Dela blocket Liberty CFI 4

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Hallå. Nu är motorn under renovering och tänkte nu dela blocket så jag kan kontrollera oljepumpen och vevstakens lager.
Är det bara att släppa torx:arna på undersidan motorn och dela blocket? Eller är det någor mer man ska tänka på?
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Bara att lossa på torxarna, helst utifrån och in. Förutom det uppenbara så måste övre motorfästet på PTO sidan bort då den sitter över halvorna och kan vara lätt att missa :) . Det du bör vara lite försiktigt med är när du ska plocka ut veven. Lyft den så rakt upp du kan, böj inte upp ena sidan, detta kan skada blocket då ena lagret har en "låsring". Använd rätt moment och tätningsmassa bara när du monterar ihop den igen, viktigt att inte använda för tjock träningsmassa på horisontalt klyvda block.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Bara att lossa på torxarna, helst utifrån och in. Förutom det uppenbara så måste övre motorfästet på PTO sidan bort då den sitter över halvorna och kan vara lätt att missa :) . Det du bör vara lite försiktigt med är när du ska plocka ut veven. Lyft den så rakt upp du kan, böj inte upp ena sidan, detta kan skada blocket då ena lagret har en "låsring". Använd rätt moment och tätningsmassa bara när du monterar ihop den igen, viktigt att inte använda för tjock träningsmassa på horisontalt klyvda block.
Övre motorfästet? På denna motor sitter motorfästen i vardera 2 skruvar. Och skruvarna sitter i botten på motorn. Men jag har iaf demonterat oljepumpen, alla torxskruvar och kåpan till vattenpumpen. det enda som finns kvar nu är impellern i vattenpumpen och 2 insexor i botten (som ser ut att vara till för att dränera motorn eller nått?).

Så nu bör det väl "bara" vara att ta en gummiklubba och knacka och hamra för att få tätningsmassan mellan halvorna att ge med sig?
Eller finns det nått annat knep?
Får väl kolla youtube i värsta fall :)
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Så. Nu var vevstaken urplockad. De yttre lagrena snurrar väldigt lätt och man hör ljud ur dem. Antar att de är kassa då.
De inre lagrena går kontrollerat runt. Svårt att kontrollera dem. Men man kan "rucka" på dem så man ser hur de glappar lite sidledes. Ska man tippa på att de oxå är slut? Eller har lager ett visst glapp även som nya?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Alla lager har ett visst spel, svårt att säga när man inte ser själv. Men låter dom inte illa eller man känner att dom ”räknar varv” är det nog inget fel på dom.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.214
1.047
113
Stora Blåsjön
Då det sitter C4 lager i dessa så är dom ganska "glappa" när dom är nya. De två lagreen i mitten har även tätningar så dom går segare att snurra och brukar inte kännas lika glapp pga av tätningen. Viktigast är att kolla det nedre vevstakslagret, för ha den fått halvlite olja så tar det lagret slut först.
 

Fiskarn1

Ny medlem
14 apr 2018
4
0
1
61
Y
Jag tror inte vevstaken är lös , utan vevaxeln du menar , så kolla dom inre tätningarna som Asker säger och byt dom yttre lagren