Hallå allihopa!
Skälet till att jag startar denna tråd var dels för att jag själv var nyfiken på hurevida de finns faktiska lagar som reglerar de ljudnivåer (dB-A), och sen då för att jag hittade en heldel intressant läsning som många av er därute kanske uppskattar. .
Sen så har jag en fråga som kanske någon av moderaterna kan svara på, vet ni hur ljud mätningarna gått till i tex Snowrider, Mars 2007? antar att man suttit på skotern och registrerat värdena? allså inte från 7,5m?
F1000
buller 40km/h (dB) : 91,40
buller 0-100km/h (dB) : 108,30
RX1 ER SP
buller 40km/h (dB) : 94,80
buller 0-100km/h (dB) : 107,50
Mach Z X
buller 40km/h (dB) : 96,10
buller 0-100km/h (dB) : 107,5
. .så om man inte får använda effektsystem, (expansionskammare & Ljuddämpare) "pga". dess höga ljudnivåer gör dem olagliga som överstiger målen för NVV, hur kan då std. klara sig med dessa resultat?
Och när (?), i de fall, som det verkar finnas enl. källor här i forumet, de finns en dB angivelse i regpapperena är skotrarna ifrån? eller ja, all info om skotern ni som vill dela med er av.. kanske inte reg nr men års mod mm. gärna bild.
ja, nu så kokar makaronerna över snart!!
postar detta nu iaf, jag tycker de e som finns nedan var intressant läsning, så hoppas ni som läser också tycker de!!
Intressant läsning
Undersökning gjord av VV, publicerad 061106,
Renare och tystare snöskotrar?
"När det gäller bullerkrav för snöskotrar har det svenska gränsvärdet varit att snöskotrar ska vara så bullerdämpade att bullernivån vid förbifart på avståndet 7,5 meter inte får överstiga 85 dB(A) (Internet 4, 2006-05-29). För närvarande finns dock inga lagstadgade krav på bullernivåer för snöskotrar i Sverige."
. . och även
Sveriges miljömål,
Storslagen fjällmiljö
- Miljökvalitetsmål enligt riksdagen
"Delmål 2, 2010/2015. Buller
Buller i fjällen från motordrivna fordon i terräng och luftfartyg skall minska och uppfylla följande specifikation, nämligen att
- minst 60 % av terrängskotrar i trafik senast år 2015 skall uppfylla högt ställda bullerkrav (lägre än 73 dBA)
- buller från luftfartyg senast år 2010 skall vara försumbart både inom regleringsområde klass A enligt terrängkörningsförordningen (1978:594) och inom minst 90 % av nationalparksarealen. "
Skälet till att jag startar denna tråd var dels för att jag själv var nyfiken på hurevida de finns faktiska lagar som reglerar de ljudnivåer (dB-A), och sen då för att jag hittade en heldel intressant läsning som många av er därute kanske uppskattar. .
Sen så har jag en fråga som kanske någon av moderaterna kan svara på, vet ni hur ljud mätningarna gått till i tex Snowrider, Mars 2007? antar att man suttit på skotern och registrerat värdena? allså inte från 7,5m?
F1000
buller 40km/h (dB) : 91,40
buller 0-100km/h (dB) : 108,30
RX1 ER SP
buller 40km/h (dB) : 94,80
buller 0-100km/h (dB) : 107,50
Mach Z X
buller 40km/h (dB) : 96,10
buller 0-100km/h (dB) : 107,5
. .så om man inte får använda effektsystem, (expansionskammare & Ljuddämpare) "pga". dess höga ljudnivåer gör dem olagliga som överstiger målen för NVV, hur kan då std. klara sig med dessa resultat?
Och när (?), i de fall, som det verkar finnas enl. källor här i forumet, de finns en dB angivelse i regpapperena är skotrarna ifrån? eller ja, all info om skotern ni som vill dela med er av.. kanske inte reg nr men års mod mm. gärna bild.
ja, nu så kokar makaronerna över snart!!
postar detta nu iaf, jag tycker de e som finns nedan var intressant läsning, så hoppas ni som läser också tycker de!!
Intressant läsning
Undersökning gjord av VV, publicerad 061106,
Renare och tystare snöskotrar?
"När det gäller bullerkrav för snöskotrar har det svenska gränsvärdet varit att snöskotrar ska vara så bullerdämpade att bullernivån vid förbifart på avståndet 7,5 meter inte får överstiga 85 dB(A) (Internet 4, 2006-05-29). För närvarande finns dock inga lagstadgade krav på bullernivåer för snöskotrar i Sverige."
. . och även
Sveriges miljömål,
Storslagen fjällmiljö
- Miljökvalitetsmål enligt riksdagen
"Delmål 2, 2010/2015. Buller
Buller i fjällen från motordrivna fordon i terräng och luftfartyg skall minska och uppfylla följande specifikation, nämligen att
- minst 60 % av terrängskotrar i trafik senast år 2015 skall uppfylla högt ställda bullerkrav (lägre än 73 dBA)
- buller från luftfartyg senast år 2010 skall vara försumbart både inom regleringsområde klass A enligt terrängkörningsförordningen (1978:594) och inom minst 90 % av nationalparksarealen. "