Digital hastighetsmätare till SnoPro 440 -04?

Burren

Välkänd medlem
14 apr 2008
110
0
6
33
Gävle
Jo de gör jag. Vad syftar du på nu ?. Jag är mycket tacksam för hjälpen jag har fått.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jo de gör jag. Vad syftar du på nu ?. Jag är mycket tacksam för hjälpen jag har fått.


Till att börja med behöver du främst en likriktare med hastighetsmätare (två kablar ut) och även själva hastighetsmätaren.

En fördel kan vara att du hittar rätt grejor till till grejor, alltså elektronik från en maskin som har likadant antal tänder på drivhjulen som du har.


Alla rätt, sånär som på att det är voltregulator jag menar - vilket jag tabbade mig på tidigare.
...................
 

Burren

Välkänd medlem
14 apr 2008
110
0
6
33
Gävle
Jag har givit upp det här med att sätta din en "random" mätare.

Nu har jag istället letat som en tok efter en original mätare, jag har hittat en som är till en F7 på ebay. Jag har snackat med snubben som säljer den och han kan skicka den till sverige. Men nu är ju frågan om den passar på F5 motorn ?, jag kan verkligen ingenting om det där och har inte skotern hemma så jag kan kolla heller. Så är de någon som vet om det går ?

// BURREN
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sitter väl även voltregulator eller nån sån grej i den. Och den är lite dyr har jag för mig. 1000-1500 kr typ.
Nu förvirrar vi varandra lite... =)


I själva axeln sitter en liten, rund magnet.

Hastighetsgivaren, tillika voltregulatorn, sitter ju lite som en lagerhållare på utsidan av chassiet.

 

enberg_187

Välkänd medlem
18 sept 2008
346
0
16
spelar ju ingen roll vad du har för någon motor utan om det sitter en hall givare eller liknande på drivaxeln, sitter det en givare där så ska det gå att montera en mätare, kanske kabelhärva och sådana "små problem" som kan ställa till det men ja det ska gå och mätarställning följer med mätaren och timmar följer med styrdonet.

Mvh markus
 

bubblan

Välkänd medlem
30 jul 2008
198
3
18
Dalarna/Solna
Har tänkt lite mer på det och det lär ju bli helt fel hastighet som visas..
F7an mäter ju nere på drivaxeln och på 440in så mäter det uppe på axeln som sekundären sitter på..

Nån som testat och har några tips?