Detta med körkort å 1.1.2000

SnowMan_76

Medlem
17 okt 2007
10
0
1
Funderar på följande:

Jag tog körkort (B) -94, men fick nytt både -04 och -05 för att jag flyttade till Finland och tog A respektiva C körkortet här. Så hur är det då med 1.1.2000 regeln när det står att jag fått det 2004? Kan jag då inte köra snöskoter på detta kortet i Sverige:confused: Jag har ju aldrig måste lämna in det pga. lagbrott, bara för att jag lagt till bokstäver, men som sagt datumet har ändrats.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Det står så här i lag texten " om du fått ett nytt utfärdande datum" o just det här är ett problem som bla snofed jobbar med man tittar även på hur vi ska göra med utlänska turister med utlänska körkort.
Ett problem som inte har diskuterats av stadsmakterna tidigare man hoppas hitta en lösning så fort som möjligt.

SnowMan_76

Medlem
17 okt 2007
10
0
1
Håppas det går att få igenom en ny lösning.
Känns lite som man straffas för att man "lärt" sig köra flera olika fordon.:hmmmm:
Nåja, jag får avvakta min skoterresa till Sverige ett tag.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det står på din B behörighet bak på kortet vilket år du tog det...

Året som står där är vad som gäller.

SnowMan_76

Medlem
17 okt 2007
10
0
1
Jo, det stämmer, men problemet är att det står 2004. Jag tog körkortet -94 i Norge (är egentligen Norrman från början), men flytte till Finland 2004 och utökade samma sommaren med A körkort här.
När jag hämtade mitt "nya" körkort, är datumet förnyat på bilen också. Säkert för att det då är det första körkortet jag har haft i Finland. Kanske kan jag gå till myndigheterna här å försöka få det ändrat, men det kan ju bli en hel del byråkrati, om det i det hela går att ändra. Så mina skotermöjligheter i Sverige är väl reduserade till safaris tills vidare...

SPARTA

Välkänd medlem
17 sept 2007
112
0
6
Sundsvall
Du får väl ringa polisen eller nåt liknande och fråga. Dom får väl återkomma om dom inte kan svara direkt på telefon.

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Är helt säker på att om det inte står år 2000 på ditt körkort så får du inte köra skoter lagligt i Sverige.

Min farbror har det problemet men orkar inte ta skoter kortet.