Dela vevhus?

Johan77

Medlem
17 jan 2014
32
0
1
Nu till nästa dumma fråga!
Tips å trix hur man får bort dom två lagrena
På vevaxeln innanför där svänghjulet satt?

Johan77

Medlem
17 jan 2014
32
0
1
Dom två yttre bakom svänghjulet hade skurit och tappat några kulor som kan ligga i avgassystemet.
Har tittat efter dom men hittar inte ett spår!
Så nu är grejor beställt.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ok. Då du monterat dom nya lagren så rekommenderar jag STARKT att du låter rikta vevaxeln! Jag hade absolut inte gjort ett sånt stort ingrepp i motorn som du nu gör, utan riktning efteråt.

Bara ett tips, ifall du inte hade koll på det...

Johan77

Medlem
17 jan 2014
32
0
1
Ska nog göra det för säkerhets skull.
Kanske blivit skev.
När dom skar blev det ungefär som man får soppatorsk
Så det tog ju inte tvärstopp!

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Annars äre lätt att vevarna med tiden vrider sig lite efter nån remsprängning eller två så alltid fint att rikta den och fort går de för den som kan :) Du monterar inte öppna lager och borrar oljesmörjning nu då ? Köpte öppna skf lager 6207 c3 till min magsida nu, 135:- styck ;)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Annars äre lätt att vevarna med tiden vrider sig lite efter nån remsprängning eller två så alltid fint att rikta den och fort går de för den som kan :) Du monterar inte öppna lager och borrar oljesmörjning nu då ? Köpte öppna skf lager 6207 c3 till min magsida nu, 135:- styck ;)
Det ska nog vara C4 på vevaxeln...?

edit: C3 har så tighta toleranser att det kan klämma i lagret då man monterat dom på axeln. Och klämda kulor tycker vi ju inte om...

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
C4 ska det vara. Hur tänker du göra med låspinnarna på lagren?

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
C4 precis, my bad. Blir troligen lagerlåsning eller inget alls, är en rätt trimmad 800 så kommer nog rivas med jämna mellanrum ändå för översyn om inget skulle haverera då :)