Tänkte vi ska göra en liten sammanställning på bra information om dagens bränsle som vi har i mackarna och vilka alternativ som finns. Samt vilka medel vi hobbynördar kan göra för att få den mest kvalitativa bränslet för vårat ändamål. Om de nu är gamla veteranare eller moderna 2taktsturbo maskiner.
--- Bensin ---
Dagens bensin innehåller etanol som i sin tur gör att degraderingen av bränslet sker i en fortare takt. Just pga att det drar åt sig partiklar som vi inte vill ha...
95 oktan innehåller 5% etanol och 98 oktan innehåller UPP till 5% etanolhalt.
Ofta får man räkna på att 95 oktan har en betydligt större omsättning än 98 så i själva verket kanske 95 är bättre att tanka i våra skotrar än en gammal 98 oktan.
Det går faktiskt fråga inne på macken när dom senaste fyllde upp med 95 och 98 och göra ett beslut utifrån det.
För att kunna jämföra vanlig mackbränsle med t.ex racebränsle eller 100LL så måste vi kolla i databladet.
OKQ8 Datablad om Bensin 95/98 Oktan. Länk
Jättebra länk med vansinnigt bra fakta på dom tekniska bitarna för Bensin: Länk
--- Oktanhalt ---
Oktan är det som anger hur motståndskraftig bränslet är för att självantända. Detta fenomen brukar kallas att motorn spikar eller knackar. Antändningen sker före kolven har nått det ändläge där den ska tända och det gör att det kan bli extremt stora skador.
Oktanhalten har INGET som helst å göra med hur mycket energi ett bränsle innehåller.
I dom flesta länder såsom Australien, Nya Zeeland och huvudparten av Europa använder sig av mätmetoden RON(Research Octane Number) vid pumparna. Kanada, USA, Brasilien & några fler använder sig av AKI(Anti-knock Index), även kallat (R+M)/2). Det innebär genomsnittet av RON + MON(Motor Octane Number). Kan också ibland kallas för PON(Pump Octane Number) i usa.
Det vi framförallt kollar på är motståndet för att spika i en motor. Och det mest relevanta är faktiskt MON halten och inte RON halten som mäts vid pumparna.
Skillnaden mellan MON & RON är faktiskt mätmetoderna på "motorer" med variabel kompressionen. Inte 100% insatt i hur dom fungerar till punkt och pricka men tror inte dem kan mäta över 100 oktan. Så allting ovanför det är bara interpolerat.
Kopierar förklaringen mellan MON & RON Motorer från en tråd på snowest.
---------------------- Motor Octane Machine ------------------Research Octane Machine
RPM ----------------------900----------------------------------600
INTAKE TEMP.-------------300 DEGREES F --------------------120 DEGREES F
TIMING -------------------VARIABLE BASIC--------------------FIXED AT 13 DEGREES
----------------------------SETTING 26 DEGREES
Som man ser så är MON en mätmetod som ger högre belastning på bränslet och i sin tur faktiskt ger ett "bättre" mätresultat.
Därav brukar MON vara betydligt lägre på Bensin än RON.
T.ex OKQ8's 95 Oktan (RON) motsvarar 85 oktan i MON.
Då kan ni tänka er hur stort knackmotstånd vi har i racebränsle som har 110 oktan MON som t.ex VP C12. RON talet på det är 117.
Man hör ibland historier om att "skotern går bättre på 98oktan, mer effekt". Det är en skröna som delvis är sann...
Det har dock tyvärr mer å göra med hur fräsch bränslet du häller i tanken än oktanhalten i sig.
För ju mer oktan du sätter i tanken ju svårare blir den att antända i förbränningen. Svårare att antända = sämre effekt.
Men skulle du hitta 98 oktan med väldigt låg etanolhalt i sig och som kanske nyligen blivit fyllt i cistern. Än t.ex en 95 oktan som varit 6 månader i cisternen som har 5% etanolhalt i sig. Då skulle det finnas risk att känna en skillnad på bränslet.
--- Read Vapor Pressure / Ångtryck / Bränslets volatilitet ---
Bränslets ångtryck bestämmer hur lättstartad en motor är när det är kallt eller varmt. Har man ett "dött" bränsle där dom lätta kolvätena har "sipprats" bort så kommer motorn vara extremt svårstartad.
Det finns också racebränslen som har väldigt låga ångtryck och kanske inte alls lämpar sig som ett skoterbränsle. Så försök hålla koll på RVP värdena när ni kollar på bättre bränslen till era trimmade motorer.
Här har ni en informativa youtube klipp från Jim Czekala på Dynotech. Den är gjord i 3st olika klipp och alla går rätt hårt in på det här med RVP. Man får ta han med en "nypa" salt då han är extremt noga med det han gör. En vanlig svensson behöver alltså inte riktigt bry sig om hans procedurer. Men det är om inte annat jäkligt informativt!
[video=youtube;JtSVUzk8obI]http://www.youtube.com/watch?v=JtSVUzk8obI[/video]
[video=youtube;0tCi9x2WXCE]http://www.youtube.com/watch?v=0tCi9x2WXCE[/video]
[video=youtube;CimL6D08Wbk]http://www.youtube.com/watch?v=CimL6D08Wbk[/video]
--- Racebränsle & 100LL(AVgas/Flygplansbränsle) ---
Fyller på detta eftersom. Har folk kunskap och erfarenhet så skriv så lägger vi till. Ju mer ju bättre så vi får utbilda folk vad som gäller!
Länkar:
AVgas in a turbo 2 stroke #1
AVgas in a turbo 2 stroke #2
AVgas in a turbo 2 stroke #3
--- Tillsatser ---
Länkar:
http://www.archoil.se/produkt/ar6200-125ml/
--- Bensin ---
Dagens bensin innehåller etanol som i sin tur gör att degraderingen av bränslet sker i en fortare takt. Just pga att det drar åt sig partiklar som vi inte vill ha...
95 oktan innehåller 5% etanol och 98 oktan innehåller UPP till 5% etanolhalt.
Ofta får man räkna på att 95 oktan har en betydligt större omsättning än 98 så i själva verket kanske 95 är bättre att tanka i våra skotrar än en gammal 98 oktan.
Det går faktiskt fråga inne på macken när dom senaste fyllde upp med 95 och 98 och göra ett beslut utifrån det.
För att kunna jämföra vanlig mackbränsle med t.ex racebränsle eller 100LL så måste vi kolla i databladet.
OKQ8 Datablad om Bensin 95/98 Oktan. Länk
Jättebra länk med vansinnigt bra fakta på dom tekniska bitarna för Bensin: Länk
--- Oktanhalt ---
Oktan är det som anger hur motståndskraftig bränslet är för att självantända. Detta fenomen brukar kallas att motorn spikar eller knackar. Antändningen sker före kolven har nått det ändläge där den ska tända och det gör att det kan bli extremt stora skador.
Oktanhalten har INGET som helst å göra med hur mycket energi ett bränsle innehåller.
I dom flesta länder såsom Australien, Nya Zeeland och huvudparten av Europa använder sig av mätmetoden RON(Research Octane Number) vid pumparna. Kanada, USA, Brasilien & några fler använder sig av AKI(Anti-knock Index), även kallat (R+M)/2). Det innebär genomsnittet av RON + MON(Motor Octane Number). Kan också ibland kallas för PON(Pump Octane Number) i usa.
Det vi framförallt kollar på är motståndet för att spika i en motor. Och det mest relevanta är faktiskt MON halten och inte RON halten som mäts vid pumparna.
Skillnaden mellan MON & RON är faktiskt mätmetoderna på "motorer" med variabel kompressionen. Inte 100% insatt i hur dom fungerar till punkt och pricka men tror inte dem kan mäta över 100 oktan. Så allting ovanför det är bara interpolerat.
Kopierar förklaringen mellan MON & RON Motorer från en tråd på snowest.
---------------------- Motor Octane Machine ------------------Research Octane Machine
RPM ----------------------900----------------------------------600
INTAKE TEMP.-------------300 DEGREES F --------------------120 DEGREES F
TIMING -------------------VARIABLE BASIC--------------------FIXED AT 13 DEGREES
----------------------------SETTING 26 DEGREES
Som man ser så är MON en mätmetod som ger högre belastning på bränslet och i sin tur faktiskt ger ett "bättre" mätresultat.
Därav brukar MON vara betydligt lägre på Bensin än RON.
T.ex OKQ8's 95 Oktan (RON) motsvarar 85 oktan i MON.
Då kan ni tänka er hur stort knackmotstånd vi har i racebränsle som har 110 oktan MON som t.ex VP C12. RON talet på det är 117.
Man hör ibland historier om att "skotern går bättre på 98oktan, mer effekt". Det är en skröna som delvis är sann...
Det har dock tyvärr mer å göra med hur fräsch bränslet du häller i tanken än oktanhalten i sig.
För ju mer oktan du sätter i tanken ju svårare blir den att antända i förbränningen. Svårare att antända = sämre effekt.
Men skulle du hitta 98 oktan med väldigt låg etanolhalt i sig och som kanske nyligen blivit fyllt i cistern. Än t.ex en 95 oktan som varit 6 månader i cisternen som har 5% etanolhalt i sig. Då skulle det finnas risk att känna en skillnad på bränslet.
--- Read Vapor Pressure / Ångtryck / Bränslets volatilitet ---
Bränslets ångtryck bestämmer hur lättstartad en motor är när det är kallt eller varmt. Har man ett "dött" bränsle där dom lätta kolvätena har "sipprats" bort så kommer motorn vara extremt svårstartad.
Det finns också racebränslen som har väldigt låga ångtryck och kanske inte alls lämpar sig som ett skoterbränsle. Så försök hålla koll på RVP värdena när ni kollar på bättre bränslen till era trimmade motorer.
Här har ni en informativa youtube klipp från Jim Czekala på Dynotech. Den är gjord i 3st olika klipp och alla går rätt hårt in på det här med RVP. Man får ta han med en "nypa" salt då han är extremt noga med det han gör. En vanlig svensson behöver alltså inte riktigt bry sig om hans procedurer. Men det är om inte annat jäkligt informativt!
[video=youtube;JtSVUzk8obI]http://www.youtube.com/watch?v=JtSVUzk8obI[/video]
[video=youtube;0tCi9x2WXCE]http://www.youtube.com/watch?v=0tCi9x2WXCE[/video]
[video=youtube;CimL6D08Wbk]http://www.youtube.com/watch?v=CimL6D08Wbk[/video]
--- Racebränsle & 100LL(AVgas/Flygplansbränsle) ---
Fyller på detta eftersom. Har folk kunskap och erfarenhet så skriv så lägger vi till. Ju mer ju bättre så vi får utbilda folk vad som gäller!
Länkar:
AVgas in a turbo 2 stroke #1
AVgas in a turbo 2 stroke #2
AVgas in a turbo 2 stroke #3
--- Tillsatser ---
Länkar:
http://www.archoil.se/produkt/ar6200-125ml/
Last edited: