Då var det dags igen...

F

FlewFish

Lika vettigt som att märka bilar.. Eller varför inte chip hos folk så man kan kolla vem som befann sig på platsen vid tiden? Sen att en kommunist stödjer förslaget är inte så konstigt, dom gillar ju att vara förtryckta.

"Om man med den här typen av åtgärder kan hjälpa polisen i deras arbete så kan det inte handla om att kränka någons integritet. Har man rent mjöl i påsen är det här inget att vara rädd för."

Var nog det korkaste jag läst den här veckan. Så om man har rent mjöl så har man absolut ingenting att oroa sig för, varför lägger vi inte ett chip då? Skulle fungera mycket bättre och "har du rent mjöl i påsen..." precis vad är problemet?

Gilmour

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
1 500 000 000!!! Ska vi skoterägare stå för det så är det väl bättre att vi utrustar och utbildar en egen skoterpolis!
,
Det stora problemet är väl egentligen att vi inte har tillräckligt med poliser och att vi skoteråkare är sitting ducks!

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Dom får sätta hur mycket tryck dom vill på mattorna så kommer dom som tjuvjagar fortfarande att köra med en matta UTAN tryck... Det fattar väl vem fan som helst att man inte kommer åt ett problem med tjuvjakt genom att märka nå d***** skotermattor.... Hur svårt är det att byta matta? Å ska man besiktiga skotrarna nu åxå då eller?? Hur många har inte lätt lastbil reggat på sina personbilar utan att man någonsin ser ett galler(utom på besiktningen vill säga)...

Dessutom så vet ju alla som kör skoter att om man kör över typ 2km i timmen eller har en matta med mer än 25mm kammar så blir det inte nåt avtryck utan baraupprivning av snön typ... eller hur svårt kan det vara att hänga en liten "sop" efter skotern för att dölja spåret... I slutändan så kommer man inte åt problemet för dom som gör detta hittar alltid lösningar!!! Politiker ska alltid göra så att dom som utövar till exempel skoteråkning ska betala för deras idiotiska förslag innan dom inser att "OJDÅ DET FUNKA JU INTE!!!!!!"

Se till att ha poliser som duger till nåt istället, och FLER!!!... Dom tar bort alla poliser i Norrbotten å sen undrar dom varför det blir mer brottlighet... Fan så bränd man kan vara!!

Ursäkta språket men jag blir så förbannad på sånt där!!! Å Kempainen ska väl inte snacka ett d***** skit som fixar gratis jaktkort åt sig själv å andra HÖJDARE!!! RENT MJÖL I VILKEN PÅSE!!!???

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Hur har dom tänkt sog att man ska kunna sälja/köpa en beggad matta då? blir ju ett ***** "företag" om man ska måsta hålla på o registrera om o massa skit! och sen som tidigare skrev, hur fasiken ska dom kunna kolla märkningen? för det mesta ser man ju förfasen inte ens avtrycken av kammarna än om dom är 51mm! Nä ibland funderar man ju vad dom tänker med, och hur svårt är det inte att ta bort/dölja märkningen, vad händer om det snöar? om det blåser över? eller så tar man bara bort en siffra (för jag antar att det kommer vara nåt slags nummer) från märkningen o sen blir någon annan anklagad. Är ju egentligen bara att köpa en för lång stänklapp o nagga den i kanten där nere så är ju problemen lösta på en gång.

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Var också heluppslag i Ny Teknik av alla tidningar. Vi skoteråkare borde nog ta det på allvar eftersom vi är "fyllekörare, skogsskövlare, viltmördare, o.s.v.". Majoriteten av riksdagsväljare finns i storstaden och 1/1000 har kanske kört en snöskotersafari en gång och har därför inga skrupler för att rösta på någon som "gör något åt dessa gangsters!".

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
:eek:Även om det nu mot all förmodan skulle bli lag på märkta mattor, och man mot all förmodan skulle hitta ett "Märkt" skoterspår invid en tjuvjagad varg, så talar det ju bara om vem som står som den registrerade ägaren av snöskoter.
Men spåret avslöjar ju för det första inte vem som kört snöskotern, och framförallt inte vem som skjutit vargen. Vilket måste vara det viktigaste, för att utom allt rimligt tvivel kunna döma någon för jaktbrottet.

Sedan så kan man ju fundera om ett eventuellt införande av märkta skotermattor inte står i stark strid mot den Svenska grundlagen, vad det gäller den enskilde medborgarens rätt till integritetskydd :hmmmm2:

För om jag är ute och kör snöskoter, som alltid helt lagligt :D . Och om nu den eventuella mattmärkningen mot all förmodan skulle fungera, så att jag lämnar en "Stämpel" var 3,5 meter, med mitt reg. nr. så kan ju i så fall vem som helst i efterhand lätt ta reda vem som varit här.
Det kan ju finnas situationer där jag inte begått något brott med min körning, men jag vill ändå inte att någon annan ska veta att jag (kan ha) varit på platsen, eller att någon annan ser att jag (kan ha) varit ute och kört snöskoter.
Jag kan ju t.ex. vara med i den svenska fjällklubben, där det ju inte är rumsrent att färdas med snöskoter, men min frihetslängtan tar överhand och jag ... :hahaha:

Men det har tydligen diskuterats i Nordamerika, att införa någon slags "GPS-sändare" på snöskotrar, som lämnar färdspår i något slags register. Detta dock i första hand för att lättare hitta igen skoteråkare som försvunnit i laviner eller sådana som helt enkelt kört vilse.
Men antagligen så lär ju denna teknik kunna komma att även användas i andra syften, fördelen är dock, att förhoppnngsvis, ingen privatperson kommer åt infot.
Men nackdelarna är ju även här kostnaderna, för den lär nog inte bli så ringa för den enskilde skoteråkaren, och den som sedan är ute på "Grumligt vatten" lär väl få fel på utrustnningen vid detta tillfälle.