Dödsfall mitt i påskfriden i Borgafjäll.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Detta har inte så mycket med snöskotrar att göra kanske, men är en liten påminnelse om hur bräckligt livet kan vara.

Tillbringade påsken i "Borga" med halva tjocka släkten.
En förmiddag när vi tagit oss ca 15min väster om leden till saxnäs och hittat en fin plats för dagen så får min far(ambulanssjukvårdare) ett samtal från en stuggranne. Han hade blivit stoppad på leden mot saxnäs av någon som frågade om han kunde HLR eftersom det var en man som hade fått hjärtstopp.

Farsgubben och min kusin drog iväg snabbt för att förhoppningsvis kunna hjälpa till.

När de kom fram så fanns det en sjuksyrra på plats redan och man jobbade för fullt med honom.
Polis och polishelikopter som fanns i området hittade också dit.
Ambulanshelikopter med läkare kom från lycksele men det dröjde ett bra tag(säkert 40min om jag minns rätt).
Tyvärr gick det inte vägen, mannen i 55 års åldern hade hela familjen med sig, oerhört tragiskt.

Ni som befinner er i Borgafjäll om vintrarna bör veta att det vid affären i byn finns en lokal med en "hjärtstartare" i, det är omöjligt att göra fel med en sådan maskin och den är till för att användas ifall det händer något(i detta fallet var den inte till någon nytta om jag har förstått rätt).

Ambulanshelikoptern som kom hade filmteamet från programmet luftens hjältar med sig(tv4+).
Men jag vet inte hur det funkar de kanske bara visar sånt som slutar gott?

Priset till dagens idiot gick till den som på skoter trängde sig fram alldeles bakom helikoptern som stod och gick, han måste haft någon önskan om att bli ett huvud kortare.