död skoter

joej

Medlem
13 jan 2006
20
0
1
Skellefteå
har lite problem med min Formula Z igen.

Den här gången vill den inte ens starta

Vi var ute och körde, stannade av ca 10min, sen när vi skulle iväg igen ville min skoter inte starta!
Vi drog och drog och drog men den ville inte, den ville inte ens tända.

Så vi tog ur tändstiften och kollade gnistan, båda hade gnista. Men dom var indränkta i bensin, så vi blåste ur den helt och hållet och provade dra sen igen, men precis samma, ingen tändning.Vi bytte till reservtändstiften, men samma sak igen. Vi kollade primser slangen om den var igentäppt med det var den inte heller. Det verkar som att skotern blir sur direkt, man hinner dra 2-3 gånger sen stinker det en hel del bensin.

Vad tusan kan vara fel?

ToBe_

Välkänd medlem
21 dec 2005
124
0
6
valbo
så va min indy 500 också, man fick ta ur stiften å dra den "torr" ett par gånger sen gick den igång. jag lämnade in den så dom fick ställa in gasarna.. så felet är väll dålig inställning?

joej

Medlem
13 jan 2006
20
0
1
Skellefteå
Jo, vi tog isär gasarna och till min fasa så var den vänstra rätt smutsig!
Och på nått sätt hade den sprutat bensinen bakåt ut i luftburken :S
Förgasarna måste ha varit sprängfyllda med bensin för hela botten på baljan var täckt av bensin.

Men nu har vi rengjort gasarna, och bytt tändstift, ska sätta ihop den idag och se om det blir nån skillnad.

Edit: Tog bort svordom, sorry för ovårdat språk

Last edited:

joej

Medlem
13 jan 2006
20
0
1
Skellefteå
Nu startar skotern iaf, tack och lov!

Men nu får den gashäng direkt och skriker på som bara den direkt man startar.
kännde att gasreglaget blivit lite slappt, bara att spänna vajern eller?

Jeppe W

Välkänd medlem
9 jan 2006
106
0
6
52
Sundsvall
Har du fått ner trottlarna riktigt? Polaren lyckades vrida PTO-sidans trottel förbi styrpinnen så att den stod vidöppen, locket gick på ändå, vips satt skotern i garagedörren, 2 decimeter kortare....!

joej

Medlem
13 jan 2006
20
0
1
Skellefteå
hmmm får ta och kolla det, men tror att dom ska sitta rätt

EDIT: Nu funkar det, nu får den inte gashäng, men tomgången ligger nu på lite över 3500varv, tidigare låg den på ca 2000varv.
Kan det bero på att gasarna är fri från smuts?

Last edited: