Dela vevaxel

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Jag undrar om det är någon som själv delat en vevaxel från en Yamaha SRV?
Behöver inte vara just en sån skoter, principen är väl samma på alla...
Det är den mittersta delen som ska isär så att man kan byta lagren så jag undrar hur mycket den sitter igentligen.
Jag har hört att man ska lämna in den till någon som kan "balansera" den efteråt men är det verkligen nödvändigt, den sitter på rätt så stora splines så det är ju i princip omöjligt att sätta den fel om man nu får ihop den igen...
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Vev

<center><font size="1" color="#ff0000">Meddelandet senast ändrat den Feb-12-02 Kl 00:22 AM (GMT)</font></center>

Meddelandet senast ändrat den Feb-12-02 Kl 00:22 AM (GMT)

Veven sitter endast pressad ihop.
ja vet inte hut du ska få isär denna på ett smidigt sätt utan vissa verktyg.
Tex kan man ta 2 st portopover och pressa isär dessa.
Annars kan du testa med att ta 2 st bultar och muttrar så stora det går och stoppa ner mellan halvorna och sen så skruvar du av muttern som då spänner isär dessa.

Från början så var det inga spår i axeln utan dessa uppkom då man pressade ihop veven på fabriken. Halvan var räfflad för att det ska sitta ihop bättre.
Man kan sätta ihop veven fel.
Det kan kräva över 15tons tryck för att pressa isär veven sen ska den ihop igen.

Kräver du inte otimal gång och prestanda så kan du göra detta själv annars blir det till å lämna in.

Mv. Stefan




 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Tack för ett bra svar!

Det var det där med bultar och muttrar som jag tänkt försöka mig på...

Men att spåren i axeln uppkommit när man pressade ihop den kan inte stämma.
Man ser nämligen att splinsen är ca. 5mm "långa" och säkert 2mm djupa, så nog måste dom funnits innan delarna sammanfogades.

Problemet är väl om krymppassningen är för tight, men jag försöker nog...

Är det någon som vet vad det innebär "balansera" vevaxeln, så skriv det här.
Dom gör ju det om man lämnar in den, har jag hört.
 

Tobo

Aktiv medlem
1 jan 2000
98
0
6
Pressa på

Tjena!

Om du känner nån som jobbar på en mek-verkstad
eller liknande där de har en hydralpress så kan
det gå att lösa ditt problem.
En kompis till mig har pressat isär vevpartier
från diverse motorer och själv bytt lager.
Jag tror att det är svårt att få det bra utan press.
På nåt rackarns sätt har han sen spänt upp veven
i nån slags svarv och mätt upp om axeln "slår" i
ändarna. Gör den det kan man finjustera lite med hammaren.
Hur konstigt det än låter så har motorerna hållt och dessutom gått bra efter ovanstående behandling.
Man kan ju lämna in vevpartiet till en specialist istället, om man vill lägga ner de pengarna förstås.

Ha de..//T
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
TOBBE skrev:
Tjena!

Om du känner nån som jobbar på en mek-verkstad
eller liknande där de har en hydralpress så kan
det gå att lösa ditt problem.
En kompis till mig har pressat isär vevpartier
från diverse motorer och själv bytt lager.
Jag tror att det är svårt att få det bra utan press.
På nåt rackarns sätt har han sen spänt upp veven
i nån slags svarv och mätt upp om axeln "slår" i
ändarna. Gör den det kan man finjustera lite med hammaren.
Hur konstigt det än låter så har motorerna hållt och dessutom gått bra efter ovanstående behandling.
Man kan ju lämna in vevpartiet till en specialist istället, om man vill lägga ner de pengarna förstås.

Ha de..//T
Det låter inte så konstigt, det är ju så *specialisten* gör.
 

TIMJ

Välkänd medlem
23 nov 2004
160
0
6
Norrbotten
Vevaxel.

Det dom gör är väll inte o balansera direkt utan dom riktar veven, spänna upp i svarv o kolla kast med indikator klocka o rikta med hammare och lämpligt dorn. Det går nog o rikta själv om man har tillgång till bra verktyg o lite verstads vana. Problemet är väll att få isär vev halvorna om man inte har en rejäl hydraul press..