Även om det nu mot all förmodan skulle bli lag på märkta mattor, och man mot all förmodan skulle hitta ett "Märkt" skoterspår invid en tjuvjagad varg, så talar det ju bara om vem som står som den registrerade ägaren av snöskoter.
Men spåret avslöjar ju för det första inte vem som kört snöskotern, och framförallt inte vem som skjutit vargen. Vilket måste vara det viktigaste, för att utom allt rimligt tvivel kunna döma någon för jaktbrottet.
Sedan så kan man ju fundera om ett eventuellt införande av märkta skotermattor inte står i stark strid mot den Svenska grundlagen, vad det gäller den enskilde medborgarens rätt till integritetskydd :hmmmm2:
För om jag är ute och kör snöskoter, som alltid helt lagligt
. Och om nu den eventuella mattmärkningen mot all förmodan skulle fungera, så att jag lämnar en "Stämpel" var 3,5 meter, med mitt reg. nr. så kan ju i så fall vem som helst i efterhand lätt ta reda vem som varit här.
Det kan ju finnas situationer där jag inte begått något brott med min körning, men jag vill ändå inte att någon annan ska veta att jag (kan ha) varit på platsen, eller att någon annan ser att jag (kan ha) varit ute och kört snöskoter.
Jag kan ju t.ex. vara med i den svenska fjällklubben, där det ju inte är rumsrent att färdas med snöskoter, men min frihetslängtan tar överhand och jag ... :hahaha:
Men det har tydligen diskuterats i Nordamerika, att införa någon slags "GPS-sändare" på snöskotrar, som lämnar färdspår i något slags register. Detta dock i första hand för att lättare hitta igen skoteråkare som försvunnit i laviner eller sådana som helt enkelt kört vilse.
Men antagligen så lär ju denna teknik kunna komma att även användas i andra syften, fördelen är dock, att förhoppnngsvis, ingen privatperson kommer åt infot.
Men nackdelarna är ju även här kostnaderna, för den lär nog inte bli så ringa för den enskilde skoteråkaren, och den som sedan är ute på "Grumligt vatten" lär väl få fel på utrustnningen vid detta tillfälle.