dödmansgrepp arctic cat f7

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
ja behöver hjälp med en väldigt undlig sak tycker ja om ja inte ha fel ny så finns de ingen dödmansgrepp eller va de kallas orginal på arctic cat f7 en (en sån som dödar motorn om ja skulle ramla av)

så därför så ha ägarn innan köpt en och satt dit men han lyckades inte koppla den så den kunde fungera så då tänkte ja att ja ska testa å se om ja kunde få till de kan ju inte vara så svårt tänkte jag.

som ja tänkte först så är de ju bara å koppla på vid tänningslåset men eftersom att de verkar som på denna modell i allafall så är de som så att när inte nyckeln sitter i så är kretsen sluten så de blir kortslutning eller va man ska säga de går inte å starta men när nyckeln är i och man vrider runt så bryts kretsen. lätt förklarat så räcker de med att rycka ur kablarna från tenningslåset för att kunna starta och byglar man över mellan dom kablarna så dör den men nu är de ju så dumt att de där som ska bryta allting gör ju att de är slutet när den sitter i och när man drar bort den så bryter den kretsen så de går inte att använda den å koppla där som ja kan förstå ha testat också och de gick inte.

så nu ha ja börjat fundera på va man kan hitta på i stället så då tänkte ja den man dödar skotern med på styret om man kunde koppla på den i stället då men då börja ja fundera på om de är lika som på tänningslåset där ja vet inte.

så är de någon här som ha kopplat in detta eller känner att dom vet ändå så vore ja väldigt tacksam för lite hjälp hoppas de inte vart svårt å fatta va ja menade i så fall fråga :)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: hjälp.

Orkade inte alls läsa ditt mittersta stycke, men nödstoppslinan ska kopplas in parallellt - föredragsvis över nyckelns kablage då det är närmast. På senare årsmodellen sitter dock inte kablaget i lösa kabelskor bakom "tändningslåset".
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
Sv: hjälp.

Orkade inte alls läsa ditt mittersta stycke, men nödstoppslinan ska kopplas in parallellt - föredragsvis över nyckelns kablage då det är närmast. På senare årsmodellen sitter dock inte kablaget i lösa kabelskor bakom "tändningslåset".
fast de är de att de funkar inte :/
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
grejen är den att om man ska göra så som du har ritat måste ja hitta en brytare som har bryten krets när den sitter i och att när den dras ut så sluts kretsen och de blir kortis å motorn dör eftersom att tenningslåset fungerar på samma sätt som ja nyss förklara.

men tyvärr så är de inte en sån brytare ja ha ny så ja vet inte hur ja ska göra ja tänkte åka in sedan å höra med dom på terrängmaskiner inne i stan om han skulle kunna förklara men ja tvivlar på att ja kommer få någon hjälp av han.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
grejen är den att om man ska göra så som du har ritat måste ja hitta en brytare som har bryten krets när den sitter i och att när den dras ut så sluts kretsen och de blir kortis å motorn dör eftersom att tenningslåset fungerar på samma sätt som ja nyss förklara.

men tyvärr så är de inte en sån brytare ja ha ny så ja vet inte hur ja ska göra ja tänkte åka in sedan å höra med dom på terrängmaskiner inne i stan om han skulle kunna förklara men ja tvivlar på att ja kommer få någon hjälp av han.
Korrekt.
Då har vi ju spårat problemet: du måste fixa rätt nödstopp.

Såvida ingen annan krets påverkar tändningen så är den NOI (Normally Open Ignition). Den måste alltså slutas för att stanna maskineriet.

Varför du då ska mickla med en nödstopp som bryter förstår jag inte?
Annars kan du ju alltid reläa funktionen, men det är väl onödigt?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
bilden du ritade blir ju inet alls rätt camata... än om han bryter strömmen med nyckeln (enlgit din bild) så hittar ju strömmen vidare via dödmansgreppet och tvärtom.

Den rosa ska till nykeln, och sedan vidare till dödmansgreppet, och sedan till svart, inget annat.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
bilden du ritade blir ju inet alls rätt camata... än om han bryter strömmen med nyckeln (enlgit din bild) så hittar ju strömmen vidare via dödmansgreppet och tvärtom.

Den rosa ska till nykeln, och sedan vidare till dödmansgreppet, och sedan till svart, inget annat.
Kretsen SKA ju vara bruten, annars startar inte maskinen.

Vrid av nyckeln, kretsen slutes - skotern dör.
Dra ur nödstoppen, kretsen slutes - skotern dör.
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Va in på Motor o fritid i Funäs och frågade om "Nödstopp"Svaret jag fick va att det satt en Givare i gashandtaget som Kännde om gasen va släppt och vajern va spänd( hänggas) så det behövdes ingen nödstopplina på dom.Om du trycker försiktigt på gasen så kommer du höra att det klickar.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Va in på Motor o fritid i Funäs och frågade om "Nödstopp"Svaret jag fick va att det satt en Givare i gashandtaget som Kännde om gasen va släppt och vajern va spänd( hänggas) så det behövdes ingen nödstopplina på dom.Om du trycker försiktigt på gasen så kommer du höra att det klickar.

Och vad hjälper det ifall man ramlar av skotern?

Som du säger så avhjälper det, endast, gashäng.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Ifall du ramlar av å gasen hänger sig så kan den ju inte fara iväg.

Yamaha har ju TORS på sina maskiner istället för dödmansgrepp. När TORS går i låter det som att den går på en cylinder.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Styret går av = gashäng = man faller av och skotern blir en "häxpipa" (risk att gashängsbrytaren inte fungerar)
Med ett dödmansgrepp så stannar garanterat skotern.
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Om du faller av skotern,eller styret nu går av så Känner givaren i gasen att T.ex vajern är spänd och att gasen är släppt och skotern går ner på tom gång och slutar därav att driva och stannar.Men som sagt på tomgång.
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
Korrekt.
Då har vi ju spårat problemet: du måste fixa rätt nödstopp.

Såvida ingen annan krets påverkar tändningen så är den NOI (Normally Open Ignition). Den måste alltså slutas för att stanna maskineriet.

Varför du då ska mickla med en nödstopp som bryter förstår jag inte?
Annars kan du ju alltid reläa funktionen, men det är väl onödigt?

japp anledningen till varför ja ha hållit på med den nödstoppen är för att den satt där när ja köpte den bara de att han som hade den inte hade kopplat in den men nu ska ja åka å fråga om de finns någon sådan fastt tvärtimot den ja ha ni.
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Hade en kompis som försökte instalera samma sak på sin f6 och han fick det inte att funka heller. :S