diamond drive f7-06

puttedyk

Välkänd medlem
6 mar 2008
714
3
18
Öregrund /Orsa / Umeå
Om du kommer åt kan du prova med att sätta en hand slägga på ena sidan där där axeln från dd går in i drivaxeln och knacka till med med en hand slägga på andra sidan.

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Funkar det verkligen med ett rör?
Jag har för mig att det sitter en bricka svetsad inne i drivaxeln som drar emot DD'n med bulten.
Eller är det bara en liten kant i drivaxeln å ditt rör går innanför den kanten?
Gänga i bulten istället men lämna några varv å slå på den.
Kruckla på axeln p knacka lätt på DD'n

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Kan vara så att det inte funkar med röret så jag satte i bulten igen och dunkade på med en liten handslägga men det hjälpte inte. En ide jag fick är att ta bort bromsskivan och oket, sedan sätta tillbaka den stora muttern som håller skivan, gänga i långa bulten igen, ta en avdragare och dra runt muttern och trycka på bulten. Hoppas ni förstår vad jag menar. Anledningen till att jag tar bort skivan är bara för att få tag med avdragaren. Om jag dunkar till på skruven i avdragaren samtidigt som jag har avdragaren spänd så borde det släppa, hoppas jag.

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Nu äntligen är den loss! Jag tog bort muttern vid bromsskivan och vände på den så kanten kom in mot skivan. Det gav tillräckligt utrymme för hakarna på avdragaren. Dit med avdragaren och en tving för att hålla ihop armarna som annars halkade av. Drog åt så mycket jag vågade och slog till några gånger så släppte det. Jag tittade i drivaxeln och det fanns faktiskt ingen bricka inuti.

Stora lagret in mot drivaxeln lät inte alls friskt så det känns skönt att jag inte gav upp. Tack för hjälpen grabbar, det är alltid bra att ha några att diskutera med.

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Och bra att du kom med lösningen för dig då det förmodligen föder ideer för andra med liknande bekymmer!

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Fetta in splinesen innan du monterar sen så slipper du samma sak igen.
Glöm inte att fetta in packboxen heller, både på glidytan och på metallfjädern så den ligger kvar vid montering.
Glömde att fetta sist men hade tur då de gick bra.
Använd loctite på bulten som håller drivaxeln för att slippa att den lossnar och fetta alltså inte in runt gängorna på axeltappen på dd.
Mvh Erland

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Okej, jag ska tänka på det. Ska jag ha fett på utsidan av boxen också? Alltså den sidan som ligger mot DD-huset eller ska den vara så ren som möjligt?

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Tog med mig lagrena till Momentum idag men dom kunde tyvärr inte få fram det stora på utgående axel. Men då åker jag hem och beställer hela satsen från Skoterdelen.com tänkte jag men självklart är dom nu slut där. Har funnits i lager hela tiden tills jag fick ur mina lager ur lådan. Tur att det är för lite snö här hemma annars hade jag blivit tokig :)
Bara att bita ihop o leta vidare :)

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Jag fettade in lite mellan den inre och den yttre boxen, den yttre är ju ett damm och fukt skydd för den inre boxen så lite fett där emellan gör inte saken sämre men inte för mycket bara så de blir tryck på den inre.

Maila och fråga om dom tar hem fler satser, den va slut när jag skulle beställa oxå men jag mailade och då skulle dom få hem fler så de gick rätt fort ändå.

Mvh Erland

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Tack för tipset. När jag lägger den i kundvagnen så står det att dom ej finns i lager. Skoterdelen.com skulle få hem dom om två veckor så jag tror jag väntar. Den lilla snö som finns där jag bor försvinner troligtvis nästa vecka iaf och det är inte förrän v 9 som jag ska till Funäsdalen:) Packboxar fick jag faktiskt tag i idag till ett bra pris.

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
När jag ändå väntar på lager till DD lådan tänkte jag byta lager på drivaxeln också. Jag har delat på oket och tagit bort skivan. Lossat på lagerhuset från chassiet. Hur går jag sen vidare för att få ut lagrena? På sprängskissen ska det finnas en låsning men sitter den mellan lagrena för på utsidan finns det ingen?

Mvh Hans

Attachments

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Lagerhuset med lager i gick att dra av från axeln med en avdragare. Sedan värmde jag huset och bankade lite på lagret som sitter in mot tunneln, det rörde sig ingenting men distansen mellan lagrena lossade lite och gick då att flytta åt sidan. Då kom jag åt att med hjälp av ett don driva ut lagret som är närmast bromsskivan. När det och distansen är urtaget ser man låsringen till det inre lagret. Tog bort den och ut med lagret samma väg.

Nya lagren kan nog bli lite besvärliga att få dit på axeln då axeln ej sitter fast, men med en gängstång genom axeln och en hylsa eller rörstump tillsammans med några stora brickor kanske det går att lyckas.
Bifogar några bilder ifall det finns fler nybörjare än jag:)

Attachments

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Idag fick jag lagersatsen till drivaxeln som jag beställt från Skoterdelen.com. Blev lite förvånad när 3 st lager till DD lådan också var med. På sprängskissen heter dom 10, 17 och 13. Så nu saknas bara 1 st nr 13 och nr 20. Fabrikatet är KML, nån som har några erfarenheter?