Dessa primärvariator demonteringar :evil:

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Haj!

Som jag märkt så är ett av de svåraste arbeten man kan göra på skotrar är att demontera primärvaritorn på motorn, utan rätt avdragare:stupid:

Oftast är det ju så att man inte vet vilken variator man har och än mindre vilken avdragare man då skall använda.

Då tar man till knepet som alla pratar om! Man fyller helt sonika hålet i variatorn med en vätska så som olja, fett, vatten etc. efter att man demonterat variator bulten. Därefter tar man reda på vilken gänga som finns i variatorn detta är inte alltid det enklaste då det handlar om en invändig gänga som inte alltid är så lätt att mäta:mad:. Är gängan metrisk grov, metriskfin, UNF, UNC. Då man väl hittat en bult (skruv) som passar lutar man skotern så mycket det går och fyller hålet med olja typ. Sedan man lindar bulten med gängtejp så att den "hydruliska avdragaren" blir tät. Sedan baörjar man gänga in bulten, helst med en stark mutterdragre som kan chocka avdragar efftekten på variatorn! Är den lös nu, kan jag bara säga grattis! Annars blev det som för mig så läs vidare för gudsskull!


Eftersom detta inte funkade på min gamla Sachs 440 med Salsbury variator fick jag ta till grövre artelleri. Gjorde en avdragare i svarven som gick sönder inne i variatorn det blev gängpaj roligt, roligt. Så nu blev det till att ta fram gasen:boring: och börja bryta ut variatron med spett. Vi var tre stycken som grejade med variatorn. Vi värmde, bröt och slog med dorn på variatorn för att skapa vibrationer i godset så att den vill släpa från konan. Ingenting hjälpte man vill ju inte förstöra grejorna heller:eek: Så jag gav mig för den dagen nu var jag duktigt less. Dagen därpå tog jag nya tag men det behövdes knappt, för så fort jag typ tog i variatorn lossnade variatorn som ingenting hänt. Kan man bli annat än glad då?

Så mitt råd är att ta reda på vilken variator man har, köpa en avdragare av bra kvalitet gärna härdad! Om den inte lossnar direkt slå gärna lite på avdragaren och låt den sitta i spänn över natten typ, om det inte heller hjälper värm gärna lite med en blåslampa, gassvets på variatoraxexl så skall den nog släppa:rolleyes: var försiktig med aluminiumen den smälter lätt och är ömtålig

Lycka till!

Ola
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Ni såg jag att du hade en bra gamal skoter, men på nyare skotrar kan man bara gå in på en crosslista över avdragare så stor det vilken gängdimension de har så bara springa till närmsta järnhandel o införskaffa en bult. =)

Person för hydral metoden =)

//Rasmus
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
Hoppas det inte blev allt för stora skador för dig, sachs 440 är nog inte så vanlig.

Tog själv lös variatorn från min 340 förra helgen med hjälp av olja och bult, den lossnade väldigt fint för mig.
 

jojje_76

Välkänd medlem
27 okt 2007
110
0
6
luleå
lättare att ta en gammal avdragare eller en bult som massar i gängorna sen borra hål för fettnippel i bulten och gänga dit sen bara att skuva fats den i skotern ochg fram med en fettspruta och pumpa plopp så är den lös, inget vickandes på skotern ingen olja som rinner iväg och grisar ner, utan bara ytterst lite fett som du lätt får bort