Haj!
Som jag märkt så är ett av de svåraste arbeten man kan göra på skotrar är att demontera primärvaritorn på motorn, utan rätt avdragare:stupid:
Oftast är det ju så att man inte vet vilken variator man har och än mindre vilken avdragare man då skall använda.
Då tar man till knepet som alla pratar om! Man fyller helt sonika hålet i variatorn med en vätska så som olja, fett, vatten etc. efter att man demonterat variator bulten. Därefter tar man reda på vilken gänga som finns i variatorn detta är inte alltid det enklaste då det handlar om en invändig gänga som inte alltid är så lätt att mäta. Är gängan metrisk grov, metriskfin, UNF, UNC. Då man väl hittat en bult (skruv) som passar lutar man skotern så mycket det går och fyller hålet med olja typ. Sedan man lindar bulten med gängtejp så att den "hydruliska avdragaren" blir tät. Sedan baörjar man gänga in bulten, helst med en stark mutterdragre som kan chocka avdragar efftekten på variatorn! Är den lös nu, kan jag bara säga grattis! Annars blev det som för mig så läs vidare för gudsskull!
Eftersom detta inte funkade på min gamla Sachs 440 med Salsbury variator fick jag ta till grövre artelleri. Gjorde en avdragare i svarven som gick sönder inne i variatorn det blev gängpaj roligt, roligt. Så nu blev det till att ta fram gasen:boring: och börja bryta ut variatron med spett. Vi var tre stycken som grejade med variatorn. Vi värmde, bröt och slog med dorn på variatorn för att skapa vibrationer i godset så att den vill släpa från konan. Ingenting hjälpte man vill ju inte förstöra grejorna heller Så jag gav mig för den dagen nu var jag duktigt less. Dagen därpå tog jag nya tag men det behövdes knappt, för så fort jag typ tog i variatorn lossnade variatorn som ingenting hänt. Kan man bli annat än glad då?
Så mitt råd är att ta reda på vilken variator man har, köpa en avdragare av bra kvalitet gärna härdad! Om den inte lossnar direkt slå gärna lite på avdragaren och låt den sitta i spänn över natten typ, om det inte heller hjälper värm gärna lite med en blåslampa, gassvets på variatoraxexl så skall den nog släppa var försiktig med aluminiumen den smälter lätt och är ömtålig
Lycka till!
Ola
Som jag märkt så är ett av de svåraste arbeten man kan göra på skotrar är att demontera primärvaritorn på motorn, utan rätt avdragare:stupid:
Oftast är det ju så att man inte vet vilken variator man har och än mindre vilken avdragare man då skall använda.
Då tar man till knepet som alla pratar om! Man fyller helt sonika hålet i variatorn med en vätska så som olja, fett, vatten etc. efter att man demonterat variator bulten. Därefter tar man reda på vilken gänga som finns i variatorn detta är inte alltid det enklaste då det handlar om en invändig gänga som inte alltid är så lätt att mäta. Är gängan metrisk grov, metriskfin, UNF, UNC. Då man väl hittat en bult (skruv) som passar lutar man skotern så mycket det går och fyller hålet med olja typ. Sedan man lindar bulten med gängtejp så att den "hydruliska avdragaren" blir tät. Sedan baörjar man gänga in bulten, helst med en stark mutterdragre som kan chocka avdragar efftekten på variatorn! Är den lös nu, kan jag bara säga grattis! Annars blev det som för mig så läs vidare för gudsskull!
Eftersom detta inte funkade på min gamla Sachs 440 med Salsbury variator fick jag ta till grövre artelleri. Gjorde en avdragare i svarven som gick sönder inne i variatorn det blev gängpaj roligt, roligt. Så nu blev det till att ta fram gasen:boring: och börja bryta ut variatron med spett. Vi var tre stycken som grejade med variatorn. Vi värmde, bröt och slog med dorn på variatorn för att skapa vibrationer i godset så att den vill släpa från konan. Ingenting hjälpte man vill ju inte förstöra grejorna heller Så jag gav mig för den dagen nu var jag duktigt less. Dagen därpå tog jag nya tag men det behövdes knappt, för så fort jag typ tog i variatorn lossnade variatorn som ingenting hänt. Kan man bli annat än glad då?
Så mitt råd är att ta reda på vilken variator man har, köpa en avdragare av bra kvalitet gärna härdad! Om den inte lossnar direkt slå gärna lite på avdragaren och låt den sitta i spänn över natten typ, om det inte heller hjälper värm gärna lite med en blåslampa, gassvets på variatoraxexl så skall den nog släppa var försiktig med aluminiumen den smälter lätt och är ömtålig
Lycka till!
Ola