämparen för att passa den nya dynan.

Jag lyckas inte ställa om inställninarna på denna för att få den att funka bra rent komfortmässigt (varken när jag kör snabbt eller lungt, två eller en). Jag misstänker att det är fjädern som är för styv för den agerar nästan som en häst-spark när man kört i ett gupp.

Alltså, är det någon som upplevt samma sak som mig med den årsmodellen? Om ja, vad har ni gjort åt det?

Jag har för mig att 2001-modellen hade en enkel-dyna.

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Om du får en hästspark kanske dämparen bak i boggin är dålig. Jag har bytt på min Renegade till en renoveringsbar, då orginalet blev dålig och började sparkas. Hade också bytt till grövre fjädrar då jag satte dit dubbeldyna.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Boggien som sitter i din maskin är Sc-10 v1. Den är tyvärr känd för sina returkickar. 2 sätt att lösa det på är att antingen byta boggie till en Sc-10 v2 och upp eller att montera ett ETS kit från ad boivin.

Jag har läst någon artikel om Sc-10 v1 för ett tag sen och vill minnas att problemet med boggien är att den är kopplad så att bakre "svingarmen" är kopplad till den främre och rör sig efter den, medan på nyare boggies så är det precis helt tvärtom.

(En liten parantes bara, klockan är vääääldigt sent och jag kan ha blandat om det helt och hållet..)

merkurius

Medlem
23 feb 2008
8
0
1
Boggien som sitter i din maskin är Sc-10 v1. Den är tyvärr känd för sina returkickar. 2 sätt att lösa det på är att antingen byta boggie till en Sc-10 v2 och upp eller att montera ett ETS kit från ad boivin.

Jag har läst någon artikel om Sc-10 v1 för ett tag sen och vill minnas att problemet med boggien är att den är kopplad så att bakre "svingarmen" är kopplad till den främre och rör sig efter den, medan på nyare boggies så är det precis helt tvärtom.

(En liten parantes bara, klockan är vääääldigt sent och jag kan ha blandat om det helt och hållet..)
Okej, tack för svaret. Det är boggien jag bör byta alltså? Jag har försökt leta men inte hittat vad det kostar att byta till en v2 av min boggie, nån som har nån koll mellan tummen och pekfingret? Det känns dock som att det är fjädern som orsakar dessa hemska hästsparkar men vad vet jag om skotrar :rolleyes:

ETS kittet hittade jag inte heller något pris på. Vad kan den satsen kosta?

Finns det någon där ute som har erfarenhet av just denna skoter och gjort något åt problemet?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
En sc-10 2 boggie tror jag du kan hitta begagnad. SKa du köpa nytt så kostar det skjortan!

Ets kitet tror jag ligger runt 1000:-

Osäker på vem som säljer det i sverige men Ad boivin måste ju ha en återförsäljare här.

merkurius

Medlem
23 feb 2008
8
0
1
En sc-10 2 boggie tror jag du kan hitta begagnad. SKa du köpa nytt så kostar det skjortan!

Ets kitet tror jag ligger runt 1000:-

Osäker på vem som säljer det i sverige men Ad boivin måste ju ha en återförsäljare här.
Okej. Jag såg att du också söker ett ETS-kit, om nu din signatur fortfarande är aktuell? Om du skulle hitta två ETS-kit, är du händig nog att montera de själv? Jag bor i Göteborg och kommer först tillbaka nästa år. Kan du, mot betalning givetvis, montera ett ETS-kitet på min skoter? Skotern står hos mina föräldrar i Bergsviken.

merkurius

Medlem
23 feb 2008
8
0
1
Är det verkligen ingen här som ägt en 600/700 dlx av årsmodell -00? Ni som äger en -01, vad sitter det för boggie på den? Om det är någon här som har en instruktionsbok till -00 och/eller -01 skulle det vara uppskattat om ni kollade i den :)