dB diskussion

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Hallå allihopa!
Skälet till att jag startar denna tråd var dels för att jag själv var nyfiken på hurevida de finns faktiska lagar som reglerar de ljudnivåer (dB-A), och sen då för att jag hittade en heldel intressant läsning som många av er därute kanske uppskattar. .

Sen så har jag en fråga som kanske någon av moderaterna kan svara på, vet ni hur ljud mätningarna gått till i tex Snowrider, Mars 2007? antar att man suttit på skotern och registrerat värdena? allså inte från 7,5m?

F1000
buller 40km/h (dB) : 91,40
buller 0-100km/h (dB) : 108,30

RX1 ER SP
buller 40km/h (dB) : 94,80
buller 0-100km/h (dB) : 107,50

Mach Z X
buller 40km/h (dB) : 96,10
buller 0-100km/h (dB) : 107,5

. .så om man inte får använda effektsystem, (expansionskammare & Ljuddämpare) "pga". dess höga ljudnivåer gör dem olagliga som överstiger målen för NVV, hur kan då std. klara sig med dessa resultat? :rolleyes:

Och när (?), i de fall, som det verkar finnas enl. källor här i forumet, de finns en dB angivelse i regpapperena är skotrarna ifrån? eller ja, all info om skotern ni som vill dela med er av.. kanske inte reg nr :p men års mod mm. gärna bild.

ja, nu så kokar makaronerna över snart!! :eek:
postar detta nu iaf, jag tycker de e som finns nedan var intressant läsning, så hoppas ni som läser också tycker de!! :eek:

Intressant läsning

Undersökning gjord av VV, publicerad 061106,
Renare och tystare snöskotrar?
"När det gäller bullerkrav för snöskotrar har det svenska gränsvärdet varit att snöskotrar ska vara så bullerdämpade att bullernivån vid förbifart på avståndet 7,5 meter inte får överstiga 85 dB(A) (Internet 4, 2006-05-29). För närvarande finns dock inga lagstadgade krav på bullernivåer för snöskotrar i Sverige."

. . och även

Sveriges miljömål,
Storslagen fjällmiljö
- Miljökvalitetsmål enligt riksdagen

"Delmål 2, 2010/2015. Buller
Buller i fjällen från motordrivna fordon i terräng och luftfartyg skall minska och uppfylla följande specifikation, nämligen att
- minst 60 % av terrängskotrar i trafik senast år 2015 skall uppfylla högt ställda bullerkrav (lägre än 73 dBA)
- buller från luftfartyg senast år 2010 skall vara försumbart både inom regleringsområde klass A enligt terrängkörningsförordningen (1978:594) och inom minst 90 % av nationalparksarealen.
"

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Svaret på din fråga är:

Vägverkets författningssamling
VVFS 2003:17 Kap 10 §3

Citat : 3 § [FONT=EDLHHH+TimesNewRoman,Times New Roman]Ljuddämpare skall vara så anordnad att fordonet vid provning enligt svensk standard SIS 02 51 31 utgåva 1 inte har högre bullernivå än 85 dB(A). Vid provning får fordon köras på packad snö. [/FONT]
[FONT=EDLHHH+TimesNewRoman,Times New Roman][/FONT]
[FONT=EDLHHH+TimesNewRoman,Times New Roman][/FONT]
[FONT=EDLHHH+TimesNewRoman,Times New Roman]Källa www.polisen.se
[/FONT]

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
"Sen så har jag en fråga som kanske någon av moderaterna kan svara på, vet ni hur ljud mätningarna gått till i tex Snowrider, Mars 2007? antar att man suttit på skotern och registrerat värdena? allså inte från 7,5m?"

Och varför skulle en moderat vara mest lämpad för att svara på frågor om buller från snöskoter:confused: :confused: ??
Om det här forumet ska bli ett ställe för nån sorts politisk paj kastning så kommer jag att sluta använda det plus att jag avslutar min prenumeration på tidningen då jag inte anser att dyliga inlägg inte har nåt att tillföra mitt skoterintresse :mad: .
Det finns säkert andra bättre ställen att kasta paj på.

