Digital hastighetsmätare till SnoPro 440 -04?

Burren

Välkänd medlem
14 apr 2008
110
0
6
33
Gävle
Hej.

Jag funderar på om de går och hur svårt det i så fall är att sätta på en digital hastighetsmätare på min Snopro 440 -04, det sitter ju F5 motor i och dom sitter de väll hastighetsmätare på från början?

Lämna gärna lite bra tipps :D
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Digital hastighetsmätare?

Till att börja med behöver du främst en likriktare med hastighetsmätare (två kablar ut) och även själva hastighetsmätaren.
En fördel kan vara att du hittar rätt grejor till till grejor, alltså elektronik från en maskin som har likadant antal tänder på drivhjulen som du har.
 

Burren

Välkänd medlem
14 apr 2008
110
0
6
33
Gävle
Sv: Digital hastighetsmätare?

Jag har funderat lite på vad du har skrivit och jag kommer fram till att jag inte förstår riktigt =).

Vad är det jag måste göra för att få hastighetsmätaren som är längst ner på denna sida,http://www.samsmotor.se/instrument.htm att fungera på skotran :D ?

Mycket tacksam för hjälp
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Digital hastighetsmätare?

Jag har funderat lite på vad du har skrivit och jag kommer fram till att jag inte förstår riktigt =).

Vad är det jag måste göra för att få hastighetsmätaren som är längst ner på denna sida,http://www.samsmotor.se/instrument.htm att fungera på skotran :D ?

Mycket tacksam för hjälp
Montera ett hjul bakom skotern som är runt 30-80 cm i diameter, som du sedan kan montera hastighetssensorn på.

Varför nöjer du dig inte bara med en http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=135345 om du ändå hade tänkt montera en cykeldator på skotern?
 

Burren

Välkänd medlem
14 apr 2008
110
0
6
33
Gävle
Sv: Digital hastighetsmätare?

hahahha, jag ska inte ha nån cykeldator ^^

Jag trodde bara att de kanske skulle gå att fixa på nå sätt med den där men de verkar de ju inte göra. Du skriver "Till att börja med behöver du främst en likriktare med hastighetsmätare", vad är det?, & "och även själva hastighetsmätaren" De förstår jag ju, men vart får man tag på en sådan ?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Sv: Digital hastighetsmätare?

Jag har funderat lite på vad du har skrivit och jag kommer fram till att jag inte förstår riktigt =).

Vad är det jag måste göra för att få hastighetsmätaren som är längst ner på denna sida,http://www.samsmotor.se/instrument.htm att fungera på skotran :D ?

Mycket tacksam för hjälp
Antagligen så behöver denna mätare likspänning, vilket du kan fixa med likriktare om du inte har det.

Sedan så arbetar den med optogivare, så det som behövs är en platta med X antal hål i sig baserat på diametern på drivhjulet. Lämpligtvis fastskruvad på drivaxeln under sekundären.

Vad X blir får du räkna ut själv. Går säkerligen då du har specarna på mätaren.
 

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
Sv: Digital hastighetsmätare?

Det finns ju att köpa ett fäste man kan ha på styrhöjaren till sno pro, fick en sån med när ja köpte min Ac 440 -04 för 2 år sen :) Det ska gå har ja för mig att koppla in en vanlig mätare från en firecat, sitter en stor "kontakt" under styrhöjaren, precis under svarta plasten :) dock har ja sålt både skoter och de där fästet.

Men sök lite på de, blir ju absolut bäst och snyggast de ! :)
 

Burren

Välkänd medlem
14 apr 2008
110
0
6
33
Gävle
Sv: Digital hastighetsmätare?

Ååh.
Det han menar med likriktare med h-sensor med 2 utgångar eller va han skrev.

TROR.. det är denna.
http://www.brownsleisureworld.com/Parts/Images/0737/0737-191_s.gif

Nummer. 8
Vilken på din skoter bara BORDE ha 1st ugång.
Jag kollade runt lite, jag har ju en 03as F5 motor i, och om man kollar på samma sida som ovanstående så är de 2 kontakter på både 2003 Firecat 500 och
2003 Firecat 500 Sno Pro
.

Så vad är det jag ska koppla in i dom kontakerna för att få en en den mätaren jag ville ha att fungera?, ni tycker säkert att jag är dumi i huvudet, men jag förstår 0 av de här =)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Digital hastighetsmätare?

ni tycker säkert att jag är dumi i huvudet, men jag förstår 0 av de här =)
Mitt veto insisterar på att du skippar det här projektet och kollar upp hastigheten med en GPS eller andra "idiotsäkra" gadgets.
 

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
Sv: Digital hastighetsmätare?

Den borde fungera förutsatt att du har ciggarettändaruttag på skotern..
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Digital hastighetsmätare?

Den borde fungera förutsatt att du har ciggarettändaruttag på skotern..
Eller kunskap om hur man klipper cigg-kontakten och skarvar in den på lämpligt ställe.

Alltså inget kära Burren rekommenderas till att göra själv...
 

Burren

Välkänd medlem
14 apr 2008
110
0
6
33
Gävle
Sv: Digital hastighetsmätare?

Eller kunskap om hur man klipper cigg-kontakten och skarvar in den på lämpligt ställe.

Alltså inget kära Burren rekommenderas till att göra själv...
haha.

Klart jag vet hur man skarvar in den på den, men problemet är att jag inte har nå ciggutag. De finns inge annat lämpligt ja kan skarva in den på ?

Men erkänn Camata att jag är inte så dum som man kan tro :D
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Digital hastighetsmätare?

haha.

Klart jag vet hur man skarvar in den på den, men problemet är att jag inte har nå ciggutag. De finns inge annat lämpligt ja kan skarva in den på ?

Men erkänn Camata att jag är inte så dum som man kan tro :D
När jag skrev "klipper cigg-kontakten och skarvar in den på lämpligt ställe" så menar jag kontakten som man stoppar in i cigg-uttaget, alltså den som sitter i den där mojängen.
Lämpligt ställe bör ju vara där du har den ström som behövs för den där saken, beroende på om den matas med lik- eller växelström.
Växelström bör du hitta på gul+svart kabel.
Likström hittar du inte så lätt, enklast efter en likriktare som sitter på gul+svart.
 

Burren

Välkänd medlem
14 apr 2008
110
0
6
33
Gävle
Sv: Digital hastighetsmätare?

Funderade över de där jag med, men de står ju "Temperaturområde -40°C till 80°C". Fasst de är ju de med vätan också, den kanske inte står ut så länge på en skoter.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Digital hastighetsmätare?

Funderade över de där jag med, men de står ju "Temperaturområde -40°C till 80°C". Fasst de är ju de med vätan också, den kanske inte står ut så länge på en skoter.
FYI:
Fukt och väta finns i mycket mindre omfattning i luften på vintern än på sommaren.
 

Burren

Välkänd medlem
14 apr 2008
110
0
6
33
Gävle
Tror jag skippar digital hastighetsmätare. Men är de nå lättare att fixa en vanlig hastigetsmätare? eftersom de sitter en F5motor i så borde de väll gå att modda dit en mätare från en f5a ?, men hurfan sitter dom kopplade( frågan är riktad till er som vet =) ) Och vart köper man en sådan ?