Diamond Drive

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
det ska inte ta såhär lång tid att få lös den ; )
antar ju att du har trippelkollat (minst) så att allt är släppt .. den enda som kan ha hänt att det börjat erjat i splintzen mellan drivaxel och DD .. jag hade testat gänga tillbaka bulten som sitter inne i drivaxeln in i DDn, men bara ett par varv, och sen knackat försiktigt på den samtidigt som någon bryter/drar i DDn från andra sidan ...
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
http://www.brownsleisureworld.com/PartImages/0744-851.png
Har tittat på sprängskissen ovan och som jag förstår så ska man ju inte ens behöva lossa på bulten på bromssidan på din skoter.
Kan ju ha fel såklart(inte första gången) men det borde verkligen bara vara att dra ut DD :/
Men när du nu ändå har lossat på drivaxeln så kan du ju testa att försöka röra den i sidled för att eventuellt få loss den först.
Antar att du redan testat enligt ovan men de kan inte vara svårare än så.

Mvh Erland
 

stenman500

Välkänd medlem
20 okt 2009
174
1
6
Örnsköldsvik
Har inte varit i garaget så mycket därför denna tiden.. men samtidigt när man har varit där så sitter den lika förjävligt ändå. Ja den måste ha börjat erja, och sprängskisser har jag kollat minst 10gånger. 110% säker på att allt är lossat, bulten och muttrarna runt DD:N samt slackat mattan till max.

Att den ska sitta så förjävligt mkt. Lindade en trasa runt axeln sekundären sitter på och tog i allt vad jag kunde medans jag skrek och försökte jobba ut den utan resultat :mad2:
 

svarten

Aktiv medlem
27 dec 2007
91
0
6
Kan sitta rätt rejält i splinesen, tog lös min på 08an häromdagen, fick skrälla lite på bulten i axeln från bromssidan för att få lös den.......
 

stenman500

Välkänd medlem
20 okt 2009
174
1
6
Örnsköldsvik
Kan sitta rätt rejält i splinesen, tog lös min på 08an häromdagen, fick skrälla lite på bulten i axeln från bromssidan för att få lös den.......
Jag har skruvat in bulten en bit och dunkat med en slägga på förlängaren utan resultat. Måste sitta som själve fan i splinesen för mig..
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Försök få in lite 5-56, eller liknande, i splintzen om det går, sätt tillbaka sekundären och jucka fram å tillbaka, snurra lite och spruta in mer.. Upprepa det, kan hända det måste verka över natten när den sitter såhär hårt..
Är det svårt att spruta rakt in kan man kanske lägga skotern på sidan och låta det rinna ner till splintzen efter axeln
 

svarten

Aktiv medlem
27 dec 2007
91
0
6
Har du provat att få ut drivaxeln åt bromssidan? I sådana fall lossar du lager huset på broms sidan o provar :)
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
Skruva ut skruven.från DD, lossa DD samt lagerhållaren på bromssidan. Dra ut axel mot bromssida. Slit ut DD skruva tillbaka lagerhållare mot chassie. Spruta på rostvätska sedan tar du en träkloss samt liten slägga och slår på axeln.
Nu har jag inte läst allt men såhär får du ut drivaxeln iafl
 

svarten

Aktiv medlem
27 dec 2007
91
0
6
Hoppas allt löst sig o återkom gärna o berätta hur det gick och vad som var problemet. Alltid intressant att läsa lösningen på problemet.....
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Skruva i bulten 5-10mm sen klappat du till på förlängaren.

Edit: Du ska alltså slå på bulten till DD'n är lös.
Från manualen
7. Place the snowmobile in the upright position; then
using a 16 mm socket, long extension, and a soft
hammer, tap against the driveshaft cap screw until
the gear case is free from the studs of the mounting
plate.
8. Remove the cap screw from the inner driveshaft
(from step 5); then remove the gear case.
 
Last edited:

stenman500

Välkänd medlem
20 okt 2009
174
1
6
Örnsköldsvik
Skruva i bulten 5-10mm sen klappat du till på förlängaren.

Edit: Du ska alltså slå på bulten till DD'n är lös.
Från manualen
7. Place the snowmobile in the upright position; then
using a 16 mm socket, long extension, and a soft
hammer, tap against the driveshaft cap screw until
the gear case is free from the studs of the mounting
plate.
8. Remove the cap screw from the inner driveshaft
(from step 5); then remove the gear case.