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
"Sen så har jag en fråga som kanske någon av moderaterna kan svara på, vet ni hur ljud mätningarna gått till i tex Snowrider, Mars 2007? antar att man suttit på skotern och registrerat värdena? allså inte från 7,5m?"

Och varför skulle en moderat vara mest lämpad för att svara på frågor om buller från snöskoter:confused: :confused: ??
Om det här forumet ska bli ett ställe för nån sorts politisk paj kastning så kommer jag att sluta använda det plus att jag avslutar min prenumeration på tidningen då jag inte anser att dyliga inlägg inte har nåt att tillföra mitt skoterintresse :mad: .
Tror han menar moderator, om nu dom är insatta i hur testen går till.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag funderade också vad Fredrik Reinfeldt skulle göra åt saken... :D

Jo föressten, böterna för oljudet, jag är lite osäker här men:

"Onödig och bullrig körning med motordrivet fordon" = 1000:-
Jag tror man skulle åka på det i Tingsrätten, inte helt säker men jag kan kolla upp om det är prövat.

Last edited:

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Enligt svensk bilprovning så får inga orginaldelar bytas ut som ändrar motorns effekt o dB så¨i slutändan så får man inte göra någonting som ändrar effekten o dB då måste man göra en ny besiktning hos svenskt bilprovning o eftersom jänkarnas system skiljer sej från oss i europa (dB mätning) så har många som privatimp problem att få dom godkända i sverige enda möjligheten är att maskinen är ccc märkt.
Då finns ett orginal dokument från tillvärkaren som gör att besiktningen blir enklare o bla så behöver man inte göra en dB mätning o bromsning.

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
i svemos regelverk snöskoter punkt 3,12 och 3,1,2,1 står det att maskinen ska vara 1m över mark(på ramp)och mät utrustningen i 90 gradersvinkel mot maskinen 1m från avgasmynningen vid mätningen
4000 rpm .100db stock 102 db racer .

jag vet att många maskiner utanför banorna låter mer helt i onödan för något värre än en räser 600/800/1000 beroende på klass o gren finns inte i skoter sammanhang.:D

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler

som sagt moderator menade han nog:) ok du e alltså moderat :D och det skiter nog alla i här,så tagga ner

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
haha, ja man kan ju inte mer än att skatta åt sig själv, eller åt andra för den delen, då man har gjort uppenbara skrivfel. . så för att få lite rätsida/förklaringar på saken:

självklart så menar jag att kanske någon av moderatorerna kanske visste var mätningarna i snowmobile genomfördes, detta iom att de övervakar forumet som tillhör tidningen snowmobile. Visst hade jag kunnat skickat ett e-mail direkt till författarna av artiklarna, men det gjorde jag uppenbarligen inte.

allså inte moderat utan moderator. .

och snowmobile inte snowrider. . hade båda tidningarna framför mig för att kolla testade ljudnivåer på olika skotrar så de blandades när jag skrev här i forumet. . illa. .

Ska försöka att bättra mig i framtiden när jag skriver! jag tycker att det är ett utmärkt forum och jag är intresserad av ,nästan, allas åsikter och kunskaper här! jag vill absolut inte bidra till att tidningen tappar läsare/premuneranter!!

Tack för allas svar och engagemang, bra info! ska kika på svemo ang 100dB vid 4000, de e ju knappt tillslagsvarv :) så jag undrar om den inte får låta mer än så på resten av varven, eller om den får låta mer ju mer man varvar.. jag inte mätat hur många dB de låter vid 4000 på min. .någon som testat sin egen skoter? spelar ingen roll vilken. . nokia hade ju nån telefon med dB mätare, tänkte nån som använt den kanske?

Och utmärkt korrekturläsning REVare, tack så mkt. Hoppas du inte helt tappat förtroendet för forumet, och att du förstår att min pajkastning var helt oavsiktlig.