Var ut i garaget idag. La ner skotern och körde in förlängaren. Slog så hårt så att förlängaren blev relativt väck. Utan resultat. Har provat med plankan underifrån skotern. Lutat den. Jag har försökt med kofötter och jag har försökt att vicka ut den med handkraften.

Vet inte riktigt hur jag ska göra nu. Har varit på amerikanska forum och tagit till mig tips och knep där. Men inget har fungerat.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
den ligger inte emot någonstans i nederkant? ibland har jag haft lite småproblem att få ut DDn pga det då det är tajt nertill, har då fått bryta försiktigt både i nederkant och överkant innan den går att få ut lätt för hand .. dock gäller det gamla modellen med den långa bulten igenom drivaxeln så kan hända att det är gott om plats på dom nyare?
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Har inte läst alla svar i tråden. Kanske någon har nämnt det jag kommer förklara;

Problemet verkar vara att få loss drivaxeln från "diamondaxeln"? Eller tvärt om om man vill det.

Jag har en CF8 -10 med den korta skruven (som håller driv- och diamondaxeln ihop). Jag slog aldrig på skruven. Istället tillverkade jag en glidhammare med ca: 1kg vikt och en slaglängd på ca: 600mm. Hela bromspaket är naturligtvis borta vid denna operation. Jag använde mig av bromsskivans mutter som mothåll för denna glidhammare. Efter en del hamrande (50-60 slag) så gled drivaxeln av diamondaxeln. Anledningen till allt detta hammrande var all rost som var mellan driv- och diamondaxel. Så fick jag bort hela diamonddriven, drivaxel och bromsanordning. Bilder finnes på glidhammare :)
 
Last edited:

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Sitter vid datorn nu och har läst alla inläggen.

De flesta är inne på rost/korrosion. Det tror jag också.

Använd "Glidhammare", då kan du vara våldsam utan att muttern och gängan på drivaxeln går sönder, glidhammaren lämnar ensast märken på muttern efter sig.

När du väl fått lös allt så rekommenderar jag stålbortse för rosten och kopparpasta i förebyggande syfte vid återmontage, även på bromssidan. Kolla så inte splines är skadad i form av hack el dylikt, fila till dessa.
En bakant hade problem med bromssidan istället för DD-sidan.

Våld, vilja och kopparpasta :)
 

stenman500

Välkänd medlem
20 okt 2009
174
1
6
Örnsköldsvik
Sitter vid datorn nu och har läst alla inläggen.

De flesta är inne på rost/korrosion. Det tror jag också.

Använd "Glidhammare", då kan du vara våldsam utan att muttern och gängan på drivaxeln går sönder, glidhammaren lämnar ensast märken på muttern efter sig.

När du väl fått lös allt så rekommenderar jag stålbortse för rosten och kopparpasta i förebyggande syfte vid återmontage, även på bromssidan. Kolla så inte splines är skadad i form av hack el dylikt, fila till dessa.
En bakant hade problem med bromssidan istället för DD-sidan.

Våld, vilja och kopparpasta :)
Härligt att höra att den har suttit som *** för någon annan också! Tack för tipset, ska laborera lite med det dära. :)
 

stenman500

Välkänd medlem
20 okt 2009
174
1
6
Örnsköldsvik
Glömde skriva en update, jag blev så less tillslut så nu har jag dragit ihop skiten och fyllt på med olja. Kör till det rasar om det rasar. Den var helt omöjlig att ta lös, sitter nå så fruktansvärt.

Blir nog ett projekt till sommaren om man orkar.
 

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
Glömde skriva en update, jag blev så less tillslut så nu har jag dragit ihop skiten och fyllt på med olja. Kör till det rasar om det rasar. Den var helt omöjlig att ta lös, sitter nå så fruktansvärt.

Blir nog ett projekt till sommaren om man orkar.
Hade samma problem, var tvungen att kapa loss drivhjulen och ta ur drivaxeln med dd'n som fortfarande satt fast. Sen var det att gå lös med gas-svetsen och försöka knacka lös axeln. Blev en renovering av ddn också, men skiten släppte. här är min tråd på hcs
http://www.hardcoresledder.com/forums/330-xfire-136-141-mtn-cat-m-series/703761-diamond-drive-stuck-after-bearing-failure.